Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 6/2019 vyšlo tiskem 5. 6. 2019. V elektronické verzi na webu 24. 6. 2019. 

Téma: Točivé elektrické stroje, pohony a výkonová elektronika; Elektromobilita

Hlavní článek
Hybridní pohon posunovací lokomotivy

Číslo 3/2019 vyšlo tiskem 11. 6. 2019. V elektronické verzi na webu 17. 7. 2019.

Veletrhy a výstavy
Euroluce 2019 očima designérky
Výstava Světlo v architektuře 2019
Amper 2019 v zajetí „chytrých“ technologií

Pro osvěžení paměti
Osvětlovací sklo z Kamenného pahorku

Aktuality

Drony z Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze budou obhajovat vítězství v Abu Dhabi Utkají se o hlavní cenu 1 milion dolarů. Testy systému spolupracujících autonomních dronů…

Logická mobilní hra „Zrecykluj to!“ naučí správně recyklovat elektrozařízení Cílem hry je zábavnou formou širokému publiku vysvětlit, že elektroodpad nepatří do…

FOR ARCH 2019 zaostří na chytrá města i na bezpečnost Objevte novou, chytřejší a bezpečnější budoucnostna 30. ročníku mezinárodního stavebního…

FEL_Camp pro středoškoláky Jak přežít v přírodě a opatřit si základní životní potřeby, jako je připojení k internetu…

Více aktualit

CERN představil plány na výstavbu urychlovače částic příští generace

16.01.2019 | Phys.org | www.phys.org

Vědci pracující na urychlovači částic zveřejnili své plány na výstavbu mnohonásobně většího a také několikanásobně dražšího urychlovače. Doufají tak v odhalení dalších tajemství hmoty v následujících dekádách.

Oficiální představitelé Evropské organizace pro jaderný výzkum (CERN) představili svou studii „Budoucího kruhového urychlovače částic“ (FCC), který se má nacházet uvnitř tunelu o průměru 100 kilometrů, a mohl by být uveden do provozu v roce 2040. Nacházel by se nedaleko současného Velkého hadronového urychlovače poblíž Ženevy, který asi nejvíce znám potvrzením elementární částice zvané Higgsův boson v roce 2012.

Urychlovač částic

Oficiální představitelé doufají, že projekt v nadcházejících letech schválí všech 22 členských států CERN, a budou se tak moci zahájit stavební práce na elektron-pozitronovém urychlovači, který by měl přijít na 9 miliard EUR. Druhá fáze počítá s konstrukcí supravodivého protonového stroje ve stejném tunelu, jehož cena se odhaduje na dalších 15 miliard EUR.

Celý článek na Phys.org

Image Credit: CERN

-jk-