Aktuální vydání

Číslo 11/2020 vyšlo tiskem 11. 11. 2020. V elektronické verzi na webu 2. 12. 2020. 

Téma: Elektrické rozváděče a rozváděčová technika

Inovace, technologie, projekty
Nový energetický zákon: příležitost pro energetická společenství
Datová centra – představení třetí
REMA od října plošně navyšuje finanční příspěvek na zajištění zpětného odběru elektrozařízení

Číslo 4-5/2020 vyšlo tiskem 18. 9. 2020. V elektronické verzi na webu ihned.

Účinky a užití optického záření
Rostliny a světlo v biofilním interiéru Část 12
Rostliny a světlo ve veřejných prostorách
Melanopická denná osvetlenosť v budovách

Veletrhy a výstavy
FOR INTERIOR 2020: Inspirace pro bydlení a trendy světa nábytku a interiérů

Bezemisní auto ze stavebnice LEGO

7. 1. 2014 | |

Na konci prosince mělo premiéru bezemisní auto postavené téměř výhradně za použití dílků stavebnice LEGO. Steve Sammaritano – australský podnikatel, návrhář, designér a marketér, který o autě z Lega již dlouho snil se s Raulem Oaidou – 20 letým nadaným a zapáleným studentem techniky z Rumunska setkal na internetu. Následně použili půl milionu kostiček a sestavili toto auto. Celý projekt byl financován pomocí crowdfundingové kampaně realizované jediným tweetem odeslaným 29. února 2012, kde se psalo: Anyone interrested in investing $500-$1000 in a project which is awesome & a world fires tweet me. Need about 20 participants… a byl doplněn hashtagem #startup

Některé základní údaje o vozidle:

  • Je téměř výhradně postaveno z běžných černých a žlutých kostiček stavebnice LEGO. Jedinou výjimkou jsou kola, pneumatiky, nápravy a přístrojová deska, protože kolečka z Lega by prý moc drncala. Stačí, že Samaritano přiznává, že sedačky jsou pravděpodobně ty nejnepohodlnější v celé historii automobilového průmyslu.
  • Auto není elektrické ani hybridní. Jezdí na stlačený vzduch uskladněný ve dvou malých nádržích. Čtyři spojené rotační motory jsou kompletně ze stavebnice. Každý motor má 64 válců písty v nich jsou také z Lega.
  • Auto je schopno jet rychlostí 12 až 20 mil za hodinu.

Autoři koncem prosince provedli silniční test na předměstí Melbourne. První jízda byla poněkud opatrná, protože stavitelé měli obavu z „velké černožluté“ exploze. Jednotlivé dílky totiž nejsou slepené.

Samaritano si není příliš jistý, co dál s autem podniknout, ale to je vlastně jedno. Jak se vyjádřil pro Mashable.com, hlavním účelem bylo zviditelnit Oaidu, který stojí za technickým řešením. Podle Samaritana se nyní digitální revoluce přesouvá do své hardwarové fáze a on chtěl pomoci tomu, aby se svět s nadaným Oaidu, který by jednou rád pracoval ve výzkumu vesmíru, seznámil. Video mělo ke dnešnímu dni více než 3,3 milionů shlédnutí.

Více nacleantechnica.comamashable.com