Číslo 3/2020 vyšlo tiskem 13. 3. 2020. V elektronické verzi na webu ihned.

Téma: Trendy v elektrotechnice a souvisejících oborech

Hlavní článek
Využití měniče frekvence pro experimentální zařízení

Číslo 2/2020 vyšlo tiskem 6. 3. 2020. V elektronické verzi na webu ihned.

BOOBA v novém showroomu, který předčil veškerá očekávání
Rozhovor s předsedou představenstva Technologií hlavního města Prahy

Denní světlo
Diagram zastínění pro 21. březen
Moderní metody získávání dat pro zpracování světelnětechnických posudků

Baterie poháněné bakterií na jediném listu papíru

21. 12. 2016 | Science Daily | www.sciencedaily.com

Výzkumníci z Binghamton University vytvořili baterii poháněnou bakterií na jediném listu papíru, která může napájet jednorázová elektronická zařízení. Samotná výroba baterie je rychlá a levná a design baterie by mohl způsobit převrat v používání biologických baterií, jakožto energetického zdroje v odlehlých, nebezpečných či jinak omezených oblastech.

K vytvoření katody nanesli výzkumníci na jednu polovinu chromatografického papíru vrstvu vosku a pod něj umístili stříbrný pás. Poté již stačilo použít vodivý polymer a na druhé straně papíru vytvořit nádržku, která posloužila jako anoda. Po důkladném přehnutí papíru vědci přidali pár kapek tekutiny s obsahem bakterie a buněčná respirace mikrobů začala napájet baterii.

Baterie ve tvaru listu papíru

Použitím různých způsobů přehnutí papíru a vzájemným skládáním lze docílit vyššího výkonu. Výzkumníkům se podařilo vygenerovat 31,51 mikroWattů při 125,53 mikroampérech se šesti bateriemi ve třech paralelně zapojených řadách a hodnoty 44,85 mikroWattů při 105,89 mikroampérech v konfiguraci 6 x 6.

K napájení obyčejné 40 W žárovky by bylo zapotřebí milionů takovýchto baterií, ale na bojišti nebo v případě ohrožení je použitelnost a přenositelnost rozhodující. Baterie mají dostatek energie k napájení biosenzorů, které monitorují hladinu cukru v krvi, detekují patogeny v těle či jsou určeny k provádění dalších funkcí.

Celý článek na Science Daily