Číslo 8-9/2021 vyšlo tiskem 1. 9. 2021. V elektronické verzi na webu 30. 9. 2021.

Téma: Elektrotechnika v průmyslu; Průmyslové automatizační prvky

Hlavní článek
Elektroenergetika ČR se bez nových flexibilních jaderných bloků neobejde

Číslo 4-5/2021 vyšlo tiskem
17. 9. 2021. V elektronické verzi na webu 17. 9. 2021.

Světelnětechnická zařízení
Rekonstrukce osvětlení podchodu a nástupišť vlakového nádraží Ústí nad Orlicí

Veřejné osvětlení
Osvětlení parku u Biskupství ostravsko-opavského v Ostravě
Venkovní osvětlovací soustavy a rušivé světlo
Generel verejného osvetlenia 9. časť
Environmentálne hľadiská

Baterie poháněné bakterií na jediném listu papíru

21. 12. 2016 | Science Daily | www.sciencedaily.com

Výzkumníci z Binghamton University vytvořili baterii poháněnou bakterií na jediném listu papíru, která může napájet jednorázová elektronická zařízení. Samotná výroba baterie je rychlá a levná a design baterie by mohl způsobit převrat v používání biologických baterií, jakožto energetického zdroje v odlehlých, nebezpečných či jinak omezených oblastech.

K vytvoření katody nanesli výzkumníci na jednu polovinu chromatografického papíru vrstvu vosku a pod něj umístili stříbrný pás. Poté již stačilo použít vodivý polymer a na druhé straně papíru vytvořit nádržku, která posloužila jako anoda. Po důkladném přehnutí papíru vědci přidali pár kapek tekutiny s obsahem bakterie a buněčná respirace mikrobů začala napájet baterii.

Baterie ve tvaru listu papíru

Použitím různých způsobů přehnutí papíru a vzájemným skládáním lze docílit vyššího výkonu. Výzkumníkům se podařilo vygenerovat 31,51 mikroWattů při 125,53 mikroampérech se šesti bateriemi ve třech paralelně zapojených řadách a hodnoty 44,85 mikroWattů při 105,89 mikroampérech v konfiguraci 6 x 6.

K napájení obyčejné 40 W žárovky by bylo zapotřebí milionů takovýchto baterií, ale na bojišti nebo v případě ohrožení je použitelnost a přenositelnost rozhodující. Baterie mají dostatek energie k napájení biosenzorů, které monitorují hladinu cukru v krvi, detekují patogeny v těle či jsou určeny k provádění dalších funkcí.

Celý článek na Science Daily