Číslo 8-9/2020 vyšlo tiskem 3. 9. 2020. V elektronické verzi na webu ihned.

Téma: Elektrotechnika v průmyslu; Průmyslové automatizační prvky

Digitální transformace

Číslo 4-5/2020 vyšlo tiskem 18. 9. 2020. V elektronické verzi na webu ihned.

Účinky a užití optického záření
Rostliny a světlo v biofilním interiéru Část 12
Rostliny a světlo ve veřejných prostorách
Melanopická denná osvetlenosť v budovách

Veletrhy a výstavy
FOR INTERIOR 2020: Inspirace pro bydlení a trendy světa nábytku a interiérů

Baterie poháněné bakterií na jediném listu papíru

21. 12. 2016 | Science Daily | www.sciencedaily.com

Výzkumníci z Binghamton University vytvořili baterii poháněnou bakterií na jediném listu papíru, která může napájet jednorázová elektronická zařízení. Samotná výroba baterie je rychlá a levná a design baterie by mohl způsobit převrat v používání biologických baterií, jakožto energetického zdroje v odlehlých, nebezpečných či jinak omezených oblastech.

K vytvoření katody nanesli výzkumníci na jednu polovinu chromatografického papíru vrstvu vosku a pod něj umístili stříbrný pás. Poté již stačilo použít vodivý polymer a na druhé straně papíru vytvořit nádržku, která posloužila jako anoda. Po důkladném přehnutí papíru vědci přidali pár kapek tekutiny s obsahem bakterie a buněčná respirace mikrobů začala napájet baterii.

Baterie ve tvaru listu papíru

Použitím různých způsobů přehnutí papíru a vzájemným skládáním lze docílit vyššího výkonu. Výzkumníkům se podařilo vygenerovat 31,51 mikroWattů při 125,53 mikroampérech se šesti bateriemi ve třech paralelně zapojených řadách a hodnoty 44,85 mikroWattů při 105,89 mikroampérech v konfiguraci 6 x 6.

K napájení obyčejné 40 W žárovky by bylo zapotřebí milionů takovýchto baterií, ale na bojišti nebo v případě ohrožení je použitelnost a přenositelnost rozhodující. Baterie mají dostatek energie k napájení biosenzorů, které monitorují hladinu cukru v krvi, detekují patogeny v těle či jsou určeny k provádění dalších funkcí.

Celý článek na Science Daily