Aktuální vydání

Číslo 1/2021 vyšlo tiskem 20. 1. 2021. V elektronické verzi na webu 10. 2. 2021. 

Téma: Elektrotechnologie; Materiály pro elektrotechniku; Elektroinstalační materiál

Hlavní článek
Univerzální bezdrátové nabíjení elektromobilů

Číslo 6/2020 vyšlo tiskem 14. 12. 2020. V elektronické verzi na webu 18. 12. 2020.

Veletrhy a výstavy
Ohlédnutí za dvacátým druhým ročníkem Designbloku
Soutěž časopisu Světlo na veletrhu FOR ARCH a FOR GARDEN 2020

Architekturní a scénické osvětlení
Světelný design v kostce – Část 48
Světelný design pro show Vivaldianno
Světlík – dílna se světlem a o světle pro děti

Auta bez řidiče vyjedou v Británii

4. 12. 2014 | |

Auto bez řidičeDo dubna 2014 najela člověkem neřízená auta společnosti Google přes 1,1 milionu kilometrů bez nehody. Tedy téměř. Jednou do samořiditelného vozu naboural vlastní vinou jiný řidič, podruhé bouralo auto Googlu, řízené ovšem v tu chvíli – podle tvrzení společnosti – člověkem. Po pionýrských úspěších v USA, potvrzených mimo jiné zákonným uznáním samořiditelných vozů v několika státech federace, se hlásí o slovo Británie.

Zevrubné testování aut bez řidiče, posvěcené britskou vládou, vyjde ostrovní stát na 10 milionů liber. Rozběhne se na čtyřech místech – v Greenwichi, Bristolu, Coventry a Milton Keynes. Jde vlastně o tři nezávislé projekty.

Greenwich bude hostit akci Laboratoře dopravního výzkumu (TRL), Královského autoklubu (RAC) a Asociace automobilů (AA) s názvem Gateway, zaměřenou na počítačové řízení vozů, využívající 3D simulaci prostředí. Automaticky řízené vozíky poslouží občanům jako MHD či taxi (pokud počítač schválně zvolí nejdelší trasu).

Ulice Bristolu se stanou dopravním hřištěm projektu Venturer pojišťovny Axa, která bude zkoumat bezpečnost dopravy samořiditelných vozů a jejich příspěvek ke zvýšení plynulosti provozu.

V Milton Keynes a Coventry započne program UK Autodrive, do něhož jsou zapojeny automobilky Ford, Jaguar, Land Rover a některé další společnosti, které zde otestují automatické řízení jak klasických automobilů, tak i malých experimentálních vozítek vhodných do oblastí se zvýšeným podílem chodců.

Testy odstartují 1. ledna 2015 a potrvají 1,5 až 3 roky. Očekává se, že skončí úspěchem, když vozy bez řidiče budou potvrzeny veřejností jako zcela bezpečný, důvěryhodný a všeobecně přijatelný druh provozu.

Zdroj: TechCrunch.com
Image credit: yourcloudworks.co.uk