Aktuální vydání

Číslo 5/2021 vyšlo tiskem 5. 5. 2021. V elektronické verzi na webu 31. 5. 2021. 

Téma: Elektrotechnika v roce 2021; Software pro projektování a řízení

Hlavní článek
Jak postupovat po zrušení řazení prostor z hlediska nebezpečí úrazu elektrickým proudem a jak se vypořádat s vnějšími vlivy

Číslo 2/2021 vyšlo tiskem
9. 4. 2021. V elektronické verzi na webu 19. 4. 2021.

Denní světlo
Denné osvetlenie novostavby telocvične pomocou GLASSFLOOR

Příslušenství osvětlovacích soustav
DALI LINK – inteligentní a ekonomické řízení osvětlení pro samostatné místnosti
Napájecí zdroje LED s bezdrátovým rozhraním v nabídce MEAN WELL

Aktivnější katalyzátory slibují levnější výrobu palivových článků

22. 2. 2019 | Johns Hopkins University | www.jhu.edu

Výzkumníci Johns Hopkins University nalezli novou metodu pro zvýšení účinnosti reaktivity ultratenkých nanovrstev o tloušťce pouhých několika atomů, což by mohlo v budoucnu vést ke snížení nákladů na výrobu palivových článků pro vodíkem poháněné automobily.

Na základě výsledků výzkumu by mohl automobilový průmysl profitovat z rychlejší a levnější produkce elektrické energie prostřednictvím palivových článků. Své využití by nová metoda nepochybně nalezla i při výrobě velkého množství chemikálií a materiálů. „V každém materiálu dochází k jevu zvanému povrchové napětí, jež je důsledkem rozpadu krystalové struktury na úrovni jednotlivých atomů. Nám se podařilo nalézt způsob, jak tyto krystaly vyrobit v nanoměřítku, a tudíž zmenšit vzdálenost mezi atomy a zvýšit reaktivitu materiálu,“ uvedl Chao Wang, odborný asistent chemického a biomolekulárního inženýrství na Johns Hopkins University.

Aktivní katalyzátory pro palivové články

Jedním z příkladů, jak může průmysl profitovat z optimalizace reakcí, je navýšení aktivity katalyzátorů pro automobily s palivovými články. Palivové články představují výbornou alternativu pro bezemisní elektromobily, jejich nevýhodou je však vysoká cena související se vzácnými kovy použitými při výrobě katalyzátorů, kupříkladu platinou a palladiem, což limituje jejich širší nasazení v průmyslovém měřítku. Aktivnější katalyzátor pro palivové články by tedy mohl snížit náklady na výrobu a vydláždit cestu obnovitelné energii.

Celý článek na Johns Hopkins University

Image Credit: Will Kirk/Johns Hopkins University

-jk-