Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 7/2019 vyšlo tiskem 26. 6. 2019. V elektronické verzi na webu 26. 7. 2019. 

Téma: Kabely, vodiče a kabelová technika; Nářadí, nástroje a zařízení pro práci s kabely

Hlavní článek
Správa aktiv a potřeba diagnostiky v Průmyslu 4.0

Číslo 3/2019 vyšlo tiskem 11. 6. 2019. V elektronické verzi na webu 15. 7. 2019.

Veletrhy a výstavy
Euroluce 2019 očima designérky
Výstava Světlo v architektuře 2019
Amper 2019 v zajetí „chytrých“ technologií

Pro osvěžení paměti
Osvětlovací sklo z Kamenného pahorku

Aktuality

Digitální továrna 2.0 na MSV 2019 Digitální továrna 2.0 je jedním z hlavních témat Mezinárodního strojírenského veletrhu…

Historicky nejvyšší grant Evropské unie dostal česko-slovenský energetický projekt ACON Společnosti E.ON Distribuce a Západoslovenská distribuční (ZSD) získaly od Evropské…

Viceprezidentem asociace ENTSO-E zvolen člen představenstva ČEPS, a.s., Zbyněk Boldiš Zbyněk Boldiš, člen představenstva ČEPS, a.s., byl zvolen do funkce viceprezidenta…

Drony z Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze budou obhajovat vítězství v Abu Dhabi Utkají se o hlavní cenu 1 milion dolarů. Testy systému spolupracujících autonomních dronů…

Více aktualit

Aktivnější katalyzátory slibují levnější výrobu palivových článků

22.02.2019 | Johns Hopkins University | www.jhu.edu

Výzkumníci Johns Hopkins University nalezli novou metodu pro zvýšení účinnosti reaktivity ultratenkých nanovrstev o tloušťce pouhých několika atomů, což by mohlo v budoucnu vést ke snížení nákladů na výrobu palivových článků pro vodíkem poháněné automobily.

Na základě výsledků výzkumu by mohl automobilový průmysl profitovat z rychlejší a levnější produkce elektrické energie prostřednictvím palivových článků. Své využití by nová metoda nepochybně nalezla i při výrobě velkého množství chemikálií a materiálů. „V každém materiálu dochází k jevu zvanému povrchové napětí, jež je důsledkem rozpadu krystalové struktury na úrovni jednotlivých atomů. Nám se podařilo nalézt způsob, jak tyto krystaly vyrobit v nanoměřítku, a tudíž zmenšit vzdálenost mezi atomy a zvýšit reaktivitu materiálu,“ uvedl Chao Wang, odborný asistent chemického a biomolekulárního inženýrství na Johns Hopkins University.

Aktivní katalyzátory pro palivové články

Jedním z příkladů, jak může průmysl profitovat z optimalizace reakcí, je navýšení aktivity katalyzátorů pro automobily s palivovými články. Palivové články představují výbornou alternativu pro bezemisní elektromobily, jejich nevýhodou je však vysoká cena související se vzácnými kovy použitými při výrobě katalyzátorů, kupříkladu platinou a palladiem, což limituje jejich širší nasazení v průmyslovém měřítku. Aktivnější katalyzátor pro palivové články by tedy mohl snížit náklady na výrobu a vydláždit cestu obnovitelné energii.

Celý článek na Johns Hopkins University

Image Credit: Will Kirk/Johns Hopkins University

-jk-