Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 11/2019 vyšlo tiskem 6. 11. 2019. V elektronické verzi na webu 2. 12. 2019. 

Téma: Elektrické rozváděče a rozváděčová technika; rozvodny

Hlavní článek
Příčina mechanického chvění těžních synchronních motorů Palašer a jeho odstranění

Číslo 5/2019 vyšlo tiskem 16. 9. 2019. V elektronické verzi na webu ihned.

Činnost odborných organizací
Mezinárodní konference SVĚTLO 2019 – 6. oznámení
Zúčastnili sme sa kongresu Medzinárodnej komisie pre osvetlenie CIE 2019 vo Washingtone
Odborný seminár SLOVALUX 2019

Veletrhy a výstavy
Inspirujte se boho stylem i designem Dálného východu na podzimním veletrhu FOR INTERIOR

Aktuality

Finále celorepublikové soutěže Energetická olympiáda proběhne na FEL ČVUT v Praze Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá v pátek 15. listopadu od 8.30 hodin Den…

Chystaná digitalizace stavebnictví pomůže zkvalitnit budovy a ušetřit miliardy Od roku 2022 bude muset být u všech nadlimitních veřejných zakázek v českém stavebnictví…

Co vozí energetici v autě? TETRIS CHALLENGE Co vše se vejde energetikům do auta, které používají metodu práce pod napětím (PPN) –…

ENERGO SUMMIT – vrcholná událost energetického sektoru 15. listopadu 2019 se na pražském výstavišti PVA EXPO PRAHA uskuteční již 5. ročník…

Více aktualit

Aktivnější katalyzátory slibují levnější výrobu palivových článků

22.02.2019 | Johns Hopkins University | www.jhu.edu

Výzkumníci Johns Hopkins University nalezli novou metodu pro zvýšení účinnosti reaktivity ultratenkých nanovrstev o tloušťce pouhých několika atomů, což by mohlo v budoucnu vést ke snížení nákladů na výrobu palivových článků pro vodíkem poháněné automobily.

Na základě výsledků výzkumu by mohl automobilový průmysl profitovat z rychlejší a levnější produkce elektrické energie prostřednictvím palivových článků. Své využití by nová metoda nepochybně nalezla i při výrobě velkého množství chemikálií a materiálů. „V každém materiálu dochází k jevu zvanému povrchové napětí, jež je důsledkem rozpadu krystalové struktury na úrovni jednotlivých atomů. Nám se podařilo nalézt způsob, jak tyto krystaly vyrobit v nanoměřítku, a tudíž zmenšit vzdálenost mezi atomy a zvýšit reaktivitu materiálu,“ uvedl Chao Wang, odborný asistent chemického a biomolekulárního inženýrství na Johns Hopkins University.

Aktivní katalyzátory pro palivové články

Jedním z příkladů, jak může průmysl profitovat z optimalizace reakcí, je navýšení aktivity katalyzátorů pro automobily s palivovými články. Palivové články představují výbornou alternativu pro bezemisní elektromobily, jejich nevýhodou je však vysoká cena související se vzácnými kovy použitými při výrobě katalyzátorů, kupříkladu platinou a palladiem, což limituje jejich širší nasazení v průmyslovém měřítku. Aktivnější katalyzátor pro palivové články by tedy mohl snížit náklady na výrobu a vydláždit cestu obnovitelné energii.

Celý článek na Johns Hopkins University

Image Credit: Will Kirk/Johns Hopkins University

-jk-