Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 8-9/2019 vyšlo tiskem 3. 9. 2019. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Elektrotechnika v průmyslu; 61. mezinárodní strojírenský veletrh v Brně

Hlavní článek
Proudové chrániče – přehled a použití

Číslo 4/2019 vyšlo tiskem 29. 7. 2019. V elektronické verzi na webu 29. 8. 2019.

Světelně-technická zařízení
Foxtrot řídí nové sídlo asociace barmanů
Dynamické osvětlení kaple Anděla Strážce v Sušici

Příslušenství osvětlovacích soustav
Bezpečnost, úspornost a komfort s KNX
Celosvětově první LED spínaný zdroj s rozhraním KNX od výrobce MEAN WELL
KNX – systém s budoucností
Schmachtl – konektorová instalace gesis

Aktuality

ČEPS dokončila zaústění nejdelšího vedení zvn Společnost ČEPS dokončila realizaci zaústění nejdelšího vedení zvn v ČR V413, spojujícího…

Cenu Architekt roku 2019 získal český architekt Stanislav Fiala Ocenění za mimořádný přínos architektuře v posledních pěti letech, cenu Architekt roku…

VACON® drives zajišťují maximální provozuschopnost v největších ocelárnách v České republice Zřídkakdy je spolehlivá doba provozu tak kritická, jako při kontilití v ocelárnách. Aby…

E.ON otevřel první ultrarychlou dobíjecí stanici elektromobilů v ČR. Auto dobije za deset minut Společnost E.ON otevřela ve Vystrkově u Humpolce první veřejnou ultrarychlou dobíjecí…

Více aktualit

ABB rozšiřuje možnost využití bezpřevodového pohonu pro aplikace nižších výkonů

05.04.2018 | ABB s.r.o. | www.abb.com

Inovativní řešení plní požadavky ekologického designu a umožňuje provozovatelům dolů a cementáren zvyšovat spolehlivost, snižovat hlučnost, šetřit náklady na energii a snižovat celkové náklady na údržbu.

ABB začátkem února oznámilo, že jeho inovativní bezpřevodový pohon je nově možné využít pro širší spektrum dopravníkových systémů. Tento nejnovější pohon, již dříve vyzkoušený na větších motorech, je určen pro motory o středním výkonu (200 kW až 3 MW/motor). Díky tomu se tato technologie stává ekonomicky dostupnější pro širší spektrum dopravníkových systémů, včetně mobilních systémů používaných v důlním průmyslu. Toto řešení lze využít pro nové i již používané systémy a výrazně snižuje cenový práh bezpřevodových dopravníkových technologií.

Menší počet dílů a nová technologie motoru zvyšují spolehlivost a účinnost celého dopravníkového systému. Klíčovým prvkem systému je motor s permanentními magnety, specificky navržený pro důlní aplikace, který přispívá k celkové spolehlivosti a schopnosti dopravníku fungovat i v těch nejnáročnějších podmínkách.

V rámci nového dopravníkového systému již není využívána převodovka. Tím se snižuje počet mechanických částí náchylných k opotřebování. Systém tak vyžaduje méně údržby a prodlužuje se rovněž životnost zařízení - oproti tradičním systémům s převodovkou o více než 10 let - takže je dosaženo životnosti 25 let.

Další výhody zahrnují podstatné snížení rozměrů, takže systém lze instalovat do menších prostor, má nižší hmotnost a k provozu systému stačí menší přístrojové vybavení. Bezpřevodový systém je rovněž energeticky efektivnější, má nižší spotřebu energie a také tišší provoz.

V červenci 2017 bylo toto řešení instalováno v rámci pilotního projektu ve spolupráci se společností Lausitz Energie Bergbau AG (LEAG) do povrchového lignitového dolu Jänschwalde nedaleko německého Cottbusu. Je součástí vysokokapacitního výložníku korečkového rypadla (15 000 t/h) jako paralelní pohon ke stávajícímu převodovému řešení. Oba pohony byly napojeny na stejnou hřídel motoru, což umožnilo velmi přesné porovnání obou řešení. Bezpřevodové řešení vykazuje lepší dynamickou přesnost a celkovou efektivitu než tradiční řešení. I provozní údaje dokládají výhody bezpřevodového řešení s menším množstvím dílů. Je spolehlivější (o 50 % nižší poruchovost) a má nižší nároky na údržbu. Splňuje požadavky na ekologický design a energetickou náročnost stanovenou mezinárodními standardy, což důlním organizacím usnadňuje získávání environmetálních certifikací či povolení. Nový pohon rovněž spotřebuje o 5 % energie méně než původní pohon s převodovkou.

„Společnost LEAG k účasti na pilotním projektu vedlo zejména očekávání v oblasti vyšší efektivity, nižšího opotřebení, a tudíž i nižších nákladů na opravy a údržbu“, uvedl Peter Scholze, Head of Service Open Pit Mines, LEAG. „Tyto výsledky byly ověřeny měřeními provedenými za provozu během posledních několika týdnů a jejich analýzou. Účastí v tomto projektu jsme potvrdili zájem naší společnosti o technické inovace orientované na budoucnost. Díky úzké spolupráci s ABB mohl být projekt dokončen během velmi krátké doby. Pohon pak od uvedení do provozu funguje hladce
a zcela bez problému.”

Na lokální tým udělalo velký dojem rychlé a bezproblémové uvedení do provozu ze strany ABB. Také pracovníci zajišťující provoz a údržbu jsou spokojeni. Oceňují, že systém je jednoduchý, snadno pochopitelný i také jeho používání je velmi snadné, bez výrazných odchylek od stávajícího systému jak v oblasti provozu, tak i údržby.

Tiskové materiály ABB