Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 11/2019 vyšlo tiskem 6. 11. 2019. V elektronické verzi na webu 2. 12. 2019. 

Téma: Elektrické rozváděče a rozváděčová technika; rozvodny

Hlavní článek
Příčina mechanického chvění těžních synchronních motorů Palašer a jeho odstranění

Číslo 5/2019 vyšlo tiskem 16. 9. 2019. V elektronické verzi na webu ihned.

Činnost odborných organizací
Mezinárodní konference SVĚTLO 2019 – 6. oznámení
Zúčastnili sme sa kongresu Medzinárodnej komisie pre osvetlenie CIE 2019 vo Washingtone
Odborný seminár SLOVALUX 2019

Veletrhy a výstavy
Inspirujte se boho stylem i designem Dálného východu na podzimním veletrhu FOR INTERIOR

Aktuality

Finále celorepublikové soutěže Energetická olympiáda proběhne na FEL ČVUT v Praze Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá v pátek 15. listopadu od 8.30 hodin Den…

Chystaná digitalizace stavebnictví pomůže zkvalitnit budovy a ušetřit miliardy Od roku 2022 bude muset být u všech nadlimitních veřejných zakázek v českém stavebnictví…

Co vozí energetici v autě? TETRIS CHALLENGE Co vše se vejde energetikům do auta, které používají metodu práce pod napětím (PPN) –…

ENERGO SUMMIT – vrcholná událost energetického sektoru 15. listopadu 2019 se na pražském výstavišti PVA EXPO PRAHA uskuteční již 5. ročník…

Více aktualit

ABB rozšiřuje možnost využití bezpřevodového pohonu pro aplikace nižších výkonů

05.04.2018 | ABB s.r.o. | www.abb.com

Inovativní řešení plní požadavky ekologického designu a umožňuje provozovatelům dolů a cementáren zvyšovat spolehlivost, snižovat hlučnost, šetřit náklady na energii a snižovat celkové náklady na údržbu.

ABB začátkem února oznámilo, že jeho inovativní bezpřevodový pohon je nově možné využít pro širší spektrum dopravníkových systémů. Tento nejnovější pohon, již dříve vyzkoušený na větších motorech, je určen pro motory o středním výkonu (200 kW až 3 MW/motor). Díky tomu se tato technologie stává ekonomicky dostupnější pro širší spektrum dopravníkových systémů, včetně mobilních systémů používaných v důlním průmyslu. Toto řešení lze využít pro nové i již používané systémy a výrazně snižuje cenový práh bezpřevodových dopravníkových technologií.

Menší počet dílů a nová technologie motoru zvyšují spolehlivost a účinnost celého dopravníkového systému. Klíčovým prvkem systému je motor s permanentními magnety, specificky navržený pro důlní aplikace, který přispívá k celkové spolehlivosti a schopnosti dopravníku fungovat i v těch nejnáročnějších podmínkách.

V rámci nového dopravníkového systému již není využívána převodovka. Tím se snižuje počet mechanických částí náchylných k opotřebování. Systém tak vyžaduje méně údržby a prodlužuje se rovněž životnost zařízení - oproti tradičním systémům s převodovkou o více než 10 let - takže je dosaženo životnosti 25 let.

Další výhody zahrnují podstatné snížení rozměrů, takže systém lze instalovat do menších prostor, má nižší hmotnost a k provozu systému stačí menší přístrojové vybavení. Bezpřevodový systém je rovněž energeticky efektivnější, má nižší spotřebu energie a také tišší provoz.

V červenci 2017 bylo toto řešení instalováno v rámci pilotního projektu ve spolupráci se společností Lausitz Energie Bergbau AG (LEAG) do povrchového lignitového dolu Jänschwalde nedaleko německého Cottbusu. Je součástí vysokokapacitního výložníku korečkového rypadla (15 000 t/h) jako paralelní pohon ke stávajícímu převodovému řešení. Oba pohony byly napojeny na stejnou hřídel motoru, což umožnilo velmi přesné porovnání obou řešení. Bezpřevodové řešení vykazuje lepší dynamickou přesnost a celkovou efektivitu než tradiční řešení. I provozní údaje dokládají výhody bezpřevodového řešení s menším množstvím dílů. Je spolehlivější (o 50 % nižší poruchovost) a má nižší nároky na údržbu. Splňuje požadavky na ekologický design a energetickou náročnost stanovenou mezinárodními standardy, což důlním organizacím usnadňuje získávání environmetálních certifikací či povolení. Nový pohon rovněž spotřebuje o 5 % energie méně než původní pohon s převodovkou.

„Společnost LEAG k účasti na pilotním projektu vedlo zejména očekávání v oblasti vyšší efektivity, nižšího opotřebení, a tudíž i nižších nákladů na opravy a údržbu“, uvedl Peter Scholze, Head of Service Open Pit Mines, LEAG. „Tyto výsledky byly ověřeny měřeními provedenými za provozu během posledních několika týdnů a jejich analýzou. Účastí v tomto projektu jsme potvrdili zájem naší společnosti o technické inovace orientované na budoucnost. Díky úzké spolupráci s ABB mohl být projekt dokončen během velmi krátké doby. Pohon pak od uvedení do provozu funguje hladce
a zcela bez problému.”

Na lokální tým udělalo velký dojem rychlé a bezproblémové uvedení do provozu ze strany ABB. Také pracovníci zajišťující provoz a údržbu jsou spokojeni. Oceňují, že systém je jednoduchý, snadno pochopitelný i také jeho používání je velmi snadné, bez výrazných odchylek od stávajícího systému jak v oblasti provozu, tak i údržby.

Tiskové materiály ABB