Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 6/2019 vyšlo tiskem 5. 6. 2019. V elektronické verzi na webu 24. 6. 2019. 

Téma: Točivé elektrické stroje, pohony a výkonová elektronika; Elektromobilita

Hlavní článek
Hybridní pohon posunovací lokomotivy

Číslo 3/2019 vyšlo tiskem 11. 6. 2019. V elektronické verzi na webu 17. 7. 2019.

Veletrhy a výstavy
Euroluce 2019 očima designérky
Výstava Světlo v architektuře 2019
Amper 2019 v zajetí „chytrých“ technologií

Pro osvěžení paměti
Osvětlovací sklo z Kamenného pahorku

Aktuality

Drony z Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze budou obhajovat vítězství v Abu Dhabi Utkají se o hlavní cenu 1 milion dolarů. Testy systému spolupracujících autonomních dronů…

Logická mobilní hra „Zrecykluj to!“ naučí správně recyklovat elektrozařízení Cílem hry je zábavnou formou širokému publiku vysvětlit, že elektroodpad nepatří do…

FOR ARCH 2019 zaostří na chytrá města i na bezpečnost Objevte novou, chytřejší a bezpečnější budoucnostna 30. ročníku mezinárodního stavebního…

FEL_Camp pro středoškoláky Jak přežít v přírodě a opatřit si základní životní potřeby, jako je připojení k internetu…

Více aktualit

ABB a Kawasaki vytvořily první společné rozhraní pro kolaborativní roboty

26.07.2018 | ABB s.r.o. | www.abb.com

Společnosti ABB a Kawasaki Heavy Industries, které patří ke světové špičce v oblasti průmyslové automatizace a robotiky, na veletrhu Automatica v Mnichově představily první společné operační rozhraní pro kolaborativní roboty.

Společné rozhraní přispěje k řešení problému s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků, s nímž se potýká řada odvětví. Například v Japonsku je pětina pracovníků méně než 10 let před důchodovým věkem.


Společná expozice kolaborativních robotů ABB YuMi® a Kawasaki duAro na veletrhu IREX v Tokiu v roce 2017

Poptávka po kolaborativních robotech roste rychleji než již tak prudce rostoucí trh průmyslových robotů, neboť snadno ovladatelné roboty otevírají možnosti pro nové uživatele. Kolaborativní roboty mohou programovat a ovládat i lidé bez speciální kvalifikace. To malým a středním podnikům pomáhá vyhnout se dlouhému procesu učení, který je tradičně s průmyslovými roboty spojený.

Kolaborativní roboti (koboti), které může ovládat téměř každý, mohou nahradit chybějící pracovní síly. Ve výrobním závodě mohou pracovat téměř kdekoli bez bezpečnostních zábran, a díky tomu se ideálně hodí pro nasazení při náhlém a neočekávaným vzestupu poptávky.

„Nové a moderní provozní rozhraní vyhovující oborovým normám urychlí již tak rychlý nástup kolaborativních robotů,“ uvedl Per Vegard Nerseth, výkonný ředitel ABB Robotika. „Mnohým novým výrobcům poskytne pružnost a škálovatelnost. Pracovníkům v průmyslu pak přinese zajímavější práci.“

Rozhraní je výsledkem spolupráce mezi společnostmi ABB a Kawasaki, která byla oznámena v listopadu 2017. Cílem spolupráce je sdílet vědomosti a podporovat výhody kolaborativní automatizace, zejména dvouramenných kolaborativních robotů. Předmětem spolupráce je i jednoduché rozhraní mezi člověkem a robotem, které využívá intuitivní navigace a ikon, podobně jaké známe ze smartphonu.

Yasuhiko Hashimoto, výkonný ředitel a prezident pro strojírenství a robotiku Kawasaki Heavy Industries uvedl: „Jsme hrdí, že jsme tento první velký krok uskutečnili společně s ABB a je naprosto příznačné, že do nové éry kolaborativní automatizace vstupujeme spoluprací. Kolaborativní roboty budou pro společnost velkým přínosem. Výroba díky nim bude pružnější a efektivnější a naše výrobní závody si i přes stále větší nedostatek pracovních sil udrží produktivitu.“

Vedle pokračujícího vývoje operačního rozhraní se spolupráce soustředí i na další témata, jako jsou například společné bezpečnostní normy. Tradiční průmyslové normy se zakládají na letech praxe za velmi speciálních podmínek. Cílem kolaborativní automatizace je vyvinout bezpečnostní normy, které zaručí bezpečnost práce, ale zároveň umožní zcela nové způsoby spolupráce bez zbytečného omezování mnoha přínosů kolaborativních robotů.

Tiskové materiály ABB