Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 2/2017 vyšlo tiskem
17. 3. 2017. V elektronické verzi na webu bude ihned.

Veletrhy a výstavy
Inspirativní osvětlení ze zahraničních veletrhů 

Příslušenství osvětlovacích soustav
Na osvětlení provozu lze šetřit s minimem investic
Maxos fusion – nový rychlomontážní systém Philips
Inteligentní řešení DALISYS® pro řízení osvětlení

Aktuality

Trendy chytrého řízení budov, energetiky a měst aneb Čtvrtá průmyslová revoluce nejenom v průmyslu Přednáška Ing Jaromíra Klabana se uskuteční ve středu dne 19. 4. 2017 ve 14 hod v…

Češi chtějí bydlet lépe – návštěvnost jarních veletrhů o bydlení stoupla o čtvrtinu Výstaviště PVA EXPO PRAHA v Letňanech bylo v minulých dnech nabité k prasknutí. Téměř…

Vše pro stavbu a interiér najdou návštěvníci na březnovém souboru veletrhů Stovky českých i zahraničních společností se představí na největším jarním souboru…

Startuje 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže Odstartoval již 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže E.ON Energy Globe.…

Více aktualit

Závěsná svítidla

Ing. arch. Luboš Sekal, A.S.L.S. atelier architektury
 
Stejné problematice jsem se věnoval před pěti lety, kdy v časopise Světlo byly publikovány dva na sebe navazující texty (č. 5 a 6/2005). Tam jsem se zabýval především typologií a světelnětechnickými parametry v souvislosti s umístěním patřičného svítidla do interiéru. Okrajově zde byly zmíněny tehdy nastupující nové světelné zdroje založené na světelných diodách (LED).
 
I přes svou energetickou nevýhodnost jsem pro jejich světelné parametry (zejména podání barev a teplotu chromatičnosti) preferoval klasické žárovky, resp. halogenové žárovky. Zákaz klasických žárovek z Bruselu byl v té době v nedohlednu. Co se tedy za těch necelých pět let událo?
 
Lze konstatovat, že i přes historicky velmi krátké období je zřejmý vývoj jak na poli světelných zdrojů, tak v oblasti designu a zpracování materiálů (obr. 1).
 
Klasická žárovka je v podstatě tabu, je – zatím – úspěšně nahrazena halogenovou žárovkou s klasickou paticí E27 nebo s menší E14, popř. halogenovými reflektorovými žárovkami s paticí kolíkovou. Myslím si, že tyto světelné zdroje jsou zejména pro určitý druh umělého osvětlení dosud jen obtížně nahraditelné – např. pro lokální osvětlení jídelního stolu. Kompaktní zářivky nabízejí rozptýlené světlo bez 100% barevného podání. Stále více se prosazují LED zdroje. Zmínil jsem osvětlení jídelního stolu. Některé typy svítidel osazených diodami LED s vhodnou barvou světla s teplotou chromatičnosti přibližně 3 200 K lze již hodnotit velmi kladně i ve srovnání s halogenovými žárovkami.
 
Zavěšená svítidla se ale mnohdy stávají nejen utilitárním zařízením pro osvětlení určité plochy, ale i výtvarným počinem, více či méně ovládajícím prostor interiéru. I v souvislosti s některými směry v architektuře je patrné, že jsou navrhována svítidla inspirovaná organickými dynamickými tvary (obr. 2, obr. 3).
 
Takováto svítidla mohou být instalována jak do obdobně architektonicky koncipovaných budov, tak i kontrastně k minimalistickému nebo technicizujícímu prostředí (obr. 4).
 
Podobně lze vysledovat trend, kde výrazným motivem je určitý dekorativismus – osobně mám averzi k pseudohistorizujícím motivům, ale jsou v tomto směru motivy, které tyto myšlenky posouvají k novému výrazu (obr. 5).
 
Zvláště v našich poměrech jsou zajímavé koncepty, které svým tvarováním s lomy v ostrých hranách navozují vzpomínky na ojedinělé období kubismus. Takto tvarovaná svítidla (ale i např. židle či další nábytek) lze podle mého názoru úspěšně instalovat i při rekonstrukcích historických interiérů, kdy není nutné či vhodné dodržet jednotnou linii daného časového období vzniku interiéru, ale přiznávají se současné prvky. Rozkladem jednotlivých článků může vzniknout struktura ploch a hran (obr. 6).
 
V materiálové oblasti se vedle tradičních materiálů, jakými jsou kov a sklo, pracuje jak s různou průhledností či rozptylností plastů, různým probarvením, kovovými efekty povrchu plastů, zároveň se častěji uplatňují lesklé povrchy lakované nebo s výrazem pokovení, pochromování, popř. leštěná korozivzdorná ocel nebo hliník (obr. 7). Vedle toho jsou zajímavé nejrůznější perforace stínidel – ty budou zajímavé nejen při vlastním pohledu na svítidlo, ale i abstraktní kresbou dopadajícího světla na stěny a strop (obr. 8, obr. 9).
 
Svým způsobem módní je změna chromatičnosti světla využitím systému RGB u LED zdrojů. Je třeba uvážit využitelnost tohoto efektu v praxi – to, co může být zajímavé a obohacující ve veřejném interiéru, může být kontraproduktivní při použití v bytovém interiéru. Je pochopitelné, že v tomto případě je třeba řešit barevnou úpravu a materiálové provedení celého interiéru. Jestliže se ale svítidlo instaluje např. nad barový pult mezi kuchyní a obývacím pokojem, čili jako doplňkové svítidlo, jeho uplatnění bude velmi příjemné (obr. 10).
 
Záměrně zde neuvádím svítidla určená k osvětlení pracovních ploch – kanceláří, popř. jednotlivých pracovních stolů. Ani neuvádím pojem zářivková svítidla, protože i zde jde o vývoj směrem k LED zdrojům.
 
Zmiňovaná závěsná svítidla se od nich odlišují svým výrazem a estetickou funkcí, kdy i sama o sobě jsou tvarována tak, že není prioritou pouze optický systém. Poměr výtvarného pojetí svítidla a jeho funkce vyzařování světelného toku je zde vyrovnanější směrem k výtvarnosti. Proto se zde uplatňuje více barevnost i širší paleta materiálů (obr. 11a, b). Protože při zařizování interiérů mnohdy jde o vybavení jediným kusem, je možné i shovívavěji hledět na spotřebu energie daného svítidla, zvláště je-li určeno jako svítidlo doplňkové dekorativní. I z tohoto důvodu je v uvedeném případě tvarování svítidel volnější, a tudíž i mnohdy zajímavější (obr. 12). Vždy je ale nutné dbát na celkovou vyváženost konstrukce, optické vlastnosti, spotřebu energie, zpracování a požadavky na údržbu (obr. 13).
 
foto: archiv výrobců
 
Obr. 1. Nebula – Flos, design: J. Laarman, 2007, 70 × 120 cm, 12× 70W halogenová žárovka, cena 243 540 Kč bez DPH
Obr. 2. VorteXX – Zumtobel, design: Z. Hadid, P. Schumacher, 2005, výška 2 m, šířka 1,5 m, prostorová křivka délky 12 m, RGB systém LED celkem 450 W, v barvě bílé a černé, vyrobena limitovaná série
Obr. 3. Eight – Vibia, design Ramos & Bassols, 10× E27, 60 W nebo 10× E14 11 W, průměr sestavy 72 cm, povrch chrom, lak černý, červený, bílý, cena 75 060 Kč včetně DPH
Obr. 4. Ameba Vibia, design: Pete Sans, 2007, patentovaná konstrukce – svítidlo sestavované z pěti tvarově a rozměrově odlišných modulů o půdorysných rozměrech přibližně 30 × 50 cm, každý je osazen jednou až třemi kompaktními zářivkami 1× 15 W, zobrazená struktura má osmnáct modulů, přibližně celkem 585 W, zaujímá plochu přibližně 10 m2, barva bílá nebo grafitově šedá, cena 581 900 Kč včetně DPH
Obr. 5. Watt.Watt – Ingo Maurer, design: Eric McNeil, Ingo Maurer und Team, 2008 – výška 40 cm, kompaktní zářivka 23 W, E27, cena 7 009 Kč včetně DPH
Obr. 6. Big Bang – Foscarini, design E. Franzolini a V. G. Jimenez, 2005, 96 × 66 cm nebo 192 × 132 cm, lineární halogenová žárovka 160 nebo 200 W, bílá, červená, cena od 20 417 Kč bez DPH
Obr. 7. Mercury – Artemide, design R. Lovegrove, šířka 110 cm, výška 55 cm, 1× 200 W – lineární halogenová žárovka, cena 50 929,20 Kč bez DPH
Obr. 8. Tress – Foscarini, design: M. Sadler, 2009, řada svítidel velikostně i tvarově odlišných, zavěšené – tři tvary a velikosti – průměr 48 cm, výška 41 cm, nebo průměr 24 cm, výška 110 cm, nebo průměr 23 cm, výška 61 cm, zdroje – lineární halogenová žárovka 230 V, 200 W, halogenová žárovka s paticí E27 – 100 nebo 75 W, barvy bílá, černá, červená, cena závěsných svítidel od 10 818 Kč bez DPH
Obr. 9. Citrus – Vibia, design Oscar & Sergi Devesa, vnější průměr 32 cm, výška 49 nebo 58 cm, kompaktní zářivka 4× 18 W nebo 4× 30 W, polyetylen – lak barva bílá, černá, červená, cena za menší 39 780 Kč bez DPH, větší 45 180 Kč včetně DPH
Obr. 10. Casino – Tobias Grau, průměr 5,8 cm, výška 37,5 cm, 1× 2 W bílá LED + 1× 2 W RGB LED, cena od 11 800 Kč bez DPH
Obr. 11. Coral-Foscarini, design Lagranja Design, 2009, vyrábí se v několika velikostních a tvarových verzích, nejmenší o průměru 60 cm, největší o průměru 1 m, kompaktní zářivka 1× 33 W, lakovaná ocel černá, bílá, červená, cena 21 000 Kč bez DPH
Obr. 12. Noaxis – Fontana Arte, design Alessandro Pedretti/Studio Rota & Partners, Fontana- Arte – Luce, 2007, průměr 63 cm, výška 76 cm, halogenová žárovka 1× 150 W, sklolaminát černý, bílý, cena 33 600 Kč bez DPH
Obr. 13. Wave – Foscarini, Studio Baruffi & de Santi, 2009, délka 224 cm, výška 26 cm, lineární halogenová žárovka (svítící nepřímo) 4× 100 W, lakovaný hliník – bílá, černá, hliníková, cena 20 842 Kč bez DPH