Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 2/2017 vyšlo tiskem
17. 3. 2017. V elektronické verzi na webu bude ihned.

Veletrhy a výstavy
Inspirativní osvětlení ze zahraničních veletrhů 

Příslušenství osvětlovacích soustav
Na osvětlení provozu lze šetřit s minimem investic
Maxos fusion – nový rychlomontážní systém Philips
Inteligentní řešení DALISYS® pro řízení osvětlení

Aktuality

Vše pro stavbu a interiér najdou návštěvníci na březnovém souboru veletrhů Stovky českých i zahraničních společností se představí na největším jarním souboru…

Startuje 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže Odstartoval již 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže E.ON Energy Globe.…

Festival světla BLIK BLIK opět rozsvítí Plzeň Třetí ročník plzeňského festivalu Blik Blik se chystá na pátek 17. a sobotu 18. března.…

Kurz osvětlovací techniky XXXIII – 1. oznámení Česká společnost pro osvětlování, regionální skupina Ostrava, a VŠB – Technická…

Více aktualit

z odborného tisku

číslo 3/2004

z odborného tisku

Značení únikových cest blízko podlahy předmětem výzkumu

Na Technické univerzitě v Ilmenau se od roku 2000 odborníci výzkumu zabývali značením a osvětlováním únikových cest. Přitom již bylo bráno v úvahu i umístění značek a svítidel nízko u podlahy.

Pro prostory s nebezpečím zakouření při požáru považují vědci z Ilmenau takové umístění za potřebné. Předpokládají v tomto směru úpravu německé normy DIN EN 1838. Nízko umístěná svítidla a značky únikových cest by měly být hlavně doplňkem současného nouzového osvětlení a značení únikových cest.

Toto sdělení podáváme čtenářům proto, že už několik let na potřebnost takového uspořádání a umístění je v našem tisku upozorňováno.

Bližší podrobnosti se čtenáři dozví v rozsáhlém článku Sicherheitsleitsysteme versus Notbeleuchtung od H. Finkeho a B. Weise, uveřejněném v časopise Licht, č. 4/2004.

DVĚBÉ

LED v povrchu vozovky

Firma Philips AEG představila dynamický systém dopravního značení, jež je umístěno v povrchu vozovek. Svíticí pásy, šipky a písmenné symboly (např. pás jen pro autobusy označený BUS) spolehlivě a bezpečně vedou řidiče. Při změně dopravní situace (např. dopravního stupně) se celý systém změní, některé svítící pásy či symboly zhasnou a jiné, měnící režim jízdy a předjíždění, se naopak rozsvítí.

Tato novinka, o níž píše časopis Licht, č. 5/2004, vnuká nápad, že takový systém by bylo možné použít i u světelného značení únikových cest, např. v budovách. LED zabudované do podlahy únikových cest by spolehlivě vedly unikající osoby i v zakouřeném prostředí. (Umístění prvků značících a osvětlujících únikové cesty nízko u podlahy je u nás již delší dobu navrhováno a zdůvodňováno.)

Při změně únikové situace, kdy je třeba změnit únikové trasy, by mohla být využita i aplikace již zmíněného dynamického sytému.

DVĚBÉ

Směrovost osvětlení při osvětlování tunelů

Celkem stručný, ale obsažný článek o osvětlování a jeho asanaci v berlínských městských tunelech (viz odkaz na literaturu na konci článku) se dotýká i otázky směrovosti světla při této aplikaci osvětlování.

Před časem byla světová světelnětechnická veřejnost informována o novém přístupu k osvětlování tunelů. Bylo to využití světla směrovaného mírně proti přijíždějícím vozidlům (nesmělo však dojít k oslňování).

Tento systém, který přišel ze Švýcarska, byl nazván counter beam (v češtině protisměrné osvětlení) a byl prezentován jako výrazně lepší, zajišťující vyšší stupeň bezpečnosti.

Nyní zmíněný článek pojednává (vedle další problematiky) o tom, zda protisměrné osvětlení je vhodnější než symetrické osvětlení. U běžných tunelů s jednosměrnou automobilovou dopravou jasně upřednostňuje protisměrné před symetrickým osvětlením, a to pro vyšší jasy vozovky a negativní kontrasty při stejně velkém instalovaném světelném toku.

U tunelů pro pěší, např. různých podchodů, se však doporučuje symetrické osvětlení. Podrobnosti najde čtenář v článku.
[Müller, T.: Sanierung von Berliner Stadttunneln in der Praxis. Licht, č. 5/2004.]

Ing. Bronislav Berounský