Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 1/2017 vyšlo tiskem
7. 2. 2017. V elektronické verzi na webu od 7. 3. 2017.

Veletrhy a výstavy
Pozvánka na výstavu SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE 2017 

Architekturní a scénické osvětlení
Světelný design v kostce – Část 28
Osvětlení spiegeltentu a jeho specifika

Aktuality

Kurz osvětlovací techniky XXXIII – 1. oznámení Česká společnost pro osvětlování, regionální skupina Ostrava, a VŠB – Technická…

Konferencia SVETLO 2017 – 1. oznámenie Slovenská svetelnotechnická spoločnosť a Česká společnost pro osvětlování vás pozývajú na…

Chytré lampy PRE potvrdily zhoršenou smogovou situaci v Praze Chytré lampy PRE potvrdily v rámci svého pilotního provozu, že v Holešovicích a…

Jak se bydlí v pasivních domech, řeknou jejich majitelé na veletrhu FOR PASIV Další ročník veletrhu FOR PASIV, který je zaměřený na projektování a výstavbu…

Více aktualit

z odborného tisku

číslo 3/2004

z odborného tisku

Značení únikových cest blízko podlahy předmětem výzkumu

Na Technické univerzitě v Ilmenau se od roku 2000 odborníci výzkumu zabývali značením a osvětlováním únikových cest. Přitom již bylo bráno v úvahu i umístění značek a svítidel nízko u podlahy.

Pro prostory s nebezpečím zakouření při požáru považují vědci z Ilmenau takové umístění za potřebné. Předpokládají v tomto směru úpravu německé normy DIN EN 1838. Nízko umístěná svítidla a značky únikových cest by měly být hlavně doplňkem současného nouzového osvětlení a značení únikových cest.

Toto sdělení podáváme čtenářům proto, že už několik let na potřebnost takového uspořádání a umístění je v našem tisku upozorňováno.

Bližší podrobnosti se čtenáři dozví v rozsáhlém článku Sicherheitsleitsysteme versus Notbeleuchtung od H. Finkeho a B. Weise, uveřejněném v časopise Licht, č. 4/2004.

DVĚBÉ

LED v povrchu vozovky

Firma Philips AEG představila dynamický systém dopravního značení, jež je umístěno v povrchu vozovek. Svíticí pásy, šipky a písmenné symboly (např. pás jen pro autobusy označený BUS) spolehlivě a bezpečně vedou řidiče. Při změně dopravní situace (např. dopravního stupně) se celý systém změní, některé svítící pásy či symboly zhasnou a jiné, měnící režim jízdy a předjíždění, se naopak rozsvítí.

Tato novinka, o níž píše časopis Licht, č. 5/2004, vnuká nápad, že takový systém by bylo možné použít i u světelného značení únikových cest, např. v budovách. LED zabudované do podlahy únikových cest by spolehlivě vedly unikající osoby i v zakouřeném prostředí. (Umístění prvků značících a osvětlujících únikové cesty nízko u podlahy je u nás již delší dobu navrhováno a zdůvodňováno.)

Při změně únikové situace, kdy je třeba změnit únikové trasy, by mohla být využita i aplikace již zmíněného dynamického sytému.

DVĚBÉ

Směrovost osvětlení při osvětlování tunelů

Celkem stručný, ale obsažný článek o osvětlování a jeho asanaci v berlínských městských tunelech (viz odkaz na literaturu na konci článku) se dotýká i otázky směrovosti světla při této aplikaci osvětlování.

Před časem byla světová světelnětechnická veřejnost informována o novém přístupu k osvětlování tunelů. Bylo to využití světla směrovaného mírně proti přijíždějícím vozidlům (nesmělo však dojít k oslňování).

Tento systém, který přišel ze Švýcarska, byl nazván counter beam (v češtině protisměrné osvětlení) a byl prezentován jako výrazně lepší, zajišťující vyšší stupeň bezpečnosti.

Nyní zmíněný článek pojednává (vedle další problematiky) o tom, zda protisměrné osvětlení je vhodnější než symetrické osvětlení. U běžných tunelů s jednosměrnou automobilovou dopravou jasně upřednostňuje protisměrné před symetrickým osvětlením, a to pro vyšší jasy vozovky a negativní kontrasty při stejně velkém instalovaném světelném toku.

U tunelů pro pěší, např. různých podchodů, se však doporučuje symetrické osvětlení. Podrobnosti najde čtenář v článku.
[Müller, T.: Sanierung von Berliner Stadttunneln in der Praxis. Licht, č. 5/2004.]

Ing. Bronislav Berounský