časopis z vydavatelství
FCC PUBLIC

Aktuální vydání

Číslo 6/2021 vyšlo tiskem
29. 11. 2021. V elektronické verzi na webu ihned.

Aktuality
Poslední zasedání redakční rady časopisu Světlo?
Ing. Jiří Novotný šéfredaktorem časopisu Světlo od jeho založení

Z odborného tisku
Nový datový formát pro popis svítidel

Systém předního osvětlení automobilů AFS společnosti Visteon

|

číslo 1/2003

Systém předního osvětlení automobilů AFS společnosti Visteon

AFS – úvod do nové techniky

V posledním desetiletí prošly světlomety automobilů významnou etapou vývoje. K bezpečnosti jízdy v noci výrazně přispěly světlomety s xenonovými výbojkami1) a bifunkční světlomety (tlumená i dálková světla fungující pomocí jedné xenonové výbojky). V nejbližší budoucnosti se k nim připojí i systém předního osvětlení AFS. Cílem zmíněného systému je zajistit lepší viditelnost tím, že reflektor se bude natáčet podle úhlu volantu a podle rychlosti vozidla. Úvodní informace o systému AFS byla publikována v časopise SVĚTLO, 2002, č. 3, na str. 8.

Obr. 1.

Harmonizace předpisů

Výhody technologie AFS hodnotila pracovní skupina pro osvětlení a světelnou signalizaci GRE Ekonomické komise pro Evropu Spojených národů (UNECE), což je podřízený orgán Světového fóra pro harmonizaci předpisů pro automobily UNECE (ECE-WP.29).

Systém AFS bude oficiálně uveden na trh ve dvou fázích: základní systém pro tlumená světla je k dispozici od března 2003, zatímco kompletní verze, obsahující akomodaci svítivosti za nepříznivého počasí nebo na jízdu po dálnici, se očekává v roce 2005.

Popis otočného světlometu AFS

Systém předního osvětlení společnosti Visteon (Advanced Front Lighting Systéms – AFS) přizpůsobuje světelný výkon a tvar světelných kuželů2) předních světlometů různým jízdním podmínkám (směr a rychlost vozidla). Řidič má vždy automaticky k dispozici optimální rozložení svítivosti podle konkrétní situace, což zajišťuje lepší viditelnost a větší bezpečnost při jízdě v noci.

Obr. 2.

Poprvé se tyto světlomety objevily v šedesátých letech minulého století v automobilu Citroen DS. Systém byl velmi jednoduchý: dálkové světlomety se pohybovaly horizontálně podle úhlu volantu. Celé řešení bylo čistě mechanické. Současná technika AFS využívá složité programové vybavení a moderní elektroniku.

Základní systém AFS (od r. 2003) zahrnuje

  • otáčení tlumených světel s horizontálním posunem rozložení svítivosti,
  • statické dálkové světlo,
  • zařízení pro jízdu zatáčkou malou rychlostí.

Kompletní systém AFS (od r. 2005) bude mít navíc funkce

  • režim svítivosti pro jízdu na dálnici, ve městě, za špatných klimatických podmínek,
  • propojení s navigačním systémem.
Obr. 3.

Prototyp světlometu AFS

Prototyp halogenového otočného světlometu AFS na testovacím voze Škoda Octavia je na obr. 1. Technologie AFS funguje s halogenovými i xenonovými projektory.

Mechanická konstrukce světlometu s projektorem AFS

Jádrem mechanické konstrukce systému AFS je projektor AFS. Projektor může být halogenový, bi-xenonový či xenonový. Každý světlomet je vybaven dvěma krokovými elektromotory, které zajišťují vertikální pohyb o 6° a horizontální pohyb o 17°.

Systém AFS – účinný nástroj pro zvýšení bezpečnosti při jízdě v noci

Žlutě zakreslený tvar svazku světelných paprsků otočného světlometu (obr. 3) umožňuje rychlejší identifikaci překážek v úzkých zatáčkách. Fialově zakreslený tvar světelného kuželu bez systému AFS směřuje přímo a zatáčku neosvětluje. Systém předního osvětlení AFS společnosti Visteon přizpůsobuje světelný výkon a tvar svazku paprsků čelních světlometů různým jízdním podmínkám (směr a rychlost vozidla). Řidič má vždy automaticky k dispozici optimální rozložení světla podle konkrétní situace, což mu zaručuje lepší viditelnost a větší bezpečnost při jízdě v noci.

Obr. 4.

Nezávislý institut TÜV Rheinland Berlin Brandenburg jako první testoval přínos systémů AFS pro bezpečnost u osobních automobilů. Výzkum uskutečněný s halogenovou technikou společnosti Visteon zahrnoval testy, jejichž smyslem bylo měřit schopnost rozpoznat předměty, doby reakce (nouzové brzdění), práci s volantem a změnu rychlosti.

Při testu měli řidiči rozeznat neosvětlené červené míče umístěné v různých vzdálenostech po obou stranách silnice. Každý řidič měl na ukazováku levé ruky připevněn malý spínač, který měl stisknout palcem, jakmile rozeznal míč (obr. 4). Testovací vůz společnosti Visteon byl dále vybaven zařízením pro vyhodnocení interakce mezi řidičem a vozem.

Výsledky testů institutu TÜV ukázaly, že při použití halogenových otočných světlometů AFS řidiči průměrně rozeznali (malé, střední a těžké zatáčky) o přibližně 20 procent více překážek než při jízdě s běžnými přímými světlomety (obr. 5).

Testy dále prokázaly, že otočné světlomety AFS umožňují řidičům v těžkých zatáčkách rozpoznat 72 % předmětů oproti pouhým 46 % rozpoznaných předmětů při jízdě s běžnými světlomety (obr. 6).

Testy také ozřejmily, že díky systému AFS mají řidiči delší dobu na svoji reakci (uvidí objekt o asi 2 m dříve – obr. 7), což jim dává čas a prostor k provedení vhodného manévru (zastavení nebo objetí překážky).

Obr. 5. Obr. 6. Obr. 7.

Osvětlovací techniky budoucnosti budou integrovat různé elektronické prvky automobilů

Visteon je přední společnost v oblasti integrace systémů. Osvětlovací technologie budoucnosti budou zahrnovat různé elektronické prvky automobilů. AFS lze integrovat se systémem CANbus pro sběr potřebných dat k nastavení světla správným směrem. Budoucí verze AFS bude možné propojit se snímačem deště, navigačním systémem, tempomatem, se systémy nočního vidění, denními situačními světly atd.

[Tiskové informace Visteon Corporation – Autopal, s. r. o.]

Vladimíra Kadlecová, PR McCann Praha, Ing. David Voženílek (odborná stránka), Dalibor Mikuš (grafika) – Výzkum a vývoj světelné techniky ELTG, Autopal, s. r. o., Nový Jičín

Autopal, s. r. o.
Lužická 14
741 01 Nový Jičín
tel.: +420 556 780 111
fax: +420 556 780 666
e-mail: gmalerov@visteon.com
http://www.visteon.com


1) Termín xenonová výbojka označuje speciální halogenidovou výbojku do předních automobilových světlometů.
2) Přesně se jedná o rozložení svítivosti světlometu.