Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 2/2017 vyšlo tiskem
17. 3. 2017. V elektronické verzi na webu bude ihned.

Veletrhy a výstavy
Inspirativní osvětlení ze zahraničních veletrhů 

Příslušenství osvětlovacích soustav
Na osvětlení provozu lze šetřit s minimem investic
Maxos fusion – nový rychlomontážní systém Philips
Inteligentní řešení DALISYS® pro řízení osvětlení

Aktuality

Trendy chytrého řízení budov, energetiky a měst aneb Čtvrtá průmyslová revoluce nejenom v průmyslu Přednáška Ing Jaromíra Klabana se uskuteční ve středu dne 19. 4. 2017 ve 14 hod v…

Češi chtějí bydlet lépe – návštěvnost jarních veletrhů o bydlení stoupla o čtvrtinu Výstaviště PVA EXPO PRAHA v Letňanech bylo v minulých dnech nabité k prasknutí. Téměř…

Vše pro stavbu a interiér najdou návštěvníci na březnovém souboru veletrhů Stovky českých i zahraničních společností se představí na největším jarním souboru…

Startuje 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže Odstartoval již 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže E.ON Energy Globe.…

Více aktualit

Svítidla, jejich design a nové pohledy na užití plastů

číslo 1/2002

Svítidla, jejich design a nové pohledy na užití plastů

akad. soch. Karel Novotný, K. N. DESIGN

Agentura Carolina společně s Národní galerií v Praze připravila na dny 21. až 24. února t. r. další ročník komplexu výběrových výstav art & interior, jehož součástí je také III. přehlídka českého a zahraničního designu. Prezentace špičkových výrobků interiérového vybavení, doplňků a svítidel vede k malému zamyšlení nad vývojem designu osvětlovacích těles a osvětlení v uplynulém desetiletí, nad současnými trendy a hledáním dalších cest v této oblasti.

Obr. 1.

V devadesátých letech uplynulého století zažil trh se svítidly nebývalý rozvoj. Mnoho zahraničních výrobců do České republiky vstoupilo přímo nebo v zastoupení tuzemských firem. „Vyhladovělí“ spotřebitelé vděčně přijímali širokou nabídku svítidel rozličného provedení. Jak tomu bývá, objevovala se produkce na velmi dobré technické i designérské úrovni, ale současně i svítidla nevalné kvality, nekvalitní po stránce světelnětechnické i co se týče zpracování, o invenci tvarového řešení ani nemluvě. Lze říci, že tento bouřlivý a neřízený vývoj byl počátkem nového milénia již ukončen. Ohledně výběru jsou u nás již bezezbytku stejné možnosti jako kdekoliv v Evropské unii. Funguje množství firem specializujících se na světelnou techniku a dodávajících svítidla ve všech cenových kategoriích. Tyto firmy se zaměřují zejména na velké odběratele – státní i podnikové zakázky a velké investiční celky. Jak ale ruku v ruce s investicemi do bydlení, rekonstrukcemi, výstavbou nových bytů i rodinných domů roste povědomí o kvalitním osvětlení a současně i jeho potřeba, objevují se velmi dobře světelně řešené i běžné obytné prostory. Lidé více dbají na světlo a svítidla, která je denně obklopují. Mnoho interiérových a architektonických studií má ve své nabídce svítidla od nejvýznamnějších světových výrobců a designérů. Bohužel, tato svítidla a světelné solitéry jsou přístupné jen movitějším občanům.

Obr. 2.

Široká nabídka světelné techniky a svítidel vedla k formování vkusu a názoru na jejich vzhled nejen u spotřebitelů, ale i u designérů a architektů. Je to ku prospěchu uživatelů i oboru jako takového. Standardem jsou svítidla kvalitní po technické stránce i zpracováním detailu. Důraz je kladen na úsporný ekologický provoz.

Nelze jednoznačně vymezit jednu linii, kterou se současný vývoj designu ubírá. Převažují jednoduchá, tvarově střízlivá řešení. I v bytech se objevují svítidla, kdy uplatnění samotného „tělesa“ je potlačeno a pracuje se pouze se světlem. Protipólem jsou solitéry – světelné plastiky, které plní funkci zejména výtvarného prvku v interiéru. Výrobci pracují s celou škálou materiálů, přičemž plast, kov a sklo jsou v průmyslové výrobě svítidel dominantní. Svítidla (nebo jejich díly) pro průmysl, venkovní užití i vybavení veřejných a administrativních prostorů jsou z velké části z plastů, a to velmi kvalitních – odolných proti mechanickému poškození i vyšším teplotám, barevně stálých atd.

Nemalá část účelových svítidel pro bytové osvětlení je také vyrobena z plastů – svítidla do koupelen, chodeb, hal, pro kuchyňská pracoviště i pracovní stolní svítidla. V těchto případech jde o velkosériovou produkci. Počáteční výrobní investice pouze do lisovacích forem se pohybuje v řádech statisíců. Pro zajištění návratnosti je tudíž nutné zajistit odbyt a umístění na trhu minimálně desetitisícových sérií stejného tvarového řešení svítidla.

Obr. 3. Obr. 4. Obr. 5.

Poněkud odlišný doposud byl přístup k využití plastů v malosériové, individuální výrobě. Je to pochopitelné. Těžko si lze při menších objemech výroby stejného designu, požadavku pružné změny i možnosti nabídnout rozličné varianty a barevná provedení představit standardní zpracování plastů lisováním v drahých formách. Z těchto důvodů designéři v oblasti „individuální“ tvorby plasty běžně opomíjeli. Pracovali s kovem a sklem, doplněným kamenem nebo dřevem. Tyto materiály člověk přirozeně vnímá jako hodnotné a reprezentativní. V období několika předcházejících let byl ale tento ustálený přístup prolomen. I pro tvorbu interiérových svítidel a originálních světelných objektů volí nastupující generace designérů a architektů plast jako hlavní materiál. Vzhledem k objemově malé produkci je rukodělně mechanicky opracováván deskový materiál. Kombinací různé barevnosti, lepením, ohýbáním nebo vakuovým tvarováním lze dosáhnout nebývale působivé podoby. Modelace je přímá, puristicky čistá. Autoři pracují s jednoduchými geometrickými tvary, které se uplatňují samostatně i v jejich kombinacích. Mnohdy je odhalen světelný zdroj, objímka i ostatní elektroinstalační prvky. Pro inspiraci se tvůrci vracejí do sedmdesátých let minulého století. Designérské návrhy jsou originální, umožňující mnoho modifikací, ale současně vhodné i pro opakovanou výrobu. Tyto změny byly vidět i na prezentacích studií zabývajících se osvětlením a svítidly na zmiňované výstavě art & interior. Kromě množství kvalitní průmyslové produkce technicistního provedení se jako protipól objevila svítidla individuálního charakteru, zpracovaná převážně z plastů.

Tab. 1. Svítidla italské firmy FontanaArte přihlášená do III. přehlídky zahraničního designu

Název Design Druh Rozměr Světelný zdroj
PLASTIC Fernando a Humberto Campana stolní svítidlo 43 × 17 × 58 4 žárovky 25 W, E 14
SLICE Carlo Tamborini stolní svítidlo 17 × 17 × 17 1 žárovka 40 W, E 14
NEO Luisa Calvi, Mauro Merlini, Carlos Moya stojanové svítidlo 30 × 30 × 160 2 zářivky 24 W – G 5
DUPLEX Carlo Tamborini stojanové svítidlo 24 × 24 × 160 2 žárovky PAR 20, 50 W E 27
ELVIS Charles Williams stojanové svítidlo 27 × 27 × 140 6 žárovek 100 W, E 27

Svítidla (od italské firmy FontanaArte (tab. 1), která patří ke špičce v designu) přihlášená do III. přehlídky zahraničního designu firmou Hagos mohou být ukázkou zmíněného přístupu. Vycházejí ze základních geometrických tvarů a plně využívají dobré rozptylné vlastnosti použitého materiálu – metakrylátu. Snad pouze místo klasických žárovek mohl být využit některý z úspornějších zdrojů. Lze očekávat, že s plasty bude možné se stále častěji setkávat i v nabídce exkluzivních soliterních svítidel.