Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 2/2017 vyšlo tiskem
17. 3. 2017. V elektronické verzi na webu bude ihned.

Veletrhy a výstavy
Inspirativní osvětlení ze zahraničních veletrhů 

Příslušenství osvětlovacích soustav
Na osvětlení provozu lze šetřit s minimem investic
Maxos fusion – nový rychlomontážní systém Philips
Inteligentní řešení DALISYS® pro řízení osvětlení

Aktuality

Trendy chytrého řízení budov, energetiky a měst aneb Čtvrtá průmyslová revoluce nejenom v průmyslu Přednáška Ing Jaromíra Klabana se uskuteční ve středu dne 19. 4. 2017 ve 14 hod v…

Češi chtějí bydlet lépe – návštěvnost jarních veletrhů o bydlení stoupla o čtvrtinu Výstaviště PVA EXPO PRAHA v Letňanech bylo v minulých dnech nabité k prasknutí. Téměř…

Vše pro stavbu a interiér najdou návštěvníci na březnovém souboru veletrhů Stovky českých i zahraničních společností se představí na největším jarním souboru…

Startuje 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže Odstartoval již 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže E.ON Energy Globe.…

Více aktualit

Světlo na komplexu výstav art & interior7 2006


Světlo na komplexu výstav art & interior7 2006

Ve dnech 20. až 23. dubna 2006 se ve Veletržním paláci v Praze uskutečnil sedmý ročník komplexu výběrových výstav moderního designu nábytku, svítidel, bytového textilu a doplňků art & interior7.

V rámci komerční kontraktační části představilo 64 vybraných vystavovatelů špičkový nábytek, vybavení interiérů, kuchyní a koupelen, včetně bytového textilu, doplňků a svítidel, na ploše přes 3 000 m2. Letos byla výstava nově rozšířena i do suterénu Veletržního paláce, kde v prostorách kinosálu své produkty návštěvníkům předvedla společnost de.fakto.

Obr. 1. Obr. 2.

Obr. 1. e-Light, Hagos – designová svítidla Fontana arte (foto J. Zikmund)
Obr. 2. e-Light, pohled od stánku časopisu Světlo (foto I. Hermel)

Nedílnou součástí komplexu výstav jsou Přehlídky českého a zahraničního designu, pořádané ve spolupráci s Národní galerií v Praze, Sbírkou moderního a současného umění. Tuto nekomerční část v tomto roce tvořilo několik unikátních, pro českého diváka velmi atraktivních výstav.

e-Light

Druhým rokem byl realizován projekt e-Light, zaměřený na design interiérových i exteriérových svítidel, moderní osvětlovací systémy, technologie a novinky v tomto oboru. Tuto specializovanou výstavu umístili organizátoři do Malé dvorany.

Obr. 3. e-Light, Etna – netradiční koncepce je dílem Ing. arch. L. Sekala (foto P. Janžura)
Obr. 4. e-Light, Horizont – nepřehlédnutelná propagace výrobků firmy Moooi (foto M. Navrátilová)
Obr. 7. e-Light, Alhambra – skládací „párty svítidlo“ na všechny způsoby (foto J. Kotková)

Obr. 3. Obr. 4. Obr. 7.

Základní ztvárnění plochy projektu (členité boxy s černými stěnami i koberci) bylo s ohledem na požadavky vystavujících firem architektonicky rozděleno na expozice různých tvarů a rozměrů. Tento předem připravený prostor si jednotliví vystavovatelé následně vkusně dotvořili podle svých představ, aniž byl rušen jednotný ráz projektu. Všechny firmy vystavující v rámci e-Light (Hagos, Selene, Lucis, Horizont, Osvětlovací technika Vít Pavlů, Eurolux Lighting, Alhambra, Profi Lighting, EGLO Česko-moravská svítidla, Apro Lux, Sirius design, Microset) zde letos měly své hlavní expozice. To podstatně zvyšovalo atraktivitu celého projektu.

Soustředění všech svítidel do přízemí Veletržního paláce se setkalo s velmi kladným ohlasem návštěvníků. Zájemci o svítidla a světelné systémy tak mohli v klidu procházet, prohlížet, porovnávat a vybírat z toho nejlepšího, co vystavující firmy v současné době nabízejí. Nepřehlédnutelný žlutý stánek časopisu Světlo, postavený pořadatelem a tradičně osvětlený firmou Etna, zval zájemce o informace nejen z oboru osvětlení. Příchozí měli možnost vybírat i z bohaté nabídky publikací odborného vydavatelství FCC Public, k jehož titulům vedle časopisu Světlo patří také časopisy Automa a Elektro.

Obr. 5. e-Light, Eglo Česko-moravská svítidla – poprvé na výstavě art & interior (foto J. Kotková)
Obr. 6. e-Light, Microset – kliky, jejichž součástí je spínání systému (design prof. M. Knížák, Dr. A.) jsou jedním z prvků elektronického ovládání osvětlení v interiéru Nissot (foto J. Kotková)
Obr. 8. e-Light, skrz expozici Profi Lighting je vidět světelná projekce ve stánku Osvětlovací technika Vít Pavlů (foto J. Kotková)

Obr. 5. Obr. 6. Obr. 8.

Projektu e-Light se letos opět zúčastnili i vystavovatelé z Velké Británie ve dvou expozicích Britsh European Design Group.

VII. přehlídky českého designu

Design Match 2006 – CZE : SVK
Výstava současného českého a slovenského designu a módy Design Match 2006 CZE : SVK je unikátní konfrontací českého a slovenského studentského a profesionálního designu posledních let. Umístěna je v mezaninu, na ochozu a v respiriu Veletržního paláce. Je organizována ve spolupráci s CZECHDESIGN.CZ, jenž je autorem koncepce, Design centrem České republiky, Ferdinandem Chrenkou, vedoucím ateliéru Product Design na VŠVU v Bratislavě, a Ľubicou Fábri za Design Slovakia.

Nabízí jedinečnou příležitost spatřit vedle sebe tvorbu studentů designu i profesionálních designérů obou zemí. Design Match je prostorově koncipován jako sportovní utkání, jednotlivými částmi návštěvníky provází sportovní terminologie.

Obr. 9. e-Light, novinka českého výrobce, firmy Lucis, představená na art & interior, závěsné svítidlo Orbis – kovová část z lakované oceli stříbrného odstínu, ručně foukané sklo triplex opál mat: průměr 600 mm, výška 100 mm, IP20, dvojitá izolace, tři kompaktní zářivky 24 W (kruhová zářivka T5, 60 W)
Obr. 10. Design Match – svítidlo Fred, design D. Podboj, 2004, výroba Lucis, ručně foukané třívrstvé sklo, stojanová, stolní, stropní a závěsná verze
Obr. 11. Design Match, Kostky, design M. Šedová, 2005, dřevotříska, papír, dekorativní svítidlo z šesti kostek s vyřezanými průzory, otáčením kostek lze svítidlo přetvářet (foto P. Kunc)

Obr. 9. Obr. 10. Obr. 11.

První Poločas je věnován střetnutí studentského designu, ve Druhém Poločase měří síly profesionální designéři obou zemí. V Čase Nastavení se návštěvníci Veletržního paláce setkávají s módou – tedy s oděvy, obuví, doplňky a šperky. Zvláštní částí výstavy Design Match je Prodloužení, které obsahuje moderní exponáty vytvořené tradičními technikami z tradičních materiálů. Cílem Prodloužení je zdůraznit význam tradice, upozornit na společný kulturní základ Čechů a Slováků a významově propojit všechny části výstavy – český studentský design – český profesionální design – slovenský studentský design – slovenský profesionální design – otázky a problémy identity. Výstava trvá do 21. května 2006.

VII. přehlídky zahraničního designu

Nizozemský design
Výstava, jež je umístěna v prostorách prvního patra východního křídla Veletržního paláce, je složena ze dvou rovnocenných částí. Spoluorganizátory se stala Národní galerie v Praze, Drent Museum Assen a Karin-Beate Phillips.

Obr. 12.

Obr. 12. HD Druhého Zlatého věku, závěsné svítidlo, Willem Hendrik Gispen, asi rok 1930, chromovaný kov a sklo (foto z katalogu art & interior)

První část výstavy, Holandský design Druhého Zlatého věku 1885–1935 poprvé představuje českému publiku exponáty vytvořené v Nizozemí do roku 1935 a vývoj dominantních stylů v dekorativním umění konce devatenáctého a první poloviny dvacátého století, tedy především z období secese a art deco.

Secese byla posledním z univerzálních mezinárodních slohů, který se uplatnil především v užitém umění. Charakteristickým motivem secesního umění byla plynulá vlnící se křivka, inspirovaná stylizovanými přírodními tvary (listy, květy, lidské a zvířecí tělo). Z barev se nejčastěji používaly zelená, růžová a fialová. Cílem tvůrců tohoto stylu byla komplexní účast všech druhů umění při utváření předmětů všedního dne. Secese se stala úvodem k modernímu navrhování a designování nábytku, byla posílením uměleckořemeslné tvorby a zároveň prvním pokusem využívat práci strojů, a přitom nenahrazovat řemeslnou výrobu. Preferovala dokonalý detail, estetické hodnoty a kvalitní práci s materiálem. V tom na ni navázal i styl art deco, který však stále více respektoval požadavky strojní výroby. Tento styl především usiloval o zušlechtění předmětů každodenní potřeby. (Pozn.: Styl art deco byl obrazem luxusního životního stylu střední a vysoké společnosti meziválečných let, jeho úpadek nastal s nástupem celosvětové krize po pádu na burze roku 1929.)

Ve druhé části výstavy s názvem Vítejte doma – mistrovská díla současného nizozemského interiérového designu z let 1970–2005 se návštěvníci mohou těšit na konkrétní exponáty (nábytek, svítidla, podlahové krytiny a nástěnné obklady, bytový textil a doplňky), na komplexní designérská řešení interiérů (prezentovaná na fotografiích a videoprojekcí), na design domácích spotřebičů aj. Součástí výstavy je rovněž expozice zaměřená na bydlení pro invalidní občany.Druhá část výstavy vznikla jako „dodatečný nápad„ k prezentaci Holandského designu Druhého Zlatého věku. Návštěvníci mají jedinečnou příležitost v jednu dobu na jednom místě srovnávat směřování a vývoj nizozemského interiérového návrhářství v průběhu více než jednoho století.

Obr. 13.

Obr. 13. HD Welcome home – svítidlo Blister lamp, design Henk Stallinga, rok 1993, balicí materiál PET G (foto z katalogu art & interior)

Výstava trvá do 4. června 2006.

Výstava Estonské rodinné domy 2002–2006

Výstava Estonské rodinné domy 2002–2006, organizovaná ve spolupráci s Estonským svazem architektů EAL, představuje nejzajímavější rodinné domy postavené v Estonsku v prvních letech 21. století a také vývoj a trendy současné estonské architektury v realizacích menších objektů.

Estonské stavebnictví v současné době zažívá prudký rozvoj. Díky dostupnosti, menší velikosti a intimní funkci patří rodinné domy k jedné z nejzajímavějších a nejsledovanějších forem architektury. Cílem architektů je vzdělávat své klienty a povzbuzovat je k aktivnější účasti na vytváření jejich nového domova. Představené domy vynikají moderností a odvážným, individuálním a komplexním architektonickým řešením.

Výstava trvá do 4. června 2006.

Redakce časopisu Světlo přeje organizátorům hodně sil a úspěchů při realizaci art & interior 2007.

(Ing. Jana Kotková)