Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 5/2016 vyšlo v tištěné podobě 19. září 2016. Na internetu v elektronické verzi bude k dispozici ihned.

Normy, předpisy a doporučení
Nařízení č. 10/2016 (pražské stavební předpisy) z hlediska stavební světelné techniky

Světelnětechnická zařízení
PROLICHT CZECH – dodavatel osvětlení pro nové kanceláře SAP
Posviťte si v práci na práci
Moderní a úsporné LED osvětlení bazénové haly

Aktuality

Svítící fasáda FEL ČVUT nabídne veřejnosti interaktivní program s názvem Creative Colours of FEL Dne 13. prosince v 16.30 hodin se v pražských Dejvicích veřejnosti představí interaktivní…

Češi v domácnostech více svítí a experimentují se světlem, doma mají přes 48 milionů svítidel Češi začali v domácnostech více svítit a snaží se vytvořit lepší světelné podmínky:…

Pražské Quadriennale představuje nový projekt věnovaný světelnému a zvukovému designu 36Q° Ve dnech 8. – 12. listopadu uvede site-specific výstavu v unikátním prostoru Lapidária…

THEATRE TECH & EVENT PRODUCTION v novém formátu a termínu Výstava divadelní a jevištní techniky THEATRE TECH & EVENT PRODUCTION se nebude konat…

Více aktualit

Světlo a umění

číslo 1/2004

Světlo a umění

Za nejcennější hodnoty v dnešním světě jsou stále častěji, a zřejmě oprávněně, považovány různé výtvory umělců – hudebníků, spisovatelů, divadelních i filmových herců, filmových tvůrců, malířů, sochařů atd. Mnohá díla, např. filmy, fotografie a zvukové kreace nahrávané a uchovávané na záznamových médiích, mají přitom téměř charakter virtuální reality. Jejich konzervy, v podobě CD, pásků, gramofonových desek a dalších, mají nepatrnou hmotnost, lze je otevřít jen s pomocí speciální techniky a jejich obsah má vlastně pouze nehmotný duchovní charakter. To, co považujeme za hmotný svět, včetně potravy, oblečení a samotné naší existence, má ve srovnání s mnohem trvanlivějšími způsoby uchování uměleckých děl a informací velmi pomíjivou hodnotu.

Mnohé přírodní i umělé objekty, jež byly zničeny v důsledku přírodních katastrof, válek, kolonizační činnosti rozmnožující se lidské civilizace i z jiných příčin, nám zůstaly jen v obrazech a záznamech. Nenahraditelným prostředníkem záznamů i reprodukcí obrazů a dějů je světlo. Světlo, osvětlovací prostředky (svítidla a světelné zdroje), světelné reprodukční a promítací přístroje, světelnětechnické materiály (optické sklo, odrazné, rozptylující a světlolomné kovy a plasty, barevné pigmenty a svítící, fluorescenční, polarizační světlovodné i jinak světelně činné látky) jsou při umělecké tvorbě hojně využívány.

Použití důmyslné světelné techniky je důležitou součástí natáčení filmů, divadelních představení, architekturního osvětlení historických i současných budov a přírodních objektů, megakoncertů hudebních skupin, osvětlení všech druhů sportovišť a také dekorativního osvětlení vnitřních i venkovních prostorů veřejných i soukromých budov. Rovněž výtvarní umělci využívají světelné zdroje a světelnětechnické materiály při tvorbě okrasných svíticích plastik a dekorativních svítidel.

V tomto roce si připomínáme 40. výročí udělení Nobelových cen za objevení laseru (viz str. 62), s jehož využitím se dnes setkáváme téměř ve všech oblastech lidské činnosti. V souvislosti s daným tématem uveďme záznamovou a reprodukční techniku DVD a využití laserových efektů na vnitřních i venkovních scénách.

Ať už přitom jde o osvětlení obrazů i jiných uměleckých výtvorů, scén nebo o svíticí dekorativní objekty samotné, to všechno je z hlediska lidské existence zdánlivě zbytné. Přesto jsou tyto aktivity stále více vyhledávány, ceněny a rozšiřovány. Proti tomuto trendu vystupují ekologové, astronomové i jedinci, které příliš mnoho světla ruší, nebo je dokonce považují za škodlivé.

O všech těchto problémech vás chceme co nejobjektivněji ve Světle informovat.

redakce