časopis z vydavatelství
FCC PUBLIC

Aktuální vydání

Číslo 6/2021 vyšlo tiskem
29. 11. 2021. V elektronické verzi na webu ihned.

Aktuality
Poslední zasedání redakční rady časopisu Světlo?
Ing. Jiří Novotný šéfredaktorem časopisu Světlo od jeho založení

Z odborného tisku
Nový datový formát pro popis svítidel

Světlo a pandemie

Ing. Jiří Novotný | FCC Public | www.svetlo.info

Odborné časopisy po skončení sametové revoluce prošly velkými změnami. Stát, který je dříve financoval prostřednictvím příspěvků na technický rozvoj, se po všeobecné privatizaci o většinu časopisů přestal starat. Tak přestaly existovat např. Elektrotechnický obzor, Elektrotechnik, Energetika, Slaboproudý obzor aj. Předchůdce časopisu Světlo, Světelná technika, po zániku Tesly Holešovice zanikl rovněž. Zásluhou p. Miloslava Folprechta, který inicioval založení nakladatelství FCC Public, vznikly koncem 90. let, jak již bylo dříve publikováno, časopisy Automa, Elektro a Světlo.

Je třeba uvést, že financování těchto nových časopisů jejich prodejem, reklamou i pořádáním konferencí a vydáváním odborných publikací nebylo nikdy jednoduché. V současné době je to však mnohem obtížnější.

Mnoho podniků a společností od počátku tohoto roku zrušilo již přislíbené PR články a zatím neplánují výdaje v tomto směru. Zdá se, že se spoléhají na internet. Neuvěřitelné je, kolik tiskovin, deníků, týdeníků, měsíčníků s všeobecným obsahem vychází bez problémů. Zdá se též, že se mnozí spoléhají na googlování a aktuální odborné informace je nezajímají. Zároveň ze všech stran zaznívají žádosti o státní podporu. Tu chtějí průmyslové podniky, kultura, sportovci, pohostinství, restaurace, hotely a služby a samozřejmě zdravotníci, pečovatelské služby atd. atd. V této obtížné situaci je zřejmě nemyslitelné doufat v nějakou státní podporu odborným časopisům.

Současný tzv. marketing není vlastně skutečný marketing, ale pouhá reklama na výrobky, a tedy obchod. Marketing znamená najít nějaký zcela nový potenciálně užitečný produkt – výrobek a nebo službu, zajistit jeho efektivní výrobu nebo u služby její personální a materiální zajištění a nakonec zajistit nabídku, reklamu, tedy obchod. Zdá se, že tento logický postup se opomíjí. Konstruktéři a návrháři vymýšlejí často ne zcela nové věci inspirované úspěšnými konkurenčními produkty a ty se pak firmy pokoušejí pod novou značkou prodávat. Kdispozici tak máme spoustu kávovarů, vysavačů, mobilních telefonů, jízdních kol, nářadí, potravinových doplňků a dalšího zboží nejrůznější kvality, které je třeba za každou cenu prodat. Řada nabízených produktů není moc objevná a mnohdy ani potřebná, je špatné kvality, nebo dokonce zavánějící podvody. V této situaci by mohly sehrát důležitou roli seriózní informace.

V oboru světelné techniky a osvětlování by zdrojem důležitých ověřených zpráv mohl být právě náš odborný časopis Světlo. K tomu je však nutná spolupráce vás čtenářů, kritických techniků a myslitelů. Redakce velmi uvítá zajímavé nápady a návody. Opusťte aspoň na chvíli své diskuse na sociálních sítích a věnujte se krásnému oboru, tj. všestrannému využívání světla.

Hezké Vánoce a mnoho zdraví a úspěchů v novém roce vám všem přeje redakce časopisu SVĚTLO.