časopis z vydavatelství
FCC PUBLIC

Aktuální vydání

Číslo 6/2021 vyšlo tiskem
29. 11. 2021. V elektronické verzi na webu ihned.

Aktuality
Poslední zasedání redakční rady časopisu Světlo?
Ing. Jiří Novotný šéfredaktorem časopisu Světlo od jeho založení

Z odborného tisku
Nový datový formát pro popis svítidel

Rekonstrukce osvětlení podchodu a nástupišť vlakového nádraží Ústí nad Orlicí

Vladimír Gernat | ENIKA.CZ s. r. o. | www.enika.cz

Vlakové nádraží v Ústí nad Orlicí patří k nejstarším v Česku. Staniční budova z roku 1874 stojící uprostřed kolejiště byla v minulosti předmětem rozsáhlých sporů. Dnes již budova neplní daný účel, avšak byla v roce 2010 prohlášena kulturní památkou. Celkový stav nádraží byl nevyhovující a bylo třeba celý objekt zmodernizovat, aby vyhovoval náročným požadavkům současné doby. Správa železnic se proto rozhodla pro rozsáhlou rekonstrukci a koncem roku 2016 dokončila nový objekt na odbavení cestujících. Nyní je nové nádraží plně funkční a vlaky zde mohou projíždět rychlostí až 160 km v hodině.

Rekonstrukce osvětlení podchodu a nástupišť vlakového nádraží Ústí nad Orlicí Enika

Na začátku roku 2021 byla zahájena i fáze rekonstrukce osvětlení podchodu, který je hlavní propojovací komunikací mezi nástupišti, a zároveň i výměna osvětlení nástupišť. Osvětlení podchodu již nebylo plně funkční podle požadovaných parametrů a současně se hledal způsob zajištění kvalitního osvětlení v souladu s architekturou okolního prostředí, aby bylo bezpečné s přihlédnutím k případným „vandalským“ pokusům o poškození. Stejná pravidla pro výběr musela splňovat i svítidla pro nástupiště. Ve spolupráci oddělení projekce Správy železnic se společností ENIKA.CZ, která již více než 30 let zastupuje přední evropské výrobce svítidel, byla vybrána svítidla od německého výrobce FLASHAAR a italské společnosti RC LUCE.

Obr. 1. Systém plug-and-play  Obr. 2. NauticNanoProfile
Obr. 1. Systém plug-and-play, Obr. 2. NauticNanoProfile

Obr. 3. Profil Nautic I2 – schéma průřezem
Obr. 3. Profil Nautic I2 – schéma průřezem

Obr. 4. Návrh na rozmístění osvětlení v areálu nádraží
Obr. 4. Návrh na rozmístění osvětlení v areálu nádraží

Osvětlení podchodu

Na stavu osvětlení mnohdy závisí bezpečnost a zdraví občanů a o podchodech to platí dvojnásob. Nedostatečné osvětlení či nefunkční svítidla s sebou nesou každodenní riziko úrazu a zároveň dávají příležitost různým, někdy až kriminálním činům.

Pro tyto prostory se ze zmíněných důvodů zpravidla používají „robustní“ řešení svítidel, což však často bývá na úkor vzhledu. Proto i společnost ENIKA.CZ přivítala při spolupráci s investorem jeho důraz na jednoduchý a čistý design, který zútulní dlouhý prostor podchodů a zároveň bude splňovat bezpečnostní požadavky.

Profilový systém od německého výrobce FLASHAAR plní tento účel dokonale a přitom zpříjemní celkový dojem lidem procházejícím podchodem. Výrobce FLASHAAR je mladá dynamická společnost, která v letošním roce již podruhé získala cenu TOP 100 za inovace, udělovanou v Německu od roku 1993 středně velkým společnostem. Osvětlení se vyvíjí s důrazem na 100% kvalitu, flexibilitu a šetrný přístup k přírodě.

Všeobecné parametry modulových svítidel FLASHAAR:
– teplota chromatičnosti světla 2 200 až 6 500 K,
– krytí až IP67,
– index podání barev až Ra > 95,
– možnost HCL či RGB.

Obr. 5. Svítidlo TRAINLED (výrobce RC Luce)
Obr. 5. Svítidlo TRAINLED (výrobce RC Luce)

Obr. 6. Osvětlení podchodu: a) použití svítidla Navigator (výrobce FLASHAAR) b) původní stav  
Obr. 6. Osvětlení podchodu: a) použití svítidla Navigator (výrobce FLASHAAR) b) původní stav

Svítidlo NP Line Navigator

Pro podchod nádraží Ústí nad Orlicí bylo zvoleno svítidlo z řady NP Line Navigator, které je integrováno do profilu v délkách 0,5 a 1 m. Díky jeho konstrukci a systému plug-and-play bude jeho údržba v budoucnu velmi snadná a rychlá. Velké množství typů světelných charakteristik a profilů umožňuje hru se světlem, přesně podle potřeb daného projektu.

Parametry svítidla délky 1 m:
– příkon 9,6 W,
– světelný tok 1 266 lm,
– index podání barev Ra 85,
– teplota chromatičnosti světla 4 000 K,
– krytí IP65,
– napájení 24 V DC,
– odolnost proti nárazu IK10.

Obr. 7. Osvětlení podchodu: a) použití svítidla Navigator (výrobce FLASHAAR), b) původní stav  Obr. 7. Osvětlení podchodu: a) použití svítidla Navigator (výrobce FLASHAAR), b) původní stav
Obr. 7. Osvětlení podchodu: a) použití svítidla Navigator (výrobce FLASHAAR), b) původní stav

Profil Nautic I2

Pro osazení světelných modulů byl vybrán masivní profil Nautic I2, který je určen pro povrchovou montáž. Proto nebylo nutné řešit náročné zapouštění do stávajících betonových bloků. Na stropy a stěny se instaluje pomocí vhodné montážní konzoly, do které se profil vloží bez nástrojů. Tvar profilu je koncipován s důrazem na odrazovou plochu světla a hrany umožňují přesné světelné kresby. Svítidlo je napájeno s pomocí plochého kabelu umístěného v profilu a připojeno prostřednictvím PIN spojení svítidla a vodiče (Piercingkontakt). Z široké nabídky možných profilů lze pro vykreslení tenkých linií využít NauticNanoProfile v rozměru 12 × 12 mm, kdy je opět díky inovačnímu systému plug-and-play instalace rychlá a bez komplikací.

Osvětlení nástupiště

Při výběru svítidla vhodného k osvětlení nástupiště je třeba zohlednit několik faktorů. Design svítidla by měl korespondovat s okolím (zde historického a zároveň moderního prostředí) a výsledný dojem musí vzájemně ladit. Dalším důležitým parametrem je úspora energií a nelze zapomenout ani na environmentální faktor – redukci „světelného smogu“, který je v dnešním přesvíceném světě neméně důležitý. Dále nesmí vyzařování světelného toku oslňovat obsluhu projíždějících vlaků. Rovněž důležitým faktorem je zajištění bezpečnosti cestujících.

Obr. 8. Příchod k nástupištím: a) použití svítidla TRAINLED (výrobce RC Luce), b) původní stav  Obr. 8. Příchod k nástupištím: a) použití svítidla TRAINLED (výrobce RC Luce), b) původní stav
Obr. 8. Příchod k nástupištím: a) použití svítidla TRAINLED (výrobce RC Luce), b) původní stav

Obr. 9. Osvětlení nástupiště: a) použití svítidla TRAINLED (výrobce RC Luce), b) původní stav  Obr. 9. Osvětlení nástupiště: a) použití svítidla TRAINLED (výrobce RC Luce), b) původní stav
Obr. 9. Osvětlení nástupiště: a) použití svítidla TRAINLED (výrobce RC Luce), b) původní stav

Svítidlo TRAINLED

Svítidlo TRAINLED od italského výrobce RC Luce splňuje dané požadavky.

Parametry svítidla délky 1 m:
− příkon 11 až 46 W,
− světelný tok 2 125 až 3 985 lm,
− index podání barev Ra 80,
− teplota chromatičnosti 4 000 K,
− krytí IP67,
− napájení 230 V,
− odolnost proti nárazu IK10,
− třída ochrany II.

Výrobci svítidel:
FLASHAAR – www.flashaar.de,
RC Luce – www.rcluce.com

Kontakty:
ENIKA.CZ s. r. o., Vlkov 33, 509 01 Nová Paka
tel.: 420 493 77 33 11, e-mail: enika@enika.cz, www.enika.cz