časopis z vydavatelství
FCC PUBLIC

Aktuální vydání

Číslo 4-5/2020 vyšlo tiskem
18. 9. 2020. V elektronické verzi na webu ihned.

Účinky a užití optického záření
Rostliny a světlo v biofilním interiéru Část 12
Rostliny a světlo ve veřejných prostorách
Melanopická denná osvetlenosť v budovách

Veletrhy a výstavy
FOR INTERIOR 2020: Inspirace pro bydlení a trendy světa nábytku a interiérů

První poznatky a zkušenosti se zákonem o obalech

|

číslo 1/2003

První poznatky a zkušenosti se zákonem o obalech

Ing. Petr Svoboda, Kania CZ s. r. o.

Od 1. ledna 2002 platí nový zákon o obalech č. 477/2001 Sb., který definuje obaly z hlediska odpadů z těchto obalů a stanoví konkrétní kroky k jejich evidenci a likvidaci.

Obr. 1.

Účelem uvedeného zákona je chránit životní prostředí předcházením vzniku odpadů z těchto obalů, a to zejména snižováním hmotnosti, objemu a škodlivosti obalů a chemických látek obsažených v těchto obalech, v souladu s právem EU. Zmiňovaný zákon stanoví práva a povinnosti podnikajících osob, působnost správních úřadů při nakládání s obaly a jejich uváděním na trh nebo do oběhu a stanoví poplatky, ochranná opatření a pokuty. Potud úvodní preambule zákona.

Obal je definován jako libovolný výrobek, který se používá pro balení, ochranu či zajištění výrobků nebo pro usnadnění manipulace s nimi, jejich přepravu a nebo k předvedení, vystavení či k nabídce.

Jde tedy o výrobek, se kterým se všichni setkávají téměř na každém kroku, a nemusí jít zrovna o světelnou techniku. Účelem mého článku není citovat celý zákon, ale podělit se se čtenáři o první poznatky a zkušenosti s naplňováním litery tohoto zákona v praxi významného dovozce svítidel a světelných zdrojů.

Obr. 2.

S účinností od 1. 7. 2002 bylo nutné:

  • Zapsat firmu do seznamu osob uvádějících obaly na trh nebo uzavřít nevýhodnou smlouvu o sdruženém plnění se společností EKO-KOM a platit jí za to (Der Grüne Punkt – obr. 1).
  • Vést podrobnou evidenci hmotnosti stovek různých obalů uvedených na trh v členění obal spotřebitelský, skupinový a přepravní.
  • Označit tisíce obalů údaji o materiálu, z něhož jsou vyrobeny – obr. 2.
  • Označit tisíce obalů informací pro spotřebitele, jak naložit s obalem, když přestane být potřebný – obr. 3.
  • Vypracovat a vydat desítky písemných prohlášení o splnění podmínek uvedení obalů na trh a předat je svým odběratelům.
  • Nechat vypracovat chemické rozbory potisků obalů.
Obr. 3.

Z uvedeného výčtu je zřejmá složitost realizace tohoto zákona v praxi, který ministerští úředníci vůbec nedomysleli. Proč? Protože nemysleli především na nákladovou stránku tohoto „evropského„ opatření, které pro tisíce malých firem a společností znamená značný zásah do firemní pokladny, a v mnohých případech dokonce i konec podnikání.

Navíc EKO-KOM, a. s., je jediná autorizovaná společnost tohoto poslání, takže její cenová politika nemusí brát ohled na konkurenci.

Závěrem se nabízí významná otázka: Jak ovlivní tyto nezanedbatelné náklady ceny zboží na našem trhu?

KANIA CZ s. r. o.
Sadová 38
Frýdek-Místek
tel.: 558 694 881-2
fax: 558 629 109
e-mail: kania.cz@kania.cz
http://www.kania.cz