Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 1/2017 vyšlo tiskem
7. 2. 2017. V elektronické verzi na webu od 7. 3. 2017.

Veletrhy a výstavy
Pozvánka na výstavu SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE 2017 

Architekturní a scénické osvětlení
Světelný design v kostce – Část 28
Osvětlení spiegeltentu a jeho specifika

Aktuality

Kurz osvětlovací techniky XXXIII – 1. oznámení Česká společnost pro osvětlování, regionální skupina Ostrava, a VŠB – Technická…

Konferencia SVETLO 2017 – 1. oznámenie Slovenská svetelnotechnická spoločnosť a Česká společnost pro osvětlování vás pozývajú na…

Chytré lampy PRE potvrdily zhoršenou smogovou situaci v Praze Chytré lampy PRE potvrdily v rámci svého pilotního provozu, že v Holešovicích a…

Jak se bydlí v pasivních domech, řeknou jejich majitelé na veletrhu FOR PASIV Další ročník veletrhu FOR PASIV, který je zaměřený na projektování a výstavbu…

Více aktualit

Papír, nebo elektronická média

Záznam a uchovávání informací jsou známy tisíce let, tisk na papír několik set let a elektronické skladování textů a obrazů jen několik desítek let. V současné době nikoho asi nenapadne používat k uchování zpráv jílové destičky nebo psát brkem na papyrus. Když pomineme zvláštní způsoby extrémně zhuštěného záznamu zpráv o naší civilizaci na speciálních materiálech vysílaných do kosmu, můžeme se při zjednodušení rozhodovat mezi papírem a určitým elektronickým nosičem informací. Knihy, časopisy, zejména však noviny jsou vedle papírové podoby dostupné na internetu. Mnozí se již zamýšlejí nad tím, zda papírové publikace přežijí a jak dlouho.
 
Takové myšlenky přirozeně napadají především všechny vydavatele tiskovin, když přemýšlejí o perspektivách svého podnikání. Již dnes používají všelijaké triky, jak potenciální čtenáře oslovit a vnutit jim své produkty. Nejen že se omezil počet vydávaných výtisků, tisknou se různé „trháky“, krásně ilustrované encyklopedie, ezoterická literatura, příručky, učebnice atp., ale také jsou mnohá vydání doprovázena veřejnými křty a reklamními kampaněmi. Rovněž vydavatelé odborných časopisů se snaží všemi prostředky získat odběratele a čtenáře. S ohledem na financování přitom musí neustále řešit dilema mezi nosnými odbornými články, inzercí a tzv. PR příspěvky. Z mnohých dříve renomovaných odborných časopisů se postupně staly časopisy spíše reklamní, které podporují různí výrobci zboží v daném oboru.
 
Jaký bude asi další vývoj? Bude to pravděpodobně jako u jiných výrobků. Vždyť vedle elektrických světelných zdrojů zůstávají velmi rozšířené spalovací zdroje jako svíčky, petrolejky i plynové lampy. Těmito prostředky nyní běžně svítí ještě asi třetina světové populace v chudých rozvojových zemích. V Praze bylo v zájmu zdůraznění historického charakteru Starého Města obnoveno několik set plynových lamp. Věřme, že nám zůstanou i papírové knihy a časopisy, abychom do nich mohli kdykoliv a bez speciálních technických prostředků nahlédnout a číst je svým dětem nebo vnukům. Rovněž odborné knihy a časopisy vydané před mnoha lety obsahují často překvapivě zajímavé poznatky podané přehledněji a srozumitelněji, než tomu bývá dnes.
 
Je zcela obvyklé, že se lidé snaží hledat co neširší uplatnění pro nové vynálezy, je však také dobře je rozumně používat. Výrobu tiskových materiálů si bez použití počítačů, internetu a moderních tiskařských technologií již neumíme představit.
 
Věřme, že pro mnohé čtenáře i odborníky bude tištěná podoba knih a časopisů ještě dlouho hlavním zdrojem zábavy i poučení, zatímco elektronická podoba přenosu a uchovávání informací pro její zranitelnost bude i přes její trvalé zdokonalování sloužit spíše k předávání aktuálních zpráv.
Ing. Jiří Novotný, šéfredaktor