Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 6/2017 vyšlo tiskem
11. 12. 2017. V elektronické verzi na webu bude 11. 1. 2018.

Světelnětechnická zařízení
Osvětlení univerzitní budovy Centrale Supélec v Saclay ve Francii
Světlo pro naši budoucnost

Denní světlo
Použití a posuzování světlovodů Solatube®

Aktuality

13. mezinárodní konference Centra pasivního domu poprvé v Praze O inovativních postupech a materiálech, které jsou vhodné pro výstavu  a rekonstrukce…

Za purpurovou mlhou: Světelná instalace na záhřebském mostě, která je spouštěna projíždějícím vlakem Philips Lighting (Euronext Amsterdam ticker: LIGHT), nejvýznamnější světový výrobce…

Soutěž o nejlepší realizovaný projekt KNX instalace Spolek KNX národní skupina České republiky, z. s. vyhlásil soutěž o nejlepší projekt…

Institut světelného designu vás zve na dvoudenní workshop PROSTOR – SCÉNA – SVĚTLO – BARVA

Více aktualit

Osvětlení obrazů a uměleckých děl


Osvětlení obrazů a uměleckých děl

Jana Soldánová

Při osvětlování obrazů a uměleckých děl platí více než u jiného osvětlení, že nejlepší varianta se nezdaří napoprvé. K definitivnímu umístění a nasvícení obrazů a plastik je zapotřebí hodně času. Je také třeba si uvědomit, že některým uměleckých dílům světlo neprospívá, zejména sluneční svit a halogenové žárovky mohou obraz významně poškodit. A někdy přílišné osvětlení neprospívá ani atmosféře obrazu. Je tedy nutné způsob osvětlení řešit postupně a citlivě v souladu s prostředím, ve kterém je umělecké dílo umístěno. Bere se v úvahu i povrch obrazu a rámu a jeho schopnost pohlcovat či odrážet světlo. U plastik může světlo a stín dotvořit či naopak potlačit estetický účinek díla (obr. 1, obr. 2).

Obr. 1. Obr. 3. Obr. 4.

Umělecké artefakty je vhodné rozmístit nejdříve na podlahu nebo na nábytek přibližně do míst, kde v budoucnu budou, pak je několik dnů pozorovat v nejrůznějších denních dobách, tedy při různém denním osvětlení. Při soumraku a večer je vhodné rozsvítit přenosné svítidlo a zjistit, z které strany je jeho osvětlení nejvhodnější. Také je dobré zkoušet žárovky s menším či větším výkonem, teplé a studené světlo.

Obr. 2. Obr. 7. Obr. 13.

V místnosti, kde je přirozené denní světlo, se obrazy většinou osvětlují jen večer. Toto osvětlení má dvojí funkci. Osvětlí umělecký objekt a zároveň zajistí náladové a orientační osvětlení v místnosti.

Obr. 5. Obr. 6. Obr. 8.

Firmy nabízejí mnoho typů speciálních svítidel, která se umísťují přímo nad obraz. Některá jsou nastavitelná do délky i směrově, takže ke konkrétnímu obrazu lze zvolit nejlepší variantu osvětlení. K přímému osvětlení obrazu je možné využít i otočná reflektorová nebo podhledová svítidla (obr. 3 až obr. 6).

Obr. 9. Obr. 10. Obr. 11.

Další možností jsou světelné rampy a přípojnicové systémy (lištové rozvody), které lze rovněž využít v mnoha variantách. Je na ně možné umístit otočná svítidla – jak pro běžné osvětlení interiéru, tak pro přesné osvětlení uměleckého díla (obr. 7, obr. 8).

Obr. 16. Obr. 12. Obr. 14.

Dobrou službu při osvětlování uměleckého díla mnohdy poskytne i stojanové svítidlo. Nastavitelné rameno některých typů svítidel je možné použít jako světlomet, statické svítidlo nasvítí např. drobné plastiky umístěné na nábytku, soklu nebo na podlaze (obr. 9 až obr. 12).

Obr. 15. Obr. 18. Obr. 17.

Drobná umělecká díla nebo sbírky působí velmi pěkně a uceleně, jsou-li umístěny ve vitrínách se zabudovaným osvětlením (obr. 13).

Přímo „požehnáním„ pro obrazy i plastiky či vázu s květinami jsou různé niky. Výklenek nebo nepoužívaný průchod je vždy vhodné k tomuto účelu využít. Spolu se svítidlem v horní části niky je tak možné vytvořit originální prvek interiéru (obr. 14 až obr. 18).

Majitel by svým obrazům a uměleckých dílům měl věnovat značnou pozornost, zaslouží si ji. Odmění se nezaměnitelnou atmosférou. Umění do kultivovaného interiéru nesporně patří, a nemusí to být zrovna originál za stovky tisíc korun. Také plakáty, reprodukce či fotografie, keramika nebo sklo dotvářejí interiér a vypovídají o osobnosti jejich majitele.