Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 5/2016 vyšlo v tištěné podobě 19. září 2016. Na internetu v elektronické verzi bude k dispozici ihned.

Normy, předpisy a doporučení
Nařízení č. 10/2016 (pražské stavební předpisy) z hlediska stavební světelné techniky

Světelnětechnická zařízení
PROLICHT CZECH – dodavatel osvětlení pro nové kanceláře SAP
Posviťte si v práci na práci
Moderní a úsporné LED osvětlení bazénové haly

Aktuality

Češi v domácnostech více svítí a experimentují se světlem, doma mají přes 48 milionů svítidel Češi začali v domácnostech více svítit a snaží se vytvořit lepší světelné podmínky:…

Pražské Quadriennale představuje nový projekt věnovaný světelnému a zvukovému designu 36Q° Ve dnech 8. – 12. listopadu uvede site-specific výstavu v unikátním prostoru Lapidária…

THEATRE TECH & EVENT PRODUCTION v novém formátu a termínu Výstava divadelní a jevištní techniky THEATRE TECH & EVENT PRODUCTION se nebude konat…

Doprovodný program SIGNALu ovládne Maotik, DJ Maceo a The Cupcake Collective i Containall V obří nafukovací kupoli SIGNAL Dome, která se v rámci SIGNAL festivalu už podruhé objeví…

Více aktualit

Osvětlení galerie Danubiana

Úvod

Na krásném modrém Dunaji zní valčík... Nejenom Strauss, ale i jiní umělci si vybrali pověst, mohutnost a také skutečnou krásnu řeky a jejího okolí k realizaci uměleckých děl. Galerie moderního umění nevyjímaje. Danubiana je skutečně umělecké dílo nejenom architekturou, ale také designem, polohou, jež je opředena mýty dávných Keltů, Římanů i Slovanů. Tato galerie neboli muzeum se nachází na malém umělém poloostrůvku vybíhajícím do Dunaje, nedaleko hranic čtyř států: Slovenska a Maďarska, Rakouska a České republiky.
 
Vznik a realizace díla jsou tak trochu mýtické. Myšlenka pochází od umělce Petra Pollága a galeristy Vincenta Polakoviče, ale především od pana Muelensteena z Nizozemí, velkého galeristy a přítele umění a umělců vůbec. Částečnou inspirací jim byla galerie moderního umění Loussiana nedaleko dánské Kodaně. Pan Muelensteen nosil v hlavě myšlenku postavit moderní galerii uprostřed Evropy již dlouho. Když se setkal se slovenským umělcem Petrem Pollágem a galeristou Vincentem Polakovičem, kteří mu nabídli spolupráci a nádherné místo, rozhodování nebylo těžké.
 
Umělý poloostrov leží na Dunaji, resp. na vodním díle Gabčíkovo-Nagymaros, pouze 15 km jižněji od Bratislavy. Tato poloha „uprostřed vody“ nabízí hned vícero zajímavých architektonických i „světlařských“ řešení. Investor se společníkem a umělci se rozhodli, že galerie bude ve tvaru římské galéry. K rozhodnutí přispěla nejenom poloha u vody, ale i historie místa. Nedaleko se nacházejí pozůstatky římských pevností, řeka byla severní hranicí velké Římské říše. Základní kámen s plastikou římské galéry byl osazen v den a hodinu úplného zatmění slunce v roce 1999. To připomíná zvyky Keltů, původních obyvatel tohoto území, jak potvrzují vykopávky z širšího okolí. Své brány nová galerie otevřela v roce 2000, přesně rok po tomto zatmění.
 
Autorům architektonického ztvárnění Petru a Zuzaně Žalmanovým se podařilo skvělé dílo.
 

Vnitřní osvětlení

Světelný technik spolupracoval na projektu od začátku. Kombinací světla umělého se světlem denním se podařilo vytvořit kvalitní a efektivní osvětlení vystavovaných uměleckých děl. Přímá složka denního světla je tlumena opálovým sklem světlíků a matnou fólií prosvětlené stěny. Dolní částí skleněné stěny z čirého skla prostupuje světlo odražené od vodní hladiny. Zrcadlení a pohyb vodní hladiny, které mohou návštěvníci sledovat přímo nebo odrazem na stropech, jsou krásnými dynamickými doplňky jinak klidné
atmosféry galerie.
 
Umělé osvětlení je téměř výlučně zajištěno směrovými svítidly a úzkoúhlými svítidly (tzv. spoty) od švédské firmy Fagerhult, která spolu s dceřinou společností Waco z Belgie v současné době nabízí k osvětlování uměleckých děl velké množství rozličných svítidel osazených různými typy světelných zdrojů. Některé z nich lze vidět na přiložených fotografiích (Pozn.: Firma Waco mimo jiné osvětluje butiky a prezentační prostory nejznámějších světových značek.)
 
K přímému osvětlení obrazů a uměleckých děl byly zvoleny světlomety z řady Art s halogenidovými výbojkami i halogenovými žárovkami. Některé z nich jsou opatřeny elektronickým regulovatelným transformátorem a mají proměnnou ohniskovou vzdálenost před čočkou. Tímto lze nastavit úhel světelného svazku, jejž je třeba často měnit podle potřeb probíhajících výstav. Pro vytvoření dalších světelných efektů mohou být tato svítidla doplněna barevnými filtry a stínicími klapkami. Osvětlení může být řízeno předřadníky s protokolem DALI nebo systémem DMX. Systém s DMX umožňuje s využitím servomotorů dynamicky ovládat a nastavovat směr i kužel světelného svazku.
 
Kromě přímých světlometů jsou v galerii použita také zářivková svítidla určená pro montáž do souvislých pásů z řady Basic T5/2× 49 W pro přímé a nepřímé osvětlení, která na stěně pod stropem tvoří souvislou linii vedoucí z jedné části budovy do druhé. Stejná svítidla jsou umístěna i ve třech velkých světlících. V každém z nich je šestnáct svítidel Basic T5/2× 80 W se stmívatelným předřadníkem. Podle intenzity denního světla, zjišťované univerzálními čidly, jsou svítidla ovládána automaticky (od 1 % do maxima).
 
Další doplňková svítidla jsou instalována ve vstupech a na galeriích, kde byla vybrána přímá svítidla typu downlight Pleiad 2× 42 W v kombinaci se stropními svítidly Matros s kruhovou zářivkou T5/40 W + 60 W.
 

Venkovní osvětlení

Venkovní osvětlení je vcelku skromné, nejen podle představy autora architekturního pojetí, ale hlavně podle požadavků Plavby dunajské – co nejméně rušit říční provoz. Jak je patrné z přiložených fotografií, sama budova svítí do prostoru okny i světlíky. Pro dosažení efektu nepřímého osvětlení vnitřku budovy zvenčí přes prosklenou stěnu jsou venku osazeny úzkoúhlá svítidla Bega s halogenidovou výbojkou 150 W, která se při poklesu intenzity denního osvětlení pod stanovenou mez automaticky rozsvěcují.
 
Prostor okolo budovy a park, který je využíván k vystavování soch a velkých plastik, jsou s ohledem na požadavky říční správy rovněž osvětleny minimálně. Použitá svítidla z matné korozivzdorné oceli jsou podle návrhu autora atypická, ve tvaru šikmo seříznutého válce s průzory z matného skla. Jsou osazena 24W kompaktními zářivkami. Zajímavostí je, že byla vyráběna na Slovensku v továrně, ve které byla zastavena zbrojařská výroba. K jejich výrobě byla použita nejmodernější technologie, např. válec z korozivzdorné oceli byl řezán velmi přesnými laserovými přístroji. Ty byly použity i k řezání příruby z téhož materiálu ve tvaru elipsy. Díky mimořádně přesné výrobě bylo možné vrchní část příruby i se skleněným průzorem na seříznutou část válce pouze lepit, a to speciálním pružným a vodě odolným lepidlem.
 
Venkovní osvětlení spolu se světlem prostupujícím z vnitřku dodává budově galerie uprostřed vody neobyčejný vzhled. Zejména při západu slunce, když se třpytí celá hladina a světlo světlíků a oken se na ni začíná promítat, je zrcadlení budovy na vodní hladině nádherné.
 

Závěr

Tisíckrát popsat není totéž, jako jednou vidět. Budete-li tedy projíždět okolo nebo plánovat výlet na víkend, nezapomeňte na galerii Danubiana s krásnými výstavami a úžasným okolím. Nádherná zákoutí řeky Dunaj s největší rezervací vodního ptactva ve střední Evropě stojí za návštěvu. Nedaleko je areál vodních sportů s možností projíždět se na člunech, na kole či „inlajnech“ po hrázi, občerstvit se lze v několika typických rybích restauracích. A určitě stojí za to, vidět hráz, plavební komory a vodní dílo jako takové.
 
(Podklady: obrázky a text se svolením Danubiana s. r. o., www.danubiana.eu)
Ing. Dušan Hořínek,
Fagerhult Lighting Systeme
 
Fagerhult Central Europe GmbH, o. z.
Praha – Vídeň – Bratislava
 
Obr. 1. Kombinace světlíků a úzkoúhlých svítidel Fagerhult
Obr. 2. Světlomety Art na lištách Matrosy a Pleiads na stropě
Obr. 3. Imitace denního nepřímého osvětlení úzkoúhlými světlomety Bega zvenčí
Obr. 4. Vlevo dole venkovní svítilo z korozivzdorné oceli
Obr. 5. Umělý poloostrov na vodním díle
Obr. 6. Svítidla Waco pro směrové osvětlení exponátů