Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 5/2016 vyšlo v tištěné podobě 19. září 2016. Na internetu v elektronické verzi bude k dispozici ihned.

Normy, předpisy a doporučení
Nařízení č. 10/2016 (pražské stavební předpisy) z hlediska stavební světelné techniky

Světelnětechnická zařízení
PROLICHT CZECH – dodavatel osvětlení pro nové kanceláře SAP
Posviťte si v práci na práci
Moderní a úsporné LED osvětlení bazénové haly

Aktuality

Češi v domácnostech více svítí a experimentují se světlem, doma mají přes 48 milionů svítidel Češi začali v domácnostech více svítit a snaží se vytvořit lepší světelné podmínky:…

Pražské Quadriennale představuje nový projekt věnovaný světelnému a zvukovému designu 36Q° Ve dnech 8. – 12. listopadu uvede site-specific výstavu v unikátním prostoru Lapidária…

THEATRE TECH & EVENT PRODUCTION v novém formátu a termínu Výstava divadelní a jevištní techniky THEATRE TECH & EVENT PRODUCTION se nebude konat…

Doprovodný program SIGNALu ovládne Maotik, DJ Maceo a The Cupcake Collective i Containall V obří nafukovací kupoli SIGNAL Dome, která se v rámci SIGNAL festivalu už podruhé objeví…

Více aktualit

Nejdelší dálniční tunel na světě osvětlený diodami LED OSRAM

Čína v posledních několika letech vynakládá obrovské finanční prostředky na budování moderní dopravní infrastruktury, zejména na stavbu dálnic a rychlostních komunikací s mnoha inženýrskými stavbami, jako jsou tunely a mosty unikátních rozměrů a parametrů. K nejsledovanějším stavbám tohoto druhu v současnosti patří dálniční tunel pod nejdelší čínskou řekou Jang-c‘-t‘iang (Yangzi River), který se staví v Šanghaji a má být dokončen v roce 2010, do zahájení světové výstavy EXPO 2010. Dvoutubusový tunel s vnitřním průměrem 12,7 m je dlouhý 8,9 km, přičemž každý tubus má tři jízdní pruhy a je určen pro jeden směr jízdy. Tunel je vyhlouben 65 m pod dnem řeky mezi pevninou a ostrovem Chongming. Náklady na jeho stavbu se odhadují na 1,5 miliardy amerických dolarů. Pro dokonalé osvětlení vozovky bude v obou tunelech nainstalováno celkem 5 886 tunelových svítidel (obr. 1), ve kterých bude použito více než 410 000 výkonných světelných diod OSRAM Golden Dragon Plus. Nový tunel pod řekou Jangc‘-
t‘iang tak bude zatím nejdelším dálničním tunelem na světě osvětleným výhradně světelnými diodami (LED).
 
Kontrakt na projekt a dodávku osvětlení pro dálniční tunel pod řekou Jang-c‘-t’iang získala společnost Guangzhou ZhongLong Communications Technology Co. Ltd., největší čínský výrobce osvětlovací techniky pro dálnice a rychlostní komunikace, na základě svých velmi dobrých zkušeností s vývojem svítidel pro tunely, ale také proto, že nabídla energeticky úsporné řešení s vysoce výkonnými světelnými diodami. Protože až polovina z celkové spotřeby energie pro provoz tunelu připadá na jeho osvětlení, odhadují odborníci, že průměrná roční úspora energie při použití tunelových svítidel se světelnými diodami bude přesahovat 35 %. To je velmi důležitý argument, protože s ohledem na rostoucí cenu a trvalý nedostatek energie začala čínská vláda klást velký důraz na energeticky úsporná řešení všech projektů a uložila provinčním (místním) vládám, aby zejména při budování dopravní infrastruktury důsledně prosazovaly projekty s co nejvyššími úsporami energie, ve kterých mají LED jako progresivní světelný zdroj k osvětlení silnic a tunelů klíčovou úlohu. Navíc mají LED podstatně delší život než vysokotlaké výbojky a v provozu mohou vydržet i více než 50 000 h. Delší servisní intervaly tak rovněž významně přispívají ke snížení nákladů na údržbu tunelového a dálničního osvětlení.
 
Společnost Guangzhou ZhongLong ve svém projektu použila v tunelových svítidlech nejnovější světelné diody Golden Dragon Plus firmy OSRAM Opto Semiconductors Asia Ltd., která je jejím dlouholetým obchodním partnerem a její produkty jsou pro ni zárukou špičkové technické úrovně a kvality. Světelné diody Golden Dragon Plus se vyrábějí s použitím nejmodernější polovodičové tenkovrstvové technologie ThinGaN®, zaručující vysokou světelnou výtěžnost. Čip je umístěn v kompaktním plastovém pouzdru s integrovaným chladičem, na vrchní straně opatřeném silikonovou čočkou, která zlepšuje světelnou účinnost a světelný tok směruje na požadované místo. Diody jsou k dispozici v různých odstínech bílé barvy s teplotou chromatičnosti od 6 500 K (chladně bílé světlo) do 2 700 K (teple bílé světlo). Kombinací LED s různou teplotou chromatičnosti je možné pro každou specifickou úlohu zvolit optimální osvětlení vozovky, které lze navíc velmi dobře ovládat podle aktuálního jasu vně tunelu. Světelné diody Golden Dragon Plus se při jmenovitém proudu 350 mA vyznačují vynikající svítivostí přibližně 20 cd, světelným tokem až 85 lm a velkým měrným výkonem až 90 lm/W (typické hodnoty se liší podle teploty chromatičnosti).
Kab.
 
Obr. 1. Světelné diody osvětlují tunel pod řekou Jang-c‘-t’iang (Foto: OSRAM)