Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 6/2016 vyšlo tiskem
5. 12. 2016. V elektronické verzi na webu od 5. 1. 2017.

Osvětlení interiérů
Seminář Interiéry 2016 – páté výročí
Součinnost bytového interiéru a osvětlení 

Normy, předpisy a doporučení
Nové normy pro osvětlení pozemních komunikací

Aktuality

Svítící fasáda FEL ČVUT nabídne veřejnosti interaktivní program s názvem Creative Colours of FEL Dne 13. prosince v 16.30 hodin se v pražských Dejvicích veřejnosti představí interaktivní…

Češi v domácnostech více svítí a experimentují se světlem, doma mají přes 48 milionů svítidel Češi začali v domácnostech více svítit a snaží se vytvořit lepší světelné podmínky:…

Pražské Quadriennale představuje nový projekt věnovaný světelnému a zvukovému designu 36Q° Ve dnech 8. – 12. listopadu uvede site-specific výstavu v unikátním prostoru Lapidária…

THEATRE TECH & EVENT PRODUCTION v novém formátu a termínu Výstava divadelní a jevištní techniky THEATRE TECH & EVENT PRODUCTION se nebude konat…

Více aktualit

Nákupní centrum Olympia Plzeň


Nákupní centrum Olympia Plzeň

Ing. Jakub Wittlich, Philips ČR Lighting

V loňském roce bylo v Plzni otevřeno další nákupní centrum Olympia. Philips Lighting pro tuto stavbu zajišťoval dodávku svítidel a světelných zdrojů pro celkové osvětlení a návrh, dodávku a oživení řídicího systému pro vytvoření zadaných dynamických světelných efektů.

Obr. 1.

Obr. 1. Hlavní vstup s lokomotivou

Součástí objektu je 33 000 m2 obchodních prostor včetně 14 500 m2 hypermarketu Hypernova a 2 500 m2 restaurací. Centrum je umístěno u nového plzeňského dálničního obchvatu.

Architektura budovy stojící na pomezí města odráží průmyslový odkaz Plzně i charakter okolní zemědělské krajiny. Průmyslový charakter je vyjádřen vysokou ocelovou věží, viditelnou již z dálky, bočními světlíky a strukturou povrchu zdí. Odkaz na okolní krajinu vyjadřuje použití teplých barev – šeříkové, okrové a zemní hnědé.

Celkové osvětlení obchodního centra je navrženo tak, aby bylo v souladu s uvedenými architektonickými principy, popř. je ještě zdůrazňovalo.

Obr. 2. Hlavní atrium
Obr. 3a, b, c, d, e. Dynamické osvětlení v hlavním atriu

Obr. 2. Obr. 3. Obr. 4.
Obr. 5. Obr. 6. Obr. 7.

Výchozí myšlenkou návrhu osvětlení bylo vytvořit relativně nízké hodnoty osvětlenosti celkového osvětlení a tam, kde to je možné, zabránit přímému pohledu na světelné zdroje. Tohoto efektu je dosaženo volbou různých úhlů vyzařovaného světelného svazku svítidel a světelných zdrojů, integrací svítidel do architektury a použitím clon. Tak lze dosáhnout jasů fasád a stropů srovnatelných s jasem výloh obchodů. Výsledný světelný efekt zlepšuje vnímání celého prostoru, úloha stropu tak není redukována na pouhou nosnou strukturu určenou k zavěšení svítidel.

Obr. 8.

Obr. 4. Vnitřní komunikace

Hlavnímu vstupu do nákupního centra vévodí stará parní lokomotiva (obr. 1). „Kouř“ vystupující z jejího komínu, simulovaný neonovými trubicemi, se pohybuje směrem do vstupní haly.

Dominantou hlavního atria je centrálně umístěná „pec„ (obr. 2). Vnitřní část pece je orámována skrytými řadami červených, zelených a modrých zářivek. Pomalou a souvislou změnou jejich světelných toků je vytvořeno pulsující, dynamické osvětlení s měnící se barvou světla. Tyto tři okruhy barevných zářivek jsou doplněny dvěma soustřednými čtverci bílých zářivek, které nasvětlují další části stropu atria. Jejich světelný tok je regulován v návaznosti na barevné osvětlení (obr. 3a, b, c, d, e). Všechny uvedené okruhy jsou ovládány řídicím systémem Philips SCENIO 100.

Obr. 9.

Obr. 5. Atrium před hypermarketem

Vnitřní komunikace v nákupním centru vytváří ulice a náměstí. Tomu odpovídá i způsob osvětlení (obr. 4). Skryté řady zářivkových svítidel, které nasvětlují stropy a fasády, opticky zvětšují prostor, zatímco nástěnná dekorativní venkovní svítidla typové řady Helios osazená indukčními výbojkami QL 85W se střední dobou života 60 000 h dávají prostoru charakter venkovní komunikace.

Další zajímavě osvětlenou částí nákupního centra je druhé atrium před hypermarketem (obr. 5). Boční světlíky jsou zevnitř prosvětleny skrytými řadami zářivkových svítidel s červenými zářivkami. Světelný tok těchto zářivek je plynule měněn tak, aby při nočním pohledu zvenku vznikl dojem pulsující tovární haly. Tento světelný okruh je řízen systémem SCENIO 100 stejně tak jako dynamické osvětlení hlavního atria. Řídicí systém SCENIO 100 umožňuje po připojení k PC programování světelných scén a jejich dynamických sekvencí.

Dalším dekorativním prvkem v tomto prostoru jsou svisle zavěšené neony, které svým pohyblivým světlem vytvářejí představu odletujících okují. Výboj se postupně rozvíjí od horního konce zavěšených trubic k dolním a zpět. Rychlost změny se nastavuje na napájecí jednotce.

Osvětlovací soustava Olympie Plzeň je aplikací dynamického barevného osvětlení příkladem zavedení nejnovějších trendů v osvětlování obchodů a obchodních center.

Architekt: T + T Design, Gouda, Nizozemí
Návrh osvětlení: Har Hollands Lichtarchitect, Eindhoven, Nizozemí
Technická podpora: Philips ČR Lighting
Foto: Martin Malý

Philips ČR spol. s r. o. Lighting
Šafránkova 1
155 00 Praha 5
tel.: 233 099 111
fax: 233 099 326
e-mail: jakub.wittlig@philips.com
http://www.philips.cz