Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 3/2017 vyšlo tiskem
9. 6. 2017. V elektronické verzi na webu bude 10. 7. 2017.

Světelné zdroje
Terminologie LED světelných zdrojů 

Denní světlo
Denní osvětlení velkých obytných místností
Svetelnotechnické posudzovanie líniových stavieb

Aktuality

Startuje hlasování veřejnosti o vítězích 9. ročníku ekologické soutěže E.ON Energy Globe V Praze byly 20. 6. 2017 slavnostně představeny nominované projekty 9. ročníku prestižní…

IQRF Summit 2017 svědkem reálných IoT aplikací Akce zaměřená na reálná řešení v oblasti chytrých měst, budov, domácností, transportu,…

Soutěž o nejlepší realizovaný projekt KNX instalace KNX národní skupina České republiky, z. s. vyhlašuje soutěž o nejlepší realizovaný…

Příští týden začne v Praze strojírenský veletrh FOR INDUSTRY Letos na něm předvedou jedinečné novinky české společnosti. Spojení designu a moderní…

Více aktualit

Kodak Express Hauf – galerie, Palác Flóra, Praha

číslo 2/2004

Kodak Express Hauf – galerie, Palác Flóra, Praha

Ing. arch. Luboš Sekal,
A. A. L. S. atelier architektury

V nákupním centru Flóra byla jako jedna z obchodních jednotek vybudována prodejna Kodak Express Hauf. Interiér svým celkovým výrazem má navazovat na předchozí námi navržený design těchto prodejen, prodejní prostor je zde rozšířen o výstavní plochy – zaměřené hlavně na barevnou fotografii (obr. 2).

Obr. 1.

Obr. 1; 1 – Trimmer 70W výbojka 10° – výsuvné, směrovatelné a otočné svítidlo; 2 – výklopný Downlight, 150W výbojka; 3 – sklopné, otočné svítidlo s klapkami Parallel, 150W výbojka; 4 – výsuvné, směrovatelné a otočné svítidlo Trimmer, tři 150W halogenové žárovky; 5 – zářivková svítidla NOTAN 2 × 58 W – nad stroji pro výrobou fotografií; 6 – VELA, dvě 36W kompaktní zářivky; 7 + 8 – běžná zářivková svítidla, skrytá ve světelném stropě nebo za odsazenými stěnami

Z tohoto důvodu bylo navrženo barevně neutrální – kontrastní – černé prostředí, kde důležitou roli hraje umělé osvětlení. Veškerá barevnost interiéru je potlačena, aby odraz světla od barevných povrchů neměl negativní dopad při posuzování barevnosti hlavního produktu – fotografií – jak při výrobě, tak při pohledu zákazníka. Výrazná barevnost interiérů, dnes tak rozšířená, je v tomto případě naprosto nevhodná.

Prodejna je umístěna v nejnižším podlaží – celý prostor má umělé osvětlení.

Základem prostorového uspořádání relativně velké plochy (asi 150 m2) s délkovou dispozicí bylo podpoření tohoto rozměru – osu tvoří zvýrazněná komunikace – jakési pokračování pasáže do interiéru prodejny. Tato komunikace je perspektivně utvářena tak, aby ještě umocnila délku tohoto prostoru, tvoří dělicí prvek mezi různými funkčními celky prodejny: zatímco levá část je vyhrazena galerii, vpravo je vlastní prodejna, výroba fotografií a fotoateliér. Komunikační osa z dlažby je zvýrazněna vloženými skly. Na ně svítí výbojkové světlomety 70 W s úzkým světelným svazkem umístěné nad zmíněnými skly (obr. 3).

Vlastní „srdce„ prodejny – výroba fotografií – bylo vloženo za dynamickou křivku bílé transparentní stěny, která dobře rozptyluje světlo. Tato plocha, jež je nasvícena širokozářiči ze stropu (150W výbojka), má za úkol do neutrálního černého prostoru svítit, zářit a tím naznačit, kde je jádro prodejny.

Obr. 2. Obr. 3. Obr. 4.

Obr. 3. Pohled na komunikační koridor – osu interiéru
Obr. 4. Pohled do galerie od fotoateliéru s částečně vysunutou dělicí skleněnou stěnou

Plocha interiéru je navíc rozčleněna posuvnými plechovými stěnami tak, aby jej bylo možné podle potřeby přizpůsobovat provozu (obr. 4). Při vernisáži výstavy lze posuvné stěny „zaparkovat„ v zadní části prodejny a využívat celý volný prostor. Naopak v běžném každodenním provozu se tyto stěny nacházejí na třech místech: tvoří zástěnu pro klidové místo se stolky (např. výběr fotografií), zároveň jejich linie vymezuje klidnější plochu před vystavenými fotografiemi – oddělení od frekventované plochy s prodejem zboží. Kromě toho slouží jako rozšíření plochy pro výstavní účely. Pokud zde nejsou vystaveny fotografie, desky z vlnitého hliníkového plechu dobře odrážejí a rozptylují světlo a využívají se tak k dalšímu prosvětlení interiéru. Pro toto osvětlení jsou určena svítidla instalovaná v liště přípojnicového systému na stropě (umožnění posuvu svítidel podle umístění desek) – sklopné, otočné širokozářiče opatřené klapkami proti oslnění, s výbojkou 150 W (obr. 5).

Zatímco plochy určené pro provoz fotoprodejny jsou nasvíceny bílým denním, výbojkovým, popř. zářivkovým světlem (4 000 K) (obr. 6), galerijní část je nasvícena směrovatelnými světlomety s halogenovými žárovkami (3 000 K). Jsou použity pro jejich výborné podání barev (obr. 7). Půdorysné umístění zmíněných svítidel ve stropě zaručuje, že se nevyskytnou odlesky na vystavovaných exponátech.

Obr. 5. Obr. 6. Obr. 7.

Obr. 5. Parallel – svítidlo s kontrolovaným cloněním s širokým rozptýleným světelným svazkem, umožňující použití různých zdrojů (halogenové žárovky, výbojky)
Obr. 6. Vela – otočné a sklopné svítidlo (o 90°) s kompaktní zářivkou se vyrábí v několika velikostech a typech, je určeno hlavně pro nasvícení stěn
Obr. 7. Trimmer – vícezdrojové svítidlo s otočnými a výklopnými reflektory, zdrojem může být rovněž řada halogenových žárovek a výbojek s různým příkonem

Pro takto barevně koncipovaný interiér je osvětlení velmi důležité – pomocí světla se zdůrazní jen ty prvky, předměty a motivy, které jsou určeny zákazníkově pozornosti. Ostatní prostředí zákazník vlastně nemá vnímat, nemá být rozptylován.

Součástí vybavení vybraných svítidel je nouzový modul pro osvětlení při výpadku elektrické energie.

Osvětlení fotoateliéru nebylo řešeno architektonicky, nýbrž ateliérovými svítidly.

Autor fotografií: P. Janžura