Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 3/2017 vyšlo
tiskem 15. 3. 2017. V elektronické verzi na webu bude ihned. 

Téma: Amper 2017 – 25. mezinárodní elektrotechnický veletrh

Hlavní článek
Problémy elektromobility

Aktuality

Současné možnosti elektromobility představí AMPER Motion 2017 Největší přehlídka elektromobility v ČR proběhne 21.- 24. 3. na brněnském výstavišti a…

Startuje 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže Odstartoval již 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže E.ON Energy Globe.…

V distribuční soustavě (DS) ČEZ Distribuce, a. s. je vyhlášen kalamitní stav Od 9 h dne 24.2.2017 je vyhlášen kalamitní stav v Karlovarském kraji - okres Karlovy Vary…

Veletrh Věda Výzkum Inovace 2017 zahájí místopředseda vlády Pavel Bělobrádek Letošní ročník Veletrhu Věda Výzkum Inovace zahájí na brněnském výstavišti 28. února 2017…

Chytré lampy PRE potvrdily zhoršenou smogovou situaci v Praze Chytré lampy PRE potvrdily v rámci svého pilotního provozu, že v Holešovicích a…

Jak se bydlí v pasivních domech, řeknou jejich majitelé na veletrhu FOR PASIV Další ročník veletrhu FOR PASIV, který je zaměřený na projektování a výstavbu…

Více aktualit

Zjišťování směru otáčení motoru a sledu fází

číslo 6/2006

Zjišťování směru otáčení motoru a sledu fází

z německého originálu de, 22/2005, upravil Ing. Josef Košťál, redakce Elektro

Funkčním principem synchronních a asynchronních strojů je časově a prostorově proměnné magnetické pole, tzv. točivé pole. Toto pole je vytvářeno téměř u všech konstrukčních typů ve stojící (neotáčivé) části stroje – statoru. Při montáži a údržbě často vzniká z provozních i bezpečnostních důvodů potřeba určit směr otáčení elektrických motorů.

Obr. 1.

V současné době jsou elektrické motory využívány snad ve všech technických oblastech v nejrůznějších zařízeních a přístrojích a mnohdy i tam, kde by je člověk na první pohled ani nehledal. Například běžný počítač obsahuje několik elektromotorů malých rozměrů, které jsou určeny k pohonu mechanik kompaktních, pružných a pevných disků, různých ventilátorků apod. Široce rozšířené jsou asynchronní motory*) (AM) větších rozměrů i výkonů, které nacházejí uplatnění především v průmyslových aplikacích (obr. 1). Vyznačují se poměrně jednoduchou, robustní konstrukcí, která umožňuje spolehlivý a bezúdržbový provoz.

Směr otáčení asynchronního (třífázového) motoru je rozhodující pro správnou funkci čerpadel a zařízení ve všech oblastech s elektromechanickými pohony (např. v technice výrobních procesů, u mísicích a dopravníkových zařízení, čerpacích stanic atd.). Při nesprávném směru otáčení elektromotoru může dojít ke značným hmotným škodám, k ohrožení zdraví lidí a ke vzniku následných nákladů za prostoje a opravy. Aby bylo možné těmto škodám předcházet, vykonávají se před připojením, popř. za provozu zkoušky na zjištění a určení správného směru otáčení třífázového motoru.

Obr. 2. Obr. 3.

Obr. 1. Řez třífázovým asynchronním motorem s klecovým rotorem; 1 – svorkovnice elektromotoru, 2 – izolace a vinutí statoru, 3 – chlazení, 4 – ložiska, 5 – volný konec hřídele, 6 – konečná úprava nátěrem, 7 – rám, 8 – výkonnostní štítek s jmenovitými údaji
Obr. 2. Zjišťování točivého pole sítě indikátorem
Obr. 3. Zjišťování směru otáčení přiložením indikátoru na běžící elektromotor

Před uvedením elektromotoru do provozu je nejprve třeba určit sled fází točivého pole třífázové sítě (obr. 2). Není-li u třífázového motoru možné s jistotou identifikovat příslušné svorky nebo existuje-li nebezpečí záměny fází (např. po opravě), určí se správný sled fází síťové přípojky L1, L2 a L3.

Snadné a rychlé určení točivého pole třífázové sítě nabízí např. zkoušečka sledu fází Fluke 9062. Tímto přístrojem lze krátkým pootočením hřídele motoru zjišťovat správný sled svorek elektromotoru L1, L2 a L3 i v beznapěťovém stavu. Je-li elektromotor již v chodu, stačí pro zjištění směru jeho otáčení přiložit zkoušečku na elektromotor (obr. 3). Tak je možné zjistit také chyby (např. velký odběr proudu, velkou hlučnost chodu nebo příliš malý výkon čerpadla), které mohou být způsobeny nesprávným směrem otáčení motoru.


*) Asynchronní (indukční) motor je elektrický střídavý stroj založený na účincích točivého magnetického pole, které při splnění určitých podmínek vzniká ve statorovém vinutí. AM mohou být jednofázové, dvoufázové a nejčastěji třífázové (nakrátko nebo kroužkové). AM jsou v současnosti nejrozšířenější elektrické motory. Vyrábějí se v širokém rozsahu výkonů (od jednotek wattů až po desítky megawattů), na nízké i vysoké napětí.