Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 2/2020 vyšlo
tiskem 12. 2. 2020. V elektronické verzi na webu 12. 3. 2020. 

Téma: Elektrické přístroje; Internet věcí; Zdravotnická technika

Hlavní článek
Monitorování obsazenosti prostor inteligentní budovy

Aktuality

Týmy Formula Student z ČVUT budou mít premiéru na okruhu Formule 1 Yas Marina v Abú Dhabí Týmy mezinárodní soutěže Formula Student z Českého vysokého učení technického v Praze se…

Výstavba 7. bloku JE Tchien-wan s reaktorem VVER-1200 začne už letos Ruská korporace pro atomovou energii Rosatom 20. ledna 2020 uvedla, že výstavbu 7. bloku…

Přístroje ABB pomáhají pěstovat chutná česká rajčata bez pesticidů Dát si v zimě čerstvá zralá rajčata, která by pocházela od lokálních pěstitelů, bylo až…

FOR CITY 2020: Inovace pro města, obce i regiony Jaká inovativní řešení, která pomocí moderních technologií zvýší kvalitu života obyvatel…

Nový elektronický obchod Rosatomu usnadňuje povolování nových jaderných bloků Koncern Rosenergoatom (elektroenergetická divize ruské korporace pro atomovou energii…

Veletrh Light+Building slaví dvacáté narozeniny Přijeďte se podívat do Frankfurtu nad Mohanem. V areálu frankfurtského výstaviště se bude…

Více aktualit

Železniční uzel Bohumín – technologická špička v ČR

číslo 3/2006

Železniční uzel Bohumín – technologická špička v ČR

Řídicí centrum železničního uzlu Bohumín se díky novému řídicímu a zabezpečovacímu systému stává nejmodernější dopravní kanceláří v ČR. Řídicí technologie byly instalovány od srpna 2003 do listopadu 2005. Náklady na tuto část stavby dosahují 563 mil. korun. Provoz v železničním uzlu Bohumín se sousedními oblastmi je řízen novým staničním elektronickým zabezpečovacím zařízením ESA 11, které umožňuje ovládání traťových zabezpečovacích prvků i přejezdových zabezpečovacích zařízení. Součástí instalovaného zařízení je i největší velkoplošné zobrazení kolejiště na monitorech LCD v ČR. Podobné, ale generačně starší je jen na hlavním nádraží v Praze. Systém nepřetržitě a spolehlivě zajišťuje zobrazení řídicí technologie celého železničního uzlu a nově vybudovaného koridoru. Zobrazovací panel (obr. 1) poskytuje všem dispečerům obraz 5,44 × 1,02 m (šířka × výška). Grafické rozlišení 4 096 × 768 bodů umožňuje dynamické a přehledné zobrazování celého schématu kolejiště nádraží a přilehlých úseků tratí. V obvodu stanice se nachází šest úrovňových přejezdů chráněných elektronickými přejezdovými zabezpečovacími zařízeními PZZ-EA s vazbou na staniční zabezpečovací zařízení. Na traťových úsecích je instalován moderní systém ABE 1 a automatické hradlo AH-88A. Na trati se počítá s využitím systému AVV (automatické vedení vlaku), a proto jsou zde již předem pro tento systém připraveny pevné body. Modernizaci ocení i cestující veřejnost. Součástí stavby totiž je i nové rozhlasové zařízení pro informování cestujících. Hlášení tak bude slyšet jak na nástupišti, tak i v odbavovací hale.

Obr. 1.

Zobrazovací panel kolejiště

Staniční zabezpečení (zabezpečovací zařízení ESA 11) je elektronické stavědlo s reléovým rozhraním k venkovním prvkům zabezpečovacího zařízení. Svým řešením a kapacitou umožňuje ovládání několika dalších stanic jedním zařízením, propojení na dálkové ovládání traťových úseků z dispečinku, připojení k elektronickému grafikonu (GTN) nebo k jiným počítačovým aplikacím ČD (např. ISOŘ, CEVIS, MIS apod.). Elektronické stavědlo ESA 11 je vybaveno rozhraním k vlakovému zabezpečovači. Do budoucna je též počítáno s navázáním na evropský vlakový zabezpečovač ETCS (European Train Control System, evropský systém řízení vlaků).

Traťové zabezpečení (automatický blok typu ABE-1) je nový systém traťového zabezpečení s úplnou centralizací výstroje do stanic. Je vhodný i pro jednotný evropský systém vlakového zabezpečovače ETCS. Systém má diagnostické obvody s možností přenosu do libovolného místa.

Přejezdové zabezpečení (přejezdové zařízení PZZ-EA) je určeno k zabezpečení úrovňového křížení pozemní komunikace s železniční jedno- nebo vícekolejnou tratí. Díky vazbě na staniční zabezpečovací zařízení je možný přenos indikací od PZZ-EA a jeho zpětné ovládání. Řídicí stanice umožňuje napojení až osmi přejezdů a systém lze případně ještě doplnit o druhou řídicí stanici (podružnou), kterou je možné umístit do protilehlé dopravny.