Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 1/2017 vyšlo
tiskem 18. 1. 2017. V elektronické verzi na webu od 17. 2. 2017. 

Téma: Elektrotechnologie; Materiály pro elektrotechniku; Nástroje a pomůcky; Značení

Hlavní článek
Analýza dat fotovoltaického systému během zatmění Slunce
Rizikovost zapojení biometrických identifikačních systémů

Aktuality

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze představí zájemcům o studium moderní techniku i její historii Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá v pátek 20. ledna od 8.30 hodin první…

Loňská výroba Temelína by stačila k pokrytí téměř roční spotřeby českých domácností Přesně 12,1 terawatthodin elektřiny (TWh) loni vyrobila Jaderná elektrárna Temelín. Je to…

Osmý ročník Robosoutěže Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze ovládli studenti Gymnázia Zlín V pátek 16. prosince se v Zengerově posluchárně Fakulty elektrotechnické ČVUT na Karlově…

Společnost ABF převzala značku projektu SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE Specializovanou výstavu svítidel, designu a příslušenství s názvem SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE…

Chytré lampy v Praze Do hlavního města Prahy vstoupily „chytré lampy“. Nová technologie je součástí chytrých…

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze zve na finále ROBOSOUTĚŽE Zajímavá technické řešení a soutěžní napětí nabídne 16. prosince finále letošní…

Více aktualit

Železniční uzel Bohumín – technologická špička v ČR

číslo 3/2006

Železniční uzel Bohumín – technologická špička v ČR

Řídicí centrum železničního uzlu Bohumín se díky novému řídicímu a zabezpečovacímu systému stává nejmodernější dopravní kanceláří v ČR. Řídicí technologie byly instalovány od srpna 2003 do listopadu 2005. Náklady na tuto část stavby dosahují 563 mil. korun. Provoz v železničním uzlu Bohumín se sousedními oblastmi je řízen novým staničním elektronickým zabezpečovacím zařízením ESA 11, které umožňuje ovládání traťových zabezpečovacích prvků i přejezdových zabezpečovacích zařízení. Součástí instalovaného zařízení je i největší velkoplošné zobrazení kolejiště na monitorech LCD v ČR. Podobné, ale generačně starší je jen na hlavním nádraží v Praze. Systém nepřetržitě a spolehlivě zajišťuje zobrazení řídicí technologie celého železničního uzlu a nově vybudovaného koridoru. Zobrazovací panel (obr. 1) poskytuje všem dispečerům obraz 5,44 × 1,02 m (šířka × výška). Grafické rozlišení 4 096 × 768 bodů umožňuje dynamické a přehledné zobrazování celého schématu kolejiště nádraží a přilehlých úseků tratí. V obvodu stanice se nachází šest úrovňových přejezdů chráněných elektronickými přejezdovými zabezpečovacími zařízeními PZZ-EA s vazbou na staniční zabezpečovací zařízení. Na traťových úsecích je instalován moderní systém ABE 1 a automatické hradlo AH-88A. Na trati se počítá s využitím systému AVV (automatické vedení vlaku), a proto jsou zde již předem pro tento systém připraveny pevné body. Modernizaci ocení i cestující veřejnost. Součástí stavby totiž je i nové rozhlasové zařízení pro informování cestujících. Hlášení tak bude slyšet jak na nástupišti, tak i v odbavovací hale.

Obr. 1.

Zobrazovací panel kolejiště

Staniční zabezpečení (zabezpečovací zařízení ESA 11) je elektronické stavědlo s reléovým rozhraním k venkovním prvkům zabezpečovacího zařízení. Svým řešením a kapacitou umožňuje ovládání několika dalších stanic jedním zařízením, propojení na dálkové ovládání traťových úseků z dispečinku, připojení k elektronickému grafikonu (GTN) nebo k jiným počítačovým aplikacím ČD (např. ISOŘ, CEVIS, MIS apod.). Elektronické stavědlo ESA 11 je vybaveno rozhraním k vlakovému zabezpečovači. Do budoucna je též počítáno s navázáním na evropský vlakový zabezpečovač ETCS (European Train Control System, evropský systém řízení vlaků).

Traťové zabezpečení (automatický blok typu ABE-1) je nový systém traťového zabezpečení s úplnou centralizací výstroje do stanic. Je vhodný i pro jednotný evropský systém vlakového zabezpečovače ETCS. Systém má diagnostické obvody s možností přenosu do libovolného místa.

Přejezdové zabezpečení (přejezdové zařízení PZZ-EA) je určeno k zabezpečení úrovňového křížení pozemní komunikace s železniční jedno- nebo vícekolejnou tratí. Díky vazbě na staniční zabezpečovací zařízení je možný přenos indikací od PZZ-EA a jeho zpětné ovládání. Řídicí stanice umožňuje napojení až osmi přejezdů a systém lze případně ještě doplnit o druhou řídicí stanici (podružnou), kterou je možné umístit do protilehlé dopravny.