Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2016 vyšlo tiskem
7. 12. 2016. V elektronické verzi na webu od 6. 1. 2017. 

Téma: Měření, měřicí přístroje a měřicí technika; Zkušebnictví a diagnostika

Hlavní článek
Lithiové trakční akumulátory pro elektromobilitu (2. část – dokončení)

Aktuality

Svítící fasáda FEL ČVUT nabídne veřejnosti interaktivní program s názvem Creative Colours of FEL Dne 13. prosince v 16.30 hodin se v pražských Dejvicích veřejnosti představí interaktivní…

Fakulta elektrotechnická je na špici excelentního výzkumu na ČVUT Expertní panely Rady vlády pro výzkum, vývoj, inovace (RVVI) vybraly ve II. pilíři…

Švýcaři v referendu odmítli uzavřít jaderné elektrárny dříve V referendu hlasovalo 45 procent obyvatel, z toho 54,2 procent voličů řeklo návrhu na…

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. 11. 2016 den otevřených dveří Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. listopadu od 8.30 hodin Den otevřených…

Calliope mini – multifunkční deska Calliope mini poskytuje kreativní možnosti pro každého. A nezáleží na tom, zda jde o…

Ocenění v soutěži České hlavičky získal za elektromagnetický urychlovač student FEL ČVUT Student programu Elektronika a komunikace Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze Vojtěch…

Více aktualit

Zdrženlivé přijetí energeticky úsporných asynchronních motorů

Gustav Holub
 
Aktuální statistika uplatnění energeticky úsporných motorů na evropském trhu je sice pozitivní a v souladu s dobrovolnou dohodou mezi EU a CEMEP (Evropský výbor výrobců elektrických strojů a výkonové elektroniky), avšak ohledně třídy účinnosti Eff 1 nesplňuje očekávání. Motory s měděnou, tlakově litou klecí rotoru přední výrobci zatím nabízejí pouze se jmenovitými výkony maximálně do 27 kW. Mimo Evropu vše směřuje k poptávce po třídě účinnosti Eff 1, nebo dokonce vyšší. V dohodě EU a CEMEP byl mj. stanoven cíl nahradit motory s normální účinností (Eff 3) za motory se zvýšenou (Eff 2) nebo vysokou účinností (Eff 1). Ty však byly mezitím předstiženy jinými motory s lepšími parametry. Ústřední svaz elektrotechnický (ZVEI) ve svém dokumentu uvádí, že tržní podíl energeticky úsporných motorů dnes ve všech třídách své účinnosti činí více než 90 % (z toho třída Eff 1 pouze 10 %) a že od začátku platnosti dohody EU a CEMEP bylo prodáno patnáct milionů motorů s třídou Eff 2 a Eff 1.
 
Pozitivní bilance CEMEP je relativní, vezme-li se v úvahu, že motory třídy Eff 2 většina výrobců v katalozích uvádí jako standardní bez požadovaných dalších nákladů, že podíl optimálně úsporných motorů Eff 1 nedosahuje 10 %. Dále je třeba uvážit, že v některých zemích mimo CEMEP jsou na trhu prodávány tzv. motory prémiové třídy, jejichž účinnost se pohybuje nad hodnotami motorů třídy Eff 1. V USA směřuje tendence nárokování třídy Eff 1 podle zákonné směrnice EPACT nebo EPCA s ustanoveními, která dosahují hodnot úrovně Eff1. K této směrnici se připojila také Kanada, Brazílie a Thajsko. V USA nadále platí norma NEMA a konsorcium CEE (Consortium for Energy Efficiency) prosazuje dohodnutou třídu účinnosti „premium“; motory s touto třídou již někteří výrobci motorů dodávají na dobrovolné bázi. Tyto účinnosti, jejichž hodnoty se podle sdělení CEMEP pohybují značně nad hodnotami účinnosti třídy Eff 1, jsou nabízeny pouze za příplatek.
 
Na dohodu s CEMEP se mezitím zaměřily některé mimoevropské země (Austrálie, Nový Zéland, Čína, Indie a Tchaj-wan). Většina z nich vyžaduje motory třídy účinnosti Eff 2. Tyto země se přiklánějí ke zmíněné nové, „prémiové“ třídě (Premium class ***) s vysokou účinností, která ale vyžaduje zvýšené výdaje na aktivní materiály a tlakové lití rotorových měděných klecí. Vyspělé průmyslové země usilují o zavedení celosvětové klasifikace účinnosti asynchronních motorů.
 
Pomalé zavádění motorů s třídou účinnosti Eff 1 v Evropě a celosvětové, zčásti rozdílné požadavky na energeticky úsporné motory vyžadují sjednocení požadavků. Po relativně krátké přípravě zveřejnil technický výbor TC2-IEC druhý návrh budoucí normy s předběžným číslem IEC 60034-30. Nová norma má globálně požadavky na účinnost motorů harmonizovat. Hodnoty platné pro sítě s kmitočtem 50 Hz „normální“ třídy (*) a vysoké třídy (**) jsou podobné jako hodnoty pro třídy Eff 2 a Eff 1 podle CEMEP a EU. Jsou však přizpůsobeny různým metodám zkoušení, resp. měření. Hodnoty pro sítě s kmitočtem 50 Hz pro „prémiovou třídu“ (***) jsou nově stanoveny a byly zařazeny o 15 až 20 % výše nad požadavky na vysokou třídu (**). Na štítku motoru bude kromě jiného uvedena i číselná hodnota a zařazení motoru do třídy v podobě hvězdičky, např. 86 (**). Hodnota pro motory třídy „premium“ leží tak vysoko (obr. 3), že jí lze dosáhnout pouze speciální úpravou konstrukce, tj. větším objemem kvalitnějších statorových a rotorových plechů a rotorovými měděnými klecemi, popř. vyšším plněním statorových drážek vinutím.
 
[H. Greiner: Von Motoren und Getrieben. Antriebstechnik, 2007, č. 7/8, s. 28–30.]
 
Obr. 1. Rozvoj trhu s energetickými úspornými dvou- a čtyřpólovými asynchronními motory v rozsahu výkonu 1,1 až 90 kW v Evropě podle
průzkumu CEMEP
Obr. 2. Relativní náklady za dobu statisticky dosažitelné životnosti motorů při provozu 3 000 hodin za rok podle údajů ZVEI
Obr. 3. Účinnost čtyřpólových motorů při 50 Hz třídy (***) premium (nová třída), vysoké třídy Eff 1 (**), standardní třídy Eff 2 (*) a nestandardní třídy (bez hvězdičky) podle návrhu doporučení IEC 60034-30