Trh, obchod, podnikání
Na co si dát pozor při změně dodavatele energie?

Zdroje a využití energie – recenze

|

prof. Ing. Robert Černý, DrSc.,
Stavební fakulta ČVUT, Praha

Letos o dovolené jsem se začetl do nové knihy, která mě zaujala natolik, že bych ji rád představil a doporučil všem čtenářům se zájmem o techniku, zejména o zdroje energie. Autoři M. Libra a V. Poulek knihu nazvali Zdroje a využití energie a připravili ji k vydání letos na jaře. Při jejím psaní vycházeli ze svých dlouholetých zkušeností v tomto oboru a do textu zakomponovali rovněž řadu výsledků své vlastní vědecké práce.

V předmluvě je zmínka o nejvýznačnějších osobnostech historie fyziky, které se zasloužily i o poznání v oboru energie. Autoři vyjádřili také lítost nad menším zájmem o technické obory v naší současné společnosti a naději, že se tento stav změní.

V úvodní kapitole je pojednáno o problémech souvisejících s neustále rostoucí spotřebou energie, s vyčerpáváním přírodních zdrojů a s globálním oteplováním a dopadech na životní prostředí. Hledisko trvale udržitelného rozvoje je rovněž připomenuto. Následuje kapitola, která vysvětluje pojem energie, její přeměny a stručně připomíná používané veličiny a jednotky. V dalších kapitolách jsou postupně popsány jednotlivé zdroje energie a možnosti jejich transformace. Zmíněny jsou i otázky historie využívání přírodních zdrojů energie, otázky obnovitelnosti či neobnovitelnosti zdrojů a možnosti šetření energií a účelného hospodaření. Poslední kapitola rozebírá vesmír jako jednotný celek s neustále probíhajícími přeměnami hmotnosti a energie. V příloze jsou tabulky důležitých fyzikálních veličin a konstant a pěkné barevné obrázky některých zařízení elektráren. Text doplňuje několik názorných obrázků, grafů a schémat elektráren a užitečných tabulek, které čtenářům poskytují určitá porovnání a další informace. Zde si autoři dali práci se sháněním podkladů z mnoha různých pramenů, a podařilo se jim tak zvýšit atraktivitu knihy.

Kniha tedy komplexně pojednává o oboru energetiky a je napsána s minimem matematických vztahů. Je tak vhodná a zajímavá i pro ty čtenáře, kteří nejsou odborníky v tomto oboru. Pasáže, kde se autoři nemohli vyhnout vyšší matematice, lze přeskočit, aniž by čtenář ztrácel kontext. Všeobecně známé fyzikální zákonitosti jsou uvedeny bez bližšího vysvětlení, neboť kniha nesupluje učebnici – je spíše monografií v příslušném oboru.

Knihu vydala Česká zemědělská univerzita v Praze, je vázaná a vyšla nákladem 1 000 výtisků. Všem zájemcům o tuto zajímavou problematiku ji mohu doporučit a popřát stejně příjemné čtení, jaké jsem měl i já. Vždyť energetika je dnes tématem velmi aktuálním!
[LIBRA , M. – POULEK, V.: Zdroje a využití energie. Česká zemědělská univerzita, Praha, 2007, 141 stran. ISBN 978-80-213-1647-8.]