časopis z vydavatelství
FCC PUBLIC

Aktuální vydání

Číslo 12/2021 vyšlo
tiskem 1. 12. 2021. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Měření, zkoušení, péče o jakost

Trh, obchod, podnikání
Na co si dát pozor při změně dodavatele energie?

Zařízení tísňového volání pro invalidy

|

Zařízení tísňového volání pro invalidy

z německého originálu de, 20/2006,
upravil Ing. Josef Košťál, redakce Elektro

Volací zařízení pro invalidní osoby jsou instalována především v nemocnicích, pečovatelských ústavech a podobných zařízeních. Mají umožnit přivolat pomoc pro osobu, jež se ocitla v situaci, ze které si sama nedokáže pomoci nebo kterou sama nemůže zvládnout. Volací zařízení jsou technické pomůcky určené pro podporu pečovatelského provozu. Na tato zařízení jsou kladeny určité technické požadavky, které vymezují jejich technickou funkci. Tyto požadavky jsou popsány v německé normě DIN VDE 0834-1 Volací zařízení v nemocnicích, pečovatelských domech a podobných zařízeních – Část 1: Požadavky na přístroje, zřizování a provoz. Tato norma však slouží jen k čistě technickému vymezení zařízení. To znamená, že použití určitého volacího zařízení podmiňuje určité způsoby funkce. Přitom je nepodstatné, kde se volající osoba nachází. Co nemůže obsáhnout technická norma, lze specifikovat vnitřním předpisem v organizačním provozním řádu nemocnice nebo pečovatelského domu. Technická norma nemůže vyloučit nepřítomnost, spánek nebo nesprávné jednání příslušné osoby. Takovéto povinnosti musí být upraveny např. v pracovních a procesních pokynech. U volacích zařízení je důležitá otázka jejich zkoušení. Volací zařízení nelze testovat na komplexní funkci (tj. technickou a aplikační), ale jen na fungování těchto zařízení po technické stránce. Technickou zkoušku smějí vykonávat jen vyškolené osoby, které získaly odborné znalosti a prokázaly, že jsou ve stanoveném rozsahu odborníky na volací zařízení (toto platí zvláště pro případy, kdy selhání volacího zařízení z technických důvodů by mělo závažné následky).

Obr. 1. Správně a spolehlivě fungující volací zařízení může být pro seniory a tělesně postižené osoby doslova životně důležité

Veškeré nezbytné technické úkony na volacím zařízení by měly být vykonávány školeným personálem, popř. jinými určenými pracovníky pod dohledem školeného personálu. Jen tímto způsobem lze získat ucelený přehled o bezvadném fungování volacího zařízení.

Pro opakovací zkoušky u těchto zařízení platí obecně, že výrobci jsou oprávněni stanovit jejich termíny. Ty by měly být pokud možno dodrženy, neboť jinak má výrobce v případě reklamace možnost záruku odmítnout. Kromě toho existují doporučení vycházející z praxe, která lze uplatnit jako vnitřní směrnici.

Podle nich je třeba zkoušet:

  • čtvrtletně
    – volací tlačítko a spuštění volání u těch přístrojů, které jsou přiřazeny příslušnému pacientovi,
    – signální svítidlo a akustický signální hlásič,
    – zdroj energie;
  • ročně
    – všechny další přístroje na spuštění volání, odbavení volání a hlášení nepřítomnosti,
    – všechna další indikační zařízení,
    – všechna zařízení pro přihlášení volání.

Mimo zkoušky se doporučuje jednou ročně:

  • ošetřit jednotlivé díly zařízení,
  • vyměnit prvky s omezenou dobou života (např. baterie, svítidla apod.),
  • justovat,
  • nově nastavit prvky konstrukčních částí a přístrojů.