Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 4/2018 vyšlo
tiskem 18. 4. 2018. V elektronické verzi na webu od 15. 5. 2018. 

Téma: Elektroinstalace; Inteligentní budovy; IoT; HVAC

Hlavní článek
Smart Cities (1. část)

Aktuality

Skupina LAPP překonala hranici obratu 1 miliardy eur Větší obrat, větší zisk, více zaměstnanců

ABB v České republice buduje síť rychlonabíjecích stanic Síť rychlonabíjecích stanic pro elektrická vozidla se v České republice díky technologiím…

60. ročník Mezinárodního strojírenského veletrhu Zapište si do kalendářů 1. – 5. října 2018. V tomto termínu se totiž na brněnském…

ČEZ ESCO instalovala na Dlouhých stráních nejvýše položenou fotovoltaickou elektrárnu v Česku Společnost ČEZ Solární ze skupiny ČEZ ESCO vybudovala u horní nádrže vodní přečerpávací…

ABB řešení pro řízení výroby získalo Zlatý Amper 2018 Společnost ABB obdržela prestižní cenu Zlatý Amper 2018 za ABB Ability™ Manufacturing…

ABB představí standard rychlého nabíjení elektrobusů OppCharge ABB na veletrhu Amper 2018 poprvé v České republice představí stanici pro nabíjení…

Více aktualit

Základní zapojení instalačních obvodů (35. část – dokončení)

Elektrická zařízení v obytných budovách (4. část)
 

Digitální telekomunikační zařízení – ISDN

 
V síti ISDN (Integrated Services Digital Network, digitální síť s integrovanými službami) dochází k přenosu mezi jednotlivými koncovými zařízeními prostřednictvím digitálně kódovaného signálu. Toto umožňuje využívat přes společnou síť několik služeb současně, jako např. telefon, fax či videotelefon.
 
Zákazník si může vybrat ze dvou variant připojení, která nabízí provozovatel při instalaci ISDN, a to:
  • základní se dvěma přenosovými kanály,
  • multiplexní primární se třiceti kanály.
 
Digitální koncové zařízení NT se připojuje k digitální síti dvoudrátovou linkou analogové přípojky z ústředny k přípojkové skříni zákazníka. Výhodou je, že k tomuto účelu lze použít dosavadní vedení a kabely, které instaloval provozovatel sítě.
 
Koncová přípojka NT (Network Termination) se instaluje na rozhraní sítě ISDN a analogové účastnické přípojky. Jsou-li k dispozici zásuvky TAE nebo RJ-45, lze je využít pro zapojení této koncové přípojky NT.
 
Je-li koncová přípojka základního připojení NTBA (Network Termination Basic Access) připojena přes zásuvku TAE, nesmí se na tuto zásuvku připojovat žádná další analogová koncová zařízení. Napájení NTBA je řešeno z běžného rozvodu 230 V. Čtyřvodičová sběrnice pro připojení koncových zařízení ISDN k NTBA se označuje jako sběrnice S0; využívá se zde zásuvkového spojení s konektory RJ-45. Při instalaci může být na sběrnici S0 připojeno maximálně dvanáct zásuvek. Počet současně připojených koncových zařízení je omezen na osm a současně mohou komunikovat dvě zařízení. Celková délka této sběrnice je závislá na kvalitě a typu použitého kabelu. Sběrnice S0 musí být ukončena u poslední zásuvky dvěma koncovými rezistory (každý s hodnotou 100 Ω).
 
Také se používají kromě zásuvek pro koncová zařízení ISDN tzv. univerzální připojovací jednotky UAE, které lze využít jak pro digitální sítě, tak i pro přenos dat. Pro střední a větší celky zařízení ISDN se s výhodou používají telekomunikační zařízení. NTBA se připojí pomocí sběrnice S0 k telekomunikačnímu zařízení, kam se pak připojí všechna koncová zařízení, včetně např. analogových přístrojů.
 
Obr. 1. Struktura sítě ISDN
Obr. 2. Konektor pro síť ISDN
 

Od příštího čísla, tj. od Elektra 3/2011, začne v rubrice Repetitorium vycházet nový seriál článků věnovaný problematice elektrické výzbroje motorových (silničních) vozidel. Jde o téma, které je sice v rámci zaměření časopisu Elektro okrajové, ale jeho význam není zanedbatelný, neboť nepochybně doplňuje spektrum využití elektrotechniky v praxi. Mnohé principy, které jsou zde popisovány, jsou více či méně známy nejen odborné, ale i laické veřejnosti, protože téměř každý druhý Čech vlastní řidičský průkaz, a prošel tedy i technickým kurzem o základních systémech motorových vozidel. Nepoužívané nebo neopakované vědomosti však upadají v zapomnění, navíc se objevují stále nové technologie a technika elektrického vybavení vozidel se průběžně zdokonaluje a vylepšuje. Tento připravovaný seriál by měl tedy jednak osvěžit zapomenuté věci, jednak přinést nové informace o moderních řešeních.
 
Přestože bude tento seriál zaměřen převážně na oblast související s fenoménem „vidět a být viděn na silnici“, tedy na vnější osvětlení motorových vozidel, bude zde pozornost věnována mj. také např. akumulátorové baterii či elektroinstalaci.

(redakce Elektro)