Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 1/2018 vyšlo
tiskem 16. 1. 2018. V elektronické verzi na webu od 12. 2. 2018. 

Téma: Elektrotechnologie; Materiály pro elektrotechniku; Elektroinstalační materiál

Hlavní článek
Nová elektroizolační kapalina a možnosti jejího nasazení do praxe

Aktuality

13. mezinárodní konference Centra pasivního domu poprvé v Praze O inovativních postupech a materiálech, které jsou vhodné pro výstavu  a rekonstrukce…

Temelín dosáhl nejvyšší roční výroby Elektřinu, která by českým domácnostem vystačila na téměř 12 měsíců, vyrobila od začátku…

MONETA Money Bank se jako první firma v ČR rozhodla zcela přejít na elektromobily MONETA Money Bank se jako první společnost v České republice oficiálně rozhodla, že do…

ŠKODA AUTO bude od roku 2020 v Mladé Boleslavi vyrábět vozy s čistě elektrickým pohonem ŠKODA AUTO bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již…

Největší českou techniku povede i nadále stávající rektor Petr Štěpánek Akademický senát VUT v Brně na dnešním zasedání zvolil kandidáta na funkci rektora pro…

44. Krajský aktiv revizních techniků v Brně Moravský svaz elektrotechniků Vás zve 21. listopadu na 44. KART v Brně.

Více aktualit

Základní zapojení instalačních obvodů (12. část)

Zapojení se stykači 7
 
Spouštění asynchronních třífázových elektromotorů pomocí stykačů, ovládání tlačítky na výdrž, ve variantách:
a) dva motory, druhý motor s reverzací,
b) jeden motor, přepínač hvězda-trojúhelník, reverzace.
 
Na výdrž – tento (spíše sportovní) termín znamená, že otáčení, chod motoru, započne stiskem příslušného tlačítka a pokračuje pouze při jeho držení. Přívod napětí k motoru je tedy zprostředkováván pouze spínacími kontakty, a ty nejsou po naskočení stykače přemostěny. Povolením stisku proto dojde k přerušení napájecího obvodu a motor se zastaví. Tato základní funkce může být v různých aplikacích doplněna dalšími funkcemi podle potřeb provozu.
 
Režim „na výdrž“ se vyskytuje všude tam, kde přímo na obsluze závisí ovládání pohybu (posuvu, posunu, zdvihu ...) příslušného strojního, většinou transportního zařízení - ovládání a řízení pracovních plošin a pracovních košů, dopravních pásů, jeřábů, zdvihadel, vibrátorů, čerpadel a jiných strojů a zařízení s několika řídicími funkcemi (ovládání pohybu, osvětlení, houkačky, popř. dalšího spínacího kontaktu).
 
Uplatnění režimu „na výdrž“ nalezneme v průmyslu obecně, ve stavebnictví, lesnictví a zemědělství.
 
Obsluha řídí pohyb stroje „na výdrž“ buď z pevného stanoviště (tlačítková kazeta je pevně zabudována), nebo mobilně – tlačítková kazeta je pomocí vlečného kabelu přímo propojena se zařízením nebo je ovládání provedeno dálkově, rádiovým signálem.
 
V současné době je na trhu mnoho ovládacích systémů a typů kazet, které se liší nabídkou funkcí a ergonomií provedení – obr. 3.
 
Rozdíly spočívají v ovládacích prvcích (tlačítkové nebo pákové křížové, popř. přímočaré ovládače) a ve stupni bezpečnosti, které je nutné zvolit podle toho, pro jaké provozní aplikace jsou ovládání určena.
 
U dálkových ovládání vyměnitelný akumulátor umožňuje osmihodinový až desetihodinový chod vysílače. Kazety jsou vybaveny jištěním proti neúmyslnému spuštění stroje, a to i při poruše ovládání. Obsluha se může libovolně pohybovat a řídit stroj vždy z toho místa, odkud má nejlepší výhled a kde má zajištěnu co největší bezpečnost. K pracovnímu zařazení obsluhy obvykle patří kvalifikovaný zácvik a pečlivé dodržování bezpečnostních předpisů.
 
Provedení tlačítkové kazety do jedné ruky může být jednotlačítkové nebo dvoutlačítkové. Dále i takové, že při pádu obsluhy nebo za jiných nepředvídatelných okolností automaticky vypne všechny řídicí funkce, a tím v některých případech zabrání možné havárii (princip „mrtvý muž“).
 
Funkční postup varianty a)
Stiskem zapínacího tlačítka SB2 sepneme současně stykače KM1a KM2. Elektromotory M1a M2 se rozeběhnou ve stejném smyslu otáčení. Stisknutím a podržením zapínacího tlačítka SB3 dojde k vypnutí stykače KM2 a sepnutí stykače KM3. Tímto úkonem dojde ke změně otáčení elektromotoru (reverzaci). Po uvolnění zapínacího tlačítka SB3 se směr otáčení elektromotoru vrátí do původního směru. Stisknutím tlačítka SB1 oba elektromotory vypneme.
 
Chod elektromotorů je signalizován zelenými kontrolními svítidly HL2 a HL3. Změna otáček elektromotoru M2 je signalizována modrým kontrolním svítidlem HL4. Bílé kontrolní svítidlo HL1 se rozsvítí po zapnutí jednofázového jističe FA1, signalizuje, že ovládací část elektrického zařízení je pod napětím. Červená kontrolní svítidla HL5 a HL6 signalizují poruchu jednotlivých elektromotorů M1a M2. Ty jsou společně jištěny třífázovým jističem FA2. Ovládací část elektrického zařízení je jištěna jednofázovým jističem FA1.
 
Funkční postup varianty b)
Stiskem a podržením společného zapínacího tlačítka SB2 a SB3 sepnou stykače KM4 v zapojení do hvězdy a hlavní stykač KM1. Elektromotor M1 se rozeběhne se smyslem otáčení vlevo. Po uvolnění zapínacího tlačítka SB2 a SB3 stykač KM4 vypne a sepne stykač KM3 v zapojení do trojúhelníku. Vypnutí elektromotoru M1 provedeme vypínacím tlačítkem SB1. Změnu směru otáčení elektromotoru M1, vpravo, provedeme stiskem druhého společného zapínacího tlačítka SB4 a SB5.
 
Následující postup je totožný s výše uvedeným postupem. Během přepínání stykačů hvězda-trojúhelník a změny otáčení elektromotoru M1 je zajištěno vzájemné blokování stykačů. K ovládání je připojena světelná signalizace.
 
Literatura:
BERKA, Š.: Elektrotechnická schémata a zapojení 1, Základní prvky a obvody. Nakladatelství BEN - technická literatura, Praha, 2008.
 
(pokračování – Další varianty spouštění motorů aplikací na výdrž)
 
Obr. 1. Spouštění asynchronních třífázových elektromotorů pomocí stykačů, ovládání tlačítky na výdrž - dva motory, druhý motor s reverzací
Obr. 2. Spouštění asynchronních třífázových elektromotorů pomocí stykačů, ovládání tlačítky na výdrž - jeden motor, přepínač hvězda-trojúhelník, reverzace