Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 11/2016 vyšlo tiskem
7. 11. 2016. V elektronické verzi na webu od 1. 12. 2016. 

Téma: Rozváděče a rozváděčová technika; Točivé stroje a výkonová elektronika

Hlavní článek
Lithiové trakční akumulátory pro elektromobilitu

Aktuality

Svítící fasáda FEL ČVUT nabídne veřejnosti interaktivní program s názvem Creative Colours of FEL Dne 13. prosince v 16.30 hodin se v pražských Dejvicích veřejnosti představí interaktivní…

Fakulta elektrotechnická je na špici excelentního výzkumu na ČVUT Expertní panely Rady vlády pro výzkum, vývoj, inovace (RVVI) vybraly ve II. pilíři…

Švýcaři v referendu odmítli uzavřít jaderné elektrárny dříve V referendu hlasovalo 45 procent obyvatel, z toho 54,2 procent voličů řeklo návrhu na…

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. 11. 2016 den otevřených dveří Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. listopadu od 8.30 hodin Den otevřených…

Calliope mini – multifunkční deska Calliope mini poskytuje kreativní možnosti pro každého. A nezáleží na tom, zda jde o…

Ocenění v soutěži České hlavičky získal za elektromagnetický urychlovač student FEL ČVUT Student programu Elektronika a komunikace Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze Vojtěch…

Více aktualit

Z ohlasů čtenářů …

Dobrý den,
v Elektru 12/2010 jsem si na straně 20 až 21 přečetl Otázky a odpovědi z elektrotechnické praxe. Zaujala mě však odpověď 5, ke které bych měl tyto připomínky:
 
1. Úvaha o snížení ztrát motoru
Má-li se použít větší, předimenzovaný motor, vychází se z mylné představy, že při snižování výkonu úměrně klesá proud. Není tomu tak. U nezatíženého motoru převažuje složka jalová. Mechanické ztráty a ztráty v železe jsou stálé.
 
Příklad:
Uvažovaný elektromotor má jmenovitý výkon Pjm = 11 kW, otáčky n = 1 460 min–1, jmenovitý proud Ijm = 21,5 A, účiník cos φ = 0,84 a účinnost η = 88,5 %.
 
Jaký proud bude mít tento motor při 50% zatížení, bude-li cos φ = 0,71 a účinnost η = 87 %?
 
Rovnice (1)
 
Poměr proudů pak bude:
 
Rovnice (2)
 
2. Předpoklad, že motor dosáhne teploty t = 125 °C
Tento předpoklad nebude pravděpodobný. Žádný stroj není konstruován s výkonem motoru odpovídajícím požadovanému příkonu. Motor má obvykle výkon o třetinu vyšší, je tedy zatěžován na 75 %. Důvodem této rezervy je právě snížení tepelných ztrát, a tím prodloužení životnosti stoje.
 
Pokud bychom uvažovaný motor 11 kW zaměnili za motor s výkonem o 65 % větším, tedy 11 × 1,65 = 18,15 kW – tomu odpovídá motor Pjm = 18,5 kW, pak by tento motor byl při zřejmém původním zatížení 75 % nově zatížen na 45 %. Dále tyto stroje mívají motor přírubového provedení, kde náhrada jiným motorem je nesnadná.
3. Možná úprava
Snížíme-li napětí motoru, lze při 75% zatížení dosáhnout úspory 5 až 10 % v závislosti na skutečném napětí sítě v rozsahu 380 až 420 V a jmenovitém napětí motoru 380 nebo 400 V. Snížením napětí dojde ke snížení ztrát ve vinutí, a to poklesem jalového proudu a také i z důvodu zmenšení ztrát v železe vlivem zmenšení sycení, zlepší se i účiník cos φ.
 
Snížení lze dosáhnout více způsoby, nejjednodušší může např. být zařadit do přívodu nebo do vinutí (D) vhodně vypočítanou tlumivku. Činné ztráty v tlumivce budou několikanásobně menší než ušetřený příkon motoru.
 
4. Závěr
Jmenovité hodnoty a skutečné hodnoty se často liší. Vidíme to v praxi. Důsledkem jsou předimenzované průřezy, jištění, což je zbytečné plýtvání. Srovnejme možné úspory u motorů s vyráběnou elektřinou ve fotovoltaických elektrárnách. U motorů lze uspořit příkon od 1 až 30 %. Současný poměr fotovoltaické energie u nás je 0,6 %.
 
František Majda,
elektrotechnik,
Popovice u Kroměříže