Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2017 vyšlo
tiskem 6. 12. 2017. V elektronické verzi na webu od 5. 1. 2018. 

Téma: Měření, měřicí přístroje a technika; Zkušebnictví a diagnostika

Hlavní článek
Meranie točivých strojov s použitím metódy SFRA
Aplikační možnosti ultrakapacitorů a akumulátorů LiFePO4 v trolejbusové síti Dopravního podniku města Brna

Aktuality

Temelín dosáhl nejvyšší roční výroby Elektřinu, která by českým domácnostem vystačila na téměř 12 měsíců, vyrobila od začátku…

MONETA Money Bank se jako první firma v ČR rozhodla zcela přejít na elektromobily MONETA Money Bank se jako první společnost v České republice oficiálně rozhodla, že do…

ŠKODA AUTO bude od roku 2020 v Mladé Boleslavi vyrábět vozy s čistě elektrickým pohonem ŠKODA AUTO bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již…

Největší českou techniku povede i nadále stávající rektor Petr Štěpánek Akademický senát VUT v Brně na dnešním zasedání zvolil kandidáta na funkci rektora pro…

44. Krajský aktiv revizních techniků v Brně Moravský svaz elektrotechniků Vás zve 21. listopadu na 44. KART v Brně.

Soutěž o nejlepší realizovaný projekt KNX instalace Spolek KNX národní skupina České republiky, z. s. vyhlásil soutěž o nejlepší projekt…

Více aktualit

Z ohlasů čtenářů …

Dobrý den,
v Elektru 12/2010 jsem si na straně 20 až 21 přečetl Otázky a odpovědi z elektrotechnické praxe. Zaujala mě však odpověď 5, ke které bych měl tyto připomínky:
 
1. Úvaha o snížení ztrát motoru
Má-li se použít větší, předimenzovaný motor, vychází se z mylné představy, že při snižování výkonu úměrně klesá proud. Není tomu tak. U nezatíženého motoru převažuje složka jalová. Mechanické ztráty a ztráty v železe jsou stálé.
 
Příklad:
Uvažovaný elektromotor má jmenovitý výkon Pjm = 11 kW, otáčky n = 1 460 min–1, jmenovitý proud Ijm = 21,5 A, účiník cos φ = 0,84 a účinnost η = 88,5 %.
 
Jaký proud bude mít tento motor při 50% zatížení, bude-li cos φ = 0,71 a účinnost η = 87 %?
 
Rovnice (1)
 
Poměr proudů pak bude:
 
Rovnice (2)
 
2. Předpoklad, že motor dosáhne teploty t = 125 °C
Tento předpoklad nebude pravděpodobný. Žádný stroj není konstruován s výkonem motoru odpovídajícím požadovanému příkonu. Motor má obvykle výkon o třetinu vyšší, je tedy zatěžován na 75 %. Důvodem této rezervy je právě snížení tepelných ztrát, a tím prodloužení životnosti stoje.
 
Pokud bychom uvažovaný motor 11 kW zaměnili za motor s výkonem o 65 % větším, tedy 11 × 1,65 = 18,15 kW – tomu odpovídá motor Pjm = 18,5 kW, pak by tento motor byl při zřejmém původním zatížení 75 % nově zatížen na 45 %. Dále tyto stroje mívají motor přírubového provedení, kde náhrada jiným motorem je nesnadná.
3. Možná úprava
Snížíme-li napětí motoru, lze při 75% zatížení dosáhnout úspory 5 až 10 % v závislosti na skutečném napětí sítě v rozsahu 380 až 420 V a jmenovitém napětí motoru 380 nebo 400 V. Snížením napětí dojde ke snížení ztrát ve vinutí, a to poklesem jalového proudu a také i z důvodu zmenšení ztrát v železe vlivem zmenšení sycení, zlepší se i účiník cos φ.
 
Snížení lze dosáhnout více způsoby, nejjednodušší může např. být zařadit do přívodu nebo do vinutí (D) vhodně vypočítanou tlumivku. Činné ztráty v tlumivce budou několikanásobně menší než ušetřený příkon motoru.
 
4. Závěr
Jmenovité hodnoty a skutečné hodnoty se často liší. Vidíme to v praxi. Důsledkem jsou předimenzované průřezy, jištění, což je zbytečné plýtvání. Srovnejme možné úspory u motorů s vyráběnou elektřinou ve fotovoltaických elektrárnách. U motorů lze uspořit příkon od 1 až 30 %. Současný poměr fotovoltaické energie u nás je 0,6 %.
 
František Majda,
elektrotechnik,
Popovice u Kroměříže