Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 3/2017 vyšlo
tiskem 15. 3. 2017. V elektronické verzi na webu bude ihned. 

Téma: Amper 2017 – 25. mezinárodní elektrotechnický veletrh

Hlavní článek
Problémy elektromobility

Aktuality

Současné možnosti elektromobility představí AMPER Motion 2017 Největší přehlídka elektromobility v ČR proběhne 21.- 24. 3. na brněnském výstavišti a…

Startuje 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže Odstartoval již 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže E.ON Energy Globe.…

V distribuční soustavě (DS) ČEZ Distribuce, a. s. je vyhlášen kalamitní stav Od 9 h dne 24.2.2017 je vyhlášen kalamitní stav v Karlovarském kraji - okres Karlovy Vary…

Veletrh Věda Výzkum Inovace 2017 zahájí místopředseda vlády Pavel Bělobrádek Letošní ročník Veletrhu Věda Výzkum Inovace zahájí na brněnském výstavišti 28. února 2017…

Chytré lampy PRE potvrdily zhoršenou smogovou situaci v Praze Chytré lampy PRE potvrdily v rámci svého pilotního provozu, že v Holešovicích a…

Jak se bydlí v pasivních domech, řeknou jejich majitelé na veletrhu FOR PASIV Další ročník veletrhu FOR PASIV, který je zaměřený na projektování a výstavbu…

Více aktualit

Z ohlasů čtenářů …

Dobrý den,
v Elektru 12/2010 jsem si na straně 20 až 21 přečetl Otázky a odpovědi z elektrotechnické praxe. Zaujala mě však odpověď 5, ke které bych měl tyto připomínky:
 
1. Úvaha o snížení ztrát motoru
Má-li se použít větší, předimenzovaný motor, vychází se z mylné představy, že při snižování výkonu úměrně klesá proud. Není tomu tak. U nezatíženého motoru převažuje složka jalová. Mechanické ztráty a ztráty v železe jsou stálé.
 
Příklad:
Uvažovaný elektromotor má jmenovitý výkon Pjm = 11 kW, otáčky n = 1 460 min–1, jmenovitý proud Ijm = 21,5 A, účiník cos φ = 0,84 a účinnost η = 88,5 %.
 
Jaký proud bude mít tento motor při 50% zatížení, bude-li cos φ = 0,71 a účinnost η = 87 %?
 
Rovnice (1)
 
Poměr proudů pak bude:
 
Rovnice (2)
 
2. Předpoklad, že motor dosáhne teploty t = 125 °C
Tento předpoklad nebude pravděpodobný. Žádný stroj není konstruován s výkonem motoru odpovídajícím požadovanému příkonu. Motor má obvykle výkon o třetinu vyšší, je tedy zatěžován na 75 %. Důvodem této rezervy je právě snížení tepelných ztrát, a tím prodloužení životnosti stoje.
 
Pokud bychom uvažovaný motor 11 kW zaměnili za motor s výkonem o 65 % větším, tedy 11 × 1,65 = 18,15 kW – tomu odpovídá motor Pjm = 18,5 kW, pak by tento motor byl při zřejmém původním zatížení 75 % nově zatížen na 45 %. Dále tyto stroje mívají motor přírubového provedení, kde náhrada jiným motorem je nesnadná.
3. Možná úprava
Snížíme-li napětí motoru, lze při 75% zatížení dosáhnout úspory 5 až 10 % v závislosti na skutečném napětí sítě v rozsahu 380 až 420 V a jmenovitém napětí motoru 380 nebo 400 V. Snížením napětí dojde ke snížení ztrát ve vinutí, a to poklesem jalového proudu a také i z důvodu zmenšení ztrát v železe vlivem zmenšení sycení, zlepší se i účiník cos φ.
 
Snížení lze dosáhnout více způsoby, nejjednodušší může např. být zařadit do přívodu nebo do vinutí (D) vhodně vypočítanou tlumivku. Činné ztráty v tlumivce budou několikanásobně menší než ušetřený příkon motoru.
 
4. Závěr
Jmenovité hodnoty a skutečné hodnoty se často liší. Vidíme to v praxi. Důsledkem jsou předimenzované průřezy, jištění, což je zbytečné plýtvání. Srovnejme možné úspory u motorů s vyráběnou elektřinou ve fotovoltaických elektrárnách. U motorů lze uspořit příkon od 1 až 30 %. Současný poměr fotovoltaické energie u nás je 0,6 %.
 
František Majda,
elektrotechnik,
Popovice u Kroměříže