Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 10/2017 vyšlo
tiskem 4. 10. 2017. V elektronické verzi na webu od 4. 10. 2017. 

Téma: Elektroenergetika; OZE; Palivové články; Baterie a akumulátory

Hlavní článek
Skladování elektrické energie
Elektrochemická impedanční spektroskopie akumulátorů

Aktuality

Soutěž o nejlepší realizovaný projekt KNX instalace Spolek KNX národní skupina České republiky, z. s. vyhlásil soutěž o nejlepší projekt…

Slovensko bude partnerskou zemí MSV 2018 Příští rok se chystají oslavy několika kulatých výročí včetně 100 let od založení…

ABB na MSV 2017 v Brně vystavuje stavební kameny továrny budoucnosti Společnost ABB na Mezinárodním strojírenském veletrhu 2017 v hale G2/30 představuje…

Výroční SIGNAL festival provede diváky po nových trasách i svou historií Festival světla SIGNAL divákům předvede 20 instalací od umělců z České republiky i…

Nejlepší exponáty veletrhu FOR ARCH získaly ocenění GRAND PRIX Odborná porota i letos vybírala ty nejlepší exponáty a technologie. Ocenění GRAND PRIX…

Indická jazyková verze webové stránky TME Společnost Transfer Multisort Elektronik Sp. z o.o oznámila, že veškeré nezbytné…

Více aktualit

Z ohlasů čtenářů …

Dobrý den,
v Elektru 12/2010 jsem si na straně 20 až 21 přečetl Otázky a odpovědi z elektrotechnické praxe. Zaujala mě však odpověď 5, ke které bych měl tyto připomínky:
 
1. Úvaha o snížení ztrát motoru
Má-li se použít větší, předimenzovaný motor, vychází se z mylné představy, že při snižování výkonu úměrně klesá proud. Není tomu tak. U nezatíženého motoru převažuje složka jalová. Mechanické ztráty a ztráty v železe jsou stálé.
 
Příklad:
Uvažovaný elektromotor má jmenovitý výkon Pjm = 11 kW, otáčky n = 1 460 min–1, jmenovitý proud Ijm = 21,5 A, účiník cos φ = 0,84 a účinnost η = 88,5 %.
 
Jaký proud bude mít tento motor při 50% zatížení, bude-li cos φ = 0,71 a účinnost η = 87 %?
 
Rovnice (1)
 
Poměr proudů pak bude:
 
Rovnice (2)
 
2. Předpoklad, že motor dosáhne teploty t = 125 °C
Tento předpoklad nebude pravděpodobný. Žádný stroj není konstruován s výkonem motoru odpovídajícím požadovanému příkonu. Motor má obvykle výkon o třetinu vyšší, je tedy zatěžován na 75 %. Důvodem této rezervy je právě snížení tepelných ztrát, a tím prodloužení životnosti stoje.
 
Pokud bychom uvažovaný motor 11 kW zaměnili za motor s výkonem o 65 % větším, tedy 11 × 1,65 = 18,15 kW – tomu odpovídá motor Pjm = 18,5 kW, pak by tento motor byl při zřejmém původním zatížení 75 % nově zatížen na 45 %. Dále tyto stroje mívají motor přírubového provedení, kde náhrada jiným motorem je nesnadná.
3. Možná úprava
Snížíme-li napětí motoru, lze při 75% zatížení dosáhnout úspory 5 až 10 % v závislosti na skutečném napětí sítě v rozsahu 380 až 420 V a jmenovitém napětí motoru 380 nebo 400 V. Snížením napětí dojde ke snížení ztrát ve vinutí, a to poklesem jalového proudu a také i z důvodu zmenšení ztrát v železe vlivem zmenšení sycení, zlepší se i účiník cos φ.
 
Snížení lze dosáhnout více způsoby, nejjednodušší může např. být zařadit do přívodu nebo do vinutí (D) vhodně vypočítanou tlumivku. Činné ztráty v tlumivce budou několikanásobně menší než ušetřený příkon motoru.
 
4. Závěr
Jmenovité hodnoty a skutečné hodnoty se často liší. Vidíme to v praxi. Důsledkem jsou předimenzované průřezy, jištění, což je zbytečné plýtvání. Srovnejme možné úspory u motorů s vyráběnou elektřinou ve fotovoltaických elektrárnách. U motorů lze uspořit příkon od 1 až 30 %. Současný poměr fotovoltaické energie u nás je 0,6 %.
 
František Majda,
elektrotechnik,
Popovice u Kroměříže