Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 1/2017 vyšlo
tiskem 18. 1. 2017. V elektronické verzi na webu od 17. 2. 2017. 

Téma: Elektrotechnologie; Materiály pro elektrotechniku; Nástroje a pomůcky; Značení

Hlavní článek
Analýza dat fotovoltaického systému během zatmění Slunce
Rizikovost zapojení biometrických identifikačních systémů

Aktuality

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze představí zájemcům o studium moderní techniku i její historii Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá v pátek 20. ledna od 8.30 hodin první…

Loňská výroba Temelína by stačila k pokrytí téměř roční spotřeby českých domácností Přesně 12,1 terawatthodin elektřiny (TWh) loni vyrobila Jaderná elektrárna Temelín. Je to…

Osmý ročník Robosoutěže Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze ovládli studenti Gymnázia Zlín V pátek 16. prosince se v Zengerově posluchárně Fakulty elektrotechnické ČVUT na Karlově…

Společnost ABF převzala značku projektu SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE Specializovanou výstavu svítidel, designu a příslušenství s názvem SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE…

Chytré lampy v Praze Do hlavního města Prahy vstoupily „chytré lampy“. Nová technologie je součástí chytrých…

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze zve na finále ROBOSOUTĚŽE Zajímavá technické řešení a soutěžní napětí nabídne 16. prosince finále letošní…

Více aktualit

Trolejové napájení Mobilis Elite firmy FELS S. A.

Ing. Roman Fillette, OS-KOM spol. s r. o.
 
Pohyblivá průmyslová zařízení často vy­žadují nepřetržitou dodávku energie. Pokud se jedná o lineární dráhu, je trolejové napáje­ní šikovné řešení, díky jehož použití již není třeba manipulovat s dlouhými kabely. Tento článek je zaměřen na vlastnosti trolejového napájení Mobilis Elite francouzského výrob­ce FELS S. A.
 
Napájecí troleje se nejčastěji používají k napájení jeřábů, ale pro výhodné vlastnos­ti moderních trolejí se stále častěji instalují do výrobních linek a větších jednoúčelových strojů. Uzavřenou trolej Mobilis Elite (obr. 1) lze použít na zařízeních s odběrem do 200 A při střídavém napětí do 750 V. Pro větší vý­kon je nutné použít troleje řady Mobilis Mo­vit s oddělenými fázemi.
 
Nosný plášť troleje je vyroben z komo­rového plastu, který si i při malé hmotnos­ti zachovává pevnost plného profilu. Ma­teriál je samozhášivý a v základním pro­vedení je určen do prostředí s teplotou od –20 do +55 °C. Pro agresivnější prostředí či větší rozsah teplot jsou připraveny uprave­né verze. Do pláště jsou zavedeny kovové pásky s průřezem a materiálem podle proudového zatížení, podle požadavku pro čty­ři nebo pět pólů. Každá část troleje je pro rychlou montáž již z výroby vybavena spe­ciálními montážními šrouby s momentovou hlavou (obr. 2).
 
Montáž a údržba jsou zjednodušeny nato­lik, aby je mohl dělat jeden člověk. Nejdříve se upevní nosné závěsy, do kterých se nasa­dí jednotlivé díly troleje. Hmotnost se zde pohybuje v jednotkách kilogramů na metr, přičemž základní délka dílu je 4 m. Montáž tedy není fyzicky náročná a zatížení kon­strukce je minimální. Jednotlivé díly trole­je se spojí šrouby, jejichž momentová hlava se vynaložením dostatečné síly odlomí. Do kompletní dráhy se zavede sběrač s vymě­nitelnými uhlíky a všechny části se zakryjí plastovými kryty. Pro výměnu uhlíků či jed­noho dílu linie není zapotřebí velký zásah, celek se po uvolnění může v závěsech podél­ně posunovat. Pro náročnější použití může být trolejové napájení Mobilis Elite vyba­veno speciálními díly, např. oblouky s po­loměrem od 800 mm, ventilací, dilatačními díly, nájezdnými trychtýři, čisticími vozíky, izolačními díly.
 
Podrobnější informace o produktech, které na našem trhu zastupuje společnost OS-KOM spol. s r. o. najdete na internetových stránkách firmy.
 
 
Obr. 1. Trolejové napájení Mobilis Elite
Obr. 2. Momentový šroub