Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 3/2017 vyšlo
tiskem 15. 3. 2017. V elektronické verzi na webu bude ihned. 

Téma: Amper 2017 – 25. mezinárodní elektrotechnický veletrh

Hlavní článek
Problémy elektromobility

Aktuality

Současné možnosti elektromobility představí AMPER Motion 2017 Největší přehlídka elektromobility v ČR proběhne 21.- 24. 3. na brněnském výstavišti a…

Startuje 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže Odstartoval již 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže E.ON Energy Globe.…

V distribuční soustavě (DS) ČEZ Distribuce, a. s. je vyhlášen kalamitní stav Od 9 h dne 24.2.2017 je vyhlášen kalamitní stav v Karlovarském kraji - okres Karlovy Vary…

Veletrh Věda Výzkum Inovace 2017 zahájí místopředseda vlády Pavel Bělobrádek Letošní ročník Veletrhu Věda Výzkum Inovace zahájí na brněnském výstavišti 28. února 2017…

Chytré lampy PRE potvrdily zhoršenou smogovou situaci v Praze Chytré lampy PRE potvrdily v rámci svého pilotního provozu, že v Holešovicích a…

Jak se bydlí v pasivních domech, řeknou jejich majitelé na veletrhu FOR PASIV Další ročník veletrhu FOR PASIV, který je zaměřený na projektování a výstavbu…

Více aktualit

Trolejové napájení Mobilis Elite firmy FELS S. A.

Ing. Roman Fillette, OS-KOM spol. s r. o.
 
Pohyblivá průmyslová zařízení často vy­žadují nepřetržitou dodávku energie. Pokud se jedná o lineární dráhu, je trolejové napáje­ní šikovné řešení, díky jehož použití již není třeba manipulovat s dlouhými kabely. Tento článek je zaměřen na vlastnosti trolejového napájení Mobilis Elite francouzského výrob­ce FELS S. A.
 
Napájecí troleje se nejčastěji používají k napájení jeřábů, ale pro výhodné vlastnos­ti moderních trolejí se stále častěji instalují do výrobních linek a větších jednoúčelových strojů. Uzavřenou trolej Mobilis Elite (obr. 1) lze použít na zařízeních s odběrem do 200 A při střídavém napětí do 750 V. Pro větší vý­kon je nutné použít troleje řady Mobilis Mo­vit s oddělenými fázemi.
 
Nosný plášť troleje je vyroben z komo­rového plastu, který si i při malé hmotnos­ti zachovává pevnost plného profilu. Ma­teriál je samozhášivý a v základním pro­vedení je určen do prostředí s teplotou od –20 do +55 °C. Pro agresivnější prostředí či větší rozsah teplot jsou připraveny uprave­né verze. Do pláště jsou zavedeny kovové pásky s průřezem a materiálem podle proudového zatížení, podle požadavku pro čty­ři nebo pět pólů. Každá část troleje je pro rychlou montáž již z výroby vybavena spe­ciálními montážními šrouby s momentovou hlavou (obr. 2).
 
Montáž a údržba jsou zjednodušeny nato­lik, aby je mohl dělat jeden člověk. Nejdříve se upevní nosné závěsy, do kterých se nasa­dí jednotlivé díly troleje. Hmotnost se zde pohybuje v jednotkách kilogramů na metr, přičemž základní délka dílu je 4 m. Montáž tedy není fyzicky náročná a zatížení kon­strukce je minimální. Jednotlivé díly trole­je se spojí šrouby, jejichž momentová hlava se vynaložením dostatečné síly odlomí. Do kompletní dráhy se zavede sběrač s vymě­nitelnými uhlíky a všechny části se zakryjí plastovými kryty. Pro výměnu uhlíků či jed­noho dílu linie není zapotřebí velký zásah, celek se po uvolnění může v závěsech podél­ně posunovat. Pro náročnější použití může být trolejové napájení Mobilis Elite vyba­veno speciálními díly, např. oblouky s po­loměrem od 800 mm, ventilací, dilatačními díly, nájezdnými trychtýři, čisticími vozíky, izolačními díly.
 
Podrobnější informace o produktech, které na našem trhu zastupuje společnost OS-KOM spol. s r. o. najdete na internetových stránkách firmy.
 
 
Obr. 1. Trolejové napájení Mobilis Elite
Obr. 2. Momentový šroub