Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 7/2017 vyšlo
tiskem 28. 6. 2017. V elektronické verzi na webu od 28. 7. 2017. 

Téma: Kabely, vodiče a kabelová technika; Konektory; Software; Značení a štítkování

Hlavní článek
Elektrická izolace a tepelná vodivost

Aktuality

FOR ARCH 2017 přinese řadu zajímavých soutěží a konferencí Osmadvacátý ročník mezinárodního stavebního veletrhu FOR ARCH, který se uskuteční ve…

Premiér navštívil hlavní sídlo provozovatele přenosové soustavy Předseda vlády Bohuslav Sobotka a ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček se přímo na…

Generační změna ve skupině LAPP S účinností od 1. července 2017 odstoupila Ursula Ida Lapp, spoluzakladatelka skupiny…

Finálové kolo soutěže EBEC přivede do Brna 120 nejlepších inženýrů z celé Evropy Co vše je možné stihnout navrhnout, smontovat a následně odprezentovat během dvou dní? To…

Co si akce „Světlo v praxi“ klade za cíle V České republice se prvním rokem koná akce v oblasti světelné techniky, která chce…

Startuje hlasování veřejnosti o vítězích 9. ročníku ekologické soutěže E.ON Energy Globe V Praze byly 20. 6. 2017 slavnostně představeny nominované projekty 9. ročníku prestižní…

Více aktualit

Trolejové napájení Mobilis Elite firmy FELS S. A.

Ing. Roman Fillette, OS-KOM spol. s r. o.
 
Pohyblivá průmyslová zařízení často vy­žadují nepřetržitou dodávku energie. Pokud se jedná o lineární dráhu, je trolejové napáje­ní šikovné řešení, díky jehož použití již není třeba manipulovat s dlouhými kabely. Tento článek je zaměřen na vlastnosti trolejového napájení Mobilis Elite francouzského výrob­ce FELS S. A.
 
Napájecí troleje se nejčastěji používají k napájení jeřábů, ale pro výhodné vlastnos­ti moderních trolejí se stále častěji instalují do výrobních linek a větších jednoúčelových strojů. Uzavřenou trolej Mobilis Elite (obr. 1) lze použít na zařízeních s odběrem do 200 A při střídavém napětí do 750 V. Pro větší vý­kon je nutné použít troleje řady Mobilis Mo­vit s oddělenými fázemi.
 
Nosný plášť troleje je vyroben z komo­rového plastu, který si i při malé hmotnos­ti zachovává pevnost plného profilu. Ma­teriál je samozhášivý a v základním pro­vedení je určen do prostředí s teplotou od –20 do +55 °C. Pro agresivnější prostředí či větší rozsah teplot jsou připraveny uprave­né verze. Do pláště jsou zavedeny kovové pásky s průřezem a materiálem podle proudového zatížení, podle požadavku pro čty­ři nebo pět pólů. Každá část troleje je pro rychlou montáž již z výroby vybavena spe­ciálními montážními šrouby s momentovou hlavou (obr. 2).
 
Montáž a údržba jsou zjednodušeny nato­lik, aby je mohl dělat jeden člověk. Nejdříve se upevní nosné závěsy, do kterých se nasa­dí jednotlivé díly troleje. Hmotnost se zde pohybuje v jednotkách kilogramů na metr, přičemž základní délka dílu je 4 m. Montáž tedy není fyzicky náročná a zatížení kon­strukce je minimální. Jednotlivé díly trole­je se spojí šrouby, jejichž momentová hlava se vynaložením dostatečné síly odlomí. Do kompletní dráhy se zavede sběrač s vymě­nitelnými uhlíky a všechny části se zakryjí plastovými kryty. Pro výměnu uhlíků či jed­noho dílu linie není zapotřebí velký zásah, celek se po uvolnění může v závěsech podél­ně posunovat. Pro náročnější použití může být trolejové napájení Mobilis Elite vyba­veno speciálními díly, např. oblouky s po­loměrem od 800 mm, ventilací, dilatačními díly, nájezdnými trychtýři, čisticími vozíky, izolačními díly.
 
Podrobnější informace o produktech, které na našem trhu zastupuje společnost OS-KOM spol. s r. o. najdete na internetových stránkách firmy.
 
 
Obr. 1. Trolejové napájení Mobilis Elite
Obr. 2. Momentový šroub