Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 11/2016 vyšlo tiskem
7. 11. 2016. V elektronické verzi na webu od 1. 12. 2016. 

Téma: Rozváděče a rozváděčová technika; Točivé stroje a výkonová elektronika

Hlavní článek
Lithiové trakční akumulátory pro elektromobilitu

Aktuality

Svítící fasáda FEL ČVUT nabídne veřejnosti interaktivní program s názvem Creative Colours of FEL Dne 13. prosince v 16.30 hodin se v pražských Dejvicích veřejnosti představí interaktivní…

Fakulta elektrotechnická je na špici excelentního výzkumu na ČVUT Expertní panely Rady vlády pro výzkum, vývoj, inovace (RVVI) vybraly ve II. pilíři…

Švýcaři v referendu odmítli uzavřít jaderné elektrárny dříve V referendu hlasovalo 45 procent obyvatel, z toho 54,2 procent voličů řeklo návrhu na…

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. 11. 2016 den otevřených dveří Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. listopadu od 8.30 hodin Den otevřených…

Calliope mini – multifunkční deska Calliope mini poskytuje kreativní možnosti pro každého. A nezáleží na tom, zda jde o…

Ocenění v soutěži České hlavičky získal za elektromagnetický urychlovač student FEL ČVUT Student programu Elektronika a komunikace Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze Vojtěch…

Více aktualit

Trolejové napájení Mobilis Elite firmy FELS S. A.

Ing. Roman Fillette, OS-KOM spol. s r. o.
 
Pohyblivá průmyslová zařízení často vy­žadují nepřetržitou dodávku energie. Pokud se jedná o lineární dráhu, je trolejové napáje­ní šikovné řešení, díky jehož použití již není třeba manipulovat s dlouhými kabely. Tento článek je zaměřen na vlastnosti trolejového napájení Mobilis Elite francouzského výrob­ce FELS S. A.
 
Napájecí troleje se nejčastěji používají k napájení jeřábů, ale pro výhodné vlastnos­ti moderních trolejí se stále častěji instalují do výrobních linek a větších jednoúčelových strojů. Uzavřenou trolej Mobilis Elite (obr. 1) lze použít na zařízeních s odběrem do 200 A při střídavém napětí do 750 V. Pro větší vý­kon je nutné použít troleje řady Mobilis Mo­vit s oddělenými fázemi.
 
Nosný plášť troleje je vyroben z komo­rového plastu, který si i při malé hmotnos­ti zachovává pevnost plného profilu. Ma­teriál je samozhášivý a v základním pro­vedení je určen do prostředí s teplotou od –20 do +55 °C. Pro agresivnější prostředí či větší rozsah teplot jsou připraveny uprave­né verze. Do pláště jsou zavedeny kovové pásky s průřezem a materiálem podle proudového zatížení, podle požadavku pro čty­ři nebo pět pólů. Každá část troleje je pro rychlou montáž již z výroby vybavena spe­ciálními montážními šrouby s momentovou hlavou (obr. 2).
 
Montáž a údržba jsou zjednodušeny nato­lik, aby je mohl dělat jeden člověk. Nejdříve se upevní nosné závěsy, do kterých se nasa­dí jednotlivé díly troleje. Hmotnost se zde pohybuje v jednotkách kilogramů na metr, přičemž základní délka dílu je 4 m. Montáž tedy není fyzicky náročná a zatížení kon­strukce je minimální. Jednotlivé díly trole­je se spojí šrouby, jejichž momentová hlava se vynaložením dostatečné síly odlomí. Do kompletní dráhy se zavede sběrač s vymě­nitelnými uhlíky a všechny části se zakryjí plastovými kryty. Pro výměnu uhlíků či jed­noho dílu linie není zapotřebí velký zásah, celek se po uvolnění může v závěsech podél­ně posunovat. Pro náročnější použití může být trolejové napájení Mobilis Elite vyba­veno speciálními díly, např. oblouky s po­loměrem od 800 mm, ventilací, dilatačními díly, nájezdnými trychtýři, čisticími vozíky, izolačními díly.
 
Podrobnější informace o produktech, které na našem trhu zastupuje společnost OS-KOM spol. s r. o. najdete na internetových stránkách firmy.
 
 
Obr. 1. Trolejové napájení Mobilis Elite
Obr. 2. Momentový šroub