Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 7/2017 vyšlo
tiskem 28. 6. 2017. V elektronické verzi na webu od 28. 7. 2017. 

Téma: Kabely, vodiče a kabelová technika; Konektory; Software; Značení a štítkování

Hlavní článek
Elektrická izolace a tepelná vodivost

Aktuality

Generační změna ve skupině LAPP S účinností od 1. července 2017 odstoupila Ursula Ida Lapp, spoluzakladatelka skupiny…

Finálové kolo soutěže EBEC přivede do Brna 120 nejlepších inženýrů z celé Evropy Co vše je možné stihnout navrhnout, smontovat a následně odprezentovat během dvou dní? To…

Co si akce „Světlo v praxi“ klade za cíle V České republice se prvním rokem koná akce v oblasti světelné techniky, která chce…

Startuje hlasování veřejnosti o vítězích 9. ročníku ekologické soutěže E.ON Energy Globe V Praze byly 20. 6. 2017 slavnostně představeny nominované projekty 9. ročníku prestižní…

Nejnovější monopost týmu ČVUT eForce FEE Prague Formula se představil na Václavském náměstí Dne 16. června se v dolní části Václavského náměstí prezentoval tým Fakulty…

IQRF Summit 2017 svědkem reálných IoT aplikací Akce zaměřená na reálná řešení v oblasti chytrých měst, budov, domácností, transportu,…

Více aktualit

Třífázový motor se středním vodičem?

číslo 7/2006

Třífázový motor se středním vodičem?

Obr. 1.

V praxi se může se stát, že se elektrikář setká v rámci běžné kontroly nebo přeměřování izolačního odporu u svorkovnice třífázového motoru s přímým propojením středního (N) a ochranného (PE) vodiče. Jak v takovémto případě správně postupovat při měření izolačního odporu?

Obecně platí, že v elektrickém přístroji (tedy také v elektromotoru) nesmí být přímo propojen střední vodič s ochranným vodičem. To znamená, že takovýto přístroj by měl být již na základě vizuální kontroly prohlášen za provozně nevyhovující a odstaven. Chybou, a také nepřípustným postupem, by v tomto případě bylo měření izolačního odporu s odpojeným středním vodičem. Jedná-li se o elektrické zařízení, které nepotřebuje střední vodič (tedy např. třífázový motor) a které je připojeno přes zásuvkové propojení (zásuvka – vidlice), pak se střední vodič připojí u vidlice a odizoluje se na svorkovnici motoru od ochranného vodiče.

(Kl)