Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2017 vyšlo
tiskem 6. 12. 2017. V elektronické verzi na webu od 5. 1. 2018. 

Téma: Měření, měřicí přístroje a technika; Zkušebnictví a diagnostika

Hlavní článek
Meranie točivých strojov s použitím metódy SFRA
Aplikační možnosti ultrakapacitorů a akumulátorů LiFePO4 v trolejbusové síti Dopravního podniku města Brna

Aktuality

13. mezinárodní konference Centra pasivního domu poprvé v Praze O inovativních postupech a materiálech, které jsou vhodné pro výstavu  a rekonstrukce…

Temelín dosáhl nejvyšší roční výroby Elektřinu, která by českým domácnostem vystačila na téměř 12 měsíců, vyrobila od začátku…

MONETA Money Bank se jako první firma v ČR rozhodla zcela přejít na elektromobily MONETA Money Bank se jako první společnost v České republice oficiálně rozhodla, že do…

ŠKODA AUTO bude od roku 2020 v Mladé Boleslavi vyrábět vozy s čistě elektrickým pohonem ŠKODA AUTO bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již…

Největší českou techniku povede i nadále stávající rektor Petr Štěpánek Akademický senát VUT v Brně na dnešním zasedání zvolil kandidáta na funkci rektora pro…

44. Krajský aktiv revizních techniků v Brně Moravský svaz elektrotechniků Vás zve 21. listopadu na 44. KART v Brně.

Více aktualit

Supravodivost (8)

číslo 7/2006

Supravodivost (8)

prof. Václav Černý

Elektrodynamická levitace je založena na odpuzování stejnosměrného elektromagnetu od pohybujícího se vodivého pásu. Vozidlo tedy není levitováno, nepohybuje-li se. Proto musí být vybaveno pomocnými koly pro rozjezd (obr. 26). Dosáhne-li rychlosti asi 80 km·h–1, indukují se ve vodivém pásu nebo cívkách zabudovaných do jízdní dráhy dostatečně velké proudy, které svým magnetickým polem vozidlo levitují. Zdvih vozidla je 100 až 150 mm. Jedna složka tohoto magnetického pole působí proti směru pohybu a musí být překonávána pohonným systémem vozidla – v tomto případě lineárním synchronním motorem s dlouhým statorem. S rostoucí rychlostí začíná brzdicí síla klesat.

Obr. 25. Japonský superexpres MLU 002 pro rychlosti do 550 km·h–1
Obr. 27. Experimentální plavidlo Yamato 1

Obr. 25. Obr. 26.

Loď se supravodivým elektromagnetickým pohonem
Firma Mitshubishi vytvořila experimentální plavidlo pro námořní dopravu Yamoto 1 (obr. 27), které je poháněno supravodivým motorem. Teoreticky by loď měla dosahovat rychlosti asi 100 námořních uzlů (185 km·h–1).

Obr. 26. Průběh levitační a brzdicí síly v závislosti na rychlosti pohybu vozidla
Obr. 29. HPG s válcovým rotorem; 1 – magnetický obvod statoru, 2 – sběrací kartáče, 6 a 7 – pomocné cívky, 8 a 9 – ložiska, 10 – hřídel, 11 – masivní rotor

Obr. 25. Obr. 29.

9. Supravodivé rotační pulsní zdroje

Rotační pulsní zdroje byly vyvinuty pro odpalovací systémy elektromagnetických lineárních urychlovačů EML (Electromagnetic Launcher).

Obr. 28.

Obr. 28. Princip HPG

Homopolární generátory
Prvním rotačním supravodivým pulsním zdrojem byl vysokonapěťový diskový homopolární generátor (HPG). Princip HPG je velmi jednoduchý: Ve vodičích pohybujících se v magnetickém poli se indukuje napětí (U = Blv), které je přímo úměrné magnetické indukci B, rychlosti pohybu v a délce l (obr. 28). Proud se odebírá sběracími kartáči, umístěnými na koncích vodiče. Vodiče mohou být uloženy axiálně (válcový rotor – obr. 29) nebo radiálně (diskový rotor – obr. 30). Tyto generátory se používaly již před sedmdesáti roky při výrobě hliníku jako zdroje velkých stejnosměrných proudů při malém napětí.

(pokračování)