Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 4/2017 vyšlo
tiskem 12. 4. 2017. V elektronické verzi na webu od 5. 5. 2017. 

Téma: Elektroinstalace; Inteligentní budovy; Stavební veletrhy Brno 2017

Hlavní článek
Návrh aplikace pro monitorování technologických procesů v administrativní budově

Aktuality

Vadné adaptéry Tesla poškozují rychlodobíjecí stanice V uplynulých dnech na rychlodobíjecích stanicích ČEZ zaznamenal už několikátý případ…

Jaký byl Veletrh Dřevostavby a Moderní vytápění 2017? Souběh veletrhů DŘEVOSTAVBY a MODERNÍ VYTÁPĚNÍ je určen všem, kteří řeší stavbu,…

Trendy chytrého řízení budov, energetiky a měst aneb Čtvrtá průmyslová revoluce nejenom v průmyslu Přednáška Ing Jaromíra Klabana se uskuteční ve středu dne 19. 4. 2017 ve 14 hod v…

Češi chtějí bydlet lépe – návštěvnost jarních veletrhů o bydlení stoupla o čtvrtinu Výstaviště PVA EXPO PRAHA v Letňanech bylo v minulých dnech nabité k prasknutí. Téměř…

MSV 2017 zacílí na Průmysl 4.0, automatizaci, environmentální technologie, dopravu a logistiku Již potřetí se na MSV 2017 upře pozornost na nové trendy průmyslové výroby. Průmysl 4.0 s…

Současné možnosti elektromobility představí AMPER Motion 2017 Největší přehlídka elektromobility v ČR proběhne 21.- 24. 3. na brněnském výstavišti a…

Více aktualit

Supravodivost (8)

číslo 7/2006

Supravodivost (8)

prof. Václav Černý

Elektrodynamická levitace je založena na odpuzování stejnosměrného elektromagnetu od pohybujícího se vodivého pásu. Vozidlo tedy není levitováno, nepohybuje-li se. Proto musí být vybaveno pomocnými koly pro rozjezd (obr. 26). Dosáhne-li rychlosti asi 80 km·h–1, indukují se ve vodivém pásu nebo cívkách zabudovaných do jízdní dráhy dostatečně velké proudy, které svým magnetickým polem vozidlo levitují. Zdvih vozidla je 100 až 150 mm. Jedna složka tohoto magnetického pole působí proti směru pohybu a musí být překonávána pohonným systémem vozidla – v tomto případě lineárním synchronním motorem s dlouhým statorem. S rostoucí rychlostí začíná brzdicí síla klesat.

Obr. 25. Japonský superexpres MLU 002 pro rychlosti do 550 km·h–1
Obr. 27. Experimentální plavidlo Yamato 1

Obr. 25. Obr. 26.

Loď se supravodivým elektromagnetickým pohonem
Firma Mitshubishi vytvořila experimentální plavidlo pro námořní dopravu Yamoto 1 (obr. 27), které je poháněno supravodivým motorem. Teoreticky by loď měla dosahovat rychlosti asi 100 námořních uzlů (185 km·h–1).

Obr. 26. Průběh levitační a brzdicí síly v závislosti na rychlosti pohybu vozidla
Obr. 29. HPG s válcovým rotorem; 1 – magnetický obvod statoru, 2 – sběrací kartáče, 6 a 7 – pomocné cívky, 8 a 9 – ložiska, 10 – hřídel, 11 – masivní rotor

Obr. 25. Obr. 29.

9. Supravodivé rotační pulsní zdroje

Rotační pulsní zdroje byly vyvinuty pro odpalovací systémy elektromagnetických lineárních urychlovačů EML (Electromagnetic Launcher).

Obr. 28.

Obr. 28. Princip HPG

Homopolární generátory
Prvním rotačním supravodivým pulsním zdrojem byl vysokonapěťový diskový homopolární generátor (HPG). Princip HPG je velmi jednoduchý: Ve vodičích pohybujících se v magnetickém poli se indukuje napětí (U = Blv), které je přímo úměrné magnetické indukci B, rychlosti pohybu v a délce l (obr. 28). Proud se odebírá sběracími kartáči, umístěnými na koncích vodiče. Vodiče mohou být uloženy axiálně (válcový rotor – obr. 29) nebo radiálně (diskový rotor – obr. 30). Tyto generátory se používaly již před sedmdesáti roky při výrobě hliníku jako zdroje velkých stejnosměrných proudů při malém napětí.

(pokračování)