Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 8-9/2017 vyšlo
tiskem 5. 9. 2017. V elektronické verzi na webu od 5. 9. 2017. 

Téma: 59. mezinárodní strojírenský veletrh v Brně; Elektrotechnika v průmyslu

Hlavní článek
Palivové články
Renesance synchronních reluktančních motorů
Návrh aktuátoru pracujícího s magnetickým polem

Aktuality

Na veletrhu FOR ARCH najdou lidé na osm stovek expozic a bezplatná poradenská centra Ve dnech 19. – 23. září 2017 se koná 28. ročník mezinárodního stavebního veletrhu FOR…

Technologické Fórum 2017 – jedinečné setkání odborníků stavebního trhu Premiéru na letošním ročníku mezinárodního stavebního veletrhu FOR ARCH bude mít…

Od 1. září začne ve společnosti ČEZ fungovat nová divize Jaderná energetika Šest jaderných bloků, přes dva tisíce zaměstnanců včetně týmu, který zodpovídání za…

FOR ARCH 2017 přinese řadu zajímavých soutěží a konferencí Osmadvacátý ročník mezinárodního stavebního veletrhu FOR ARCH, který se uskuteční ve…

Premiér navštívil hlavní sídlo provozovatele přenosové soustavy Předseda vlády Bohuslav Sobotka a ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček se přímo na…

Generační změna ve skupině LAPP S účinností od 1. července 2017 odstoupila Ursula Ida Lapp, spoluzakladatelka skupiny…

Více aktualit

Supravodivost (8)

číslo 7/2006

Supravodivost (8)

prof. Václav Černý

Elektrodynamická levitace je založena na odpuzování stejnosměrného elektromagnetu od pohybujícího se vodivého pásu. Vozidlo tedy není levitováno, nepohybuje-li se. Proto musí být vybaveno pomocnými koly pro rozjezd (obr. 26). Dosáhne-li rychlosti asi 80 km·h–1, indukují se ve vodivém pásu nebo cívkách zabudovaných do jízdní dráhy dostatečně velké proudy, které svým magnetickým polem vozidlo levitují. Zdvih vozidla je 100 až 150 mm. Jedna složka tohoto magnetického pole působí proti směru pohybu a musí být překonávána pohonným systémem vozidla – v tomto případě lineárním synchronním motorem s dlouhým statorem. S rostoucí rychlostí začíná brzdicí síla klesat.

Obr. 25. Japonský superexpres MLU 002 pro rychlosti do 550 km·h–1
Obr. 27. Experimentální plavidlo Yamato 1

Obr. 25. Obr. 26.

Loď se supravodivým elektromagnetickým pohonem
Firma Mitshubishi vytvořila experimentální plavidlo pro námořní dopravu Yamoto 1 (obr. 27), které je poháněno supravodivým motorem. Teoreticky by loď měla dosahovat rychlosti asi 100 námořních uzlů (185 km·h–1).

Obr. 26. Průběh levitační a brzdicí síly v závislosti na rychlosti pohybu vozidla
Obr. 29. HPG s válcovým rotorem; 1 – magnetický obvod statoru, 2 – sběrací kartáče, 6 a 7 – pomocné cívky, 8 a 9 – ložiska, 10 – hřídel, 11 – masivní rotor

Obr. 25. Obr. 29.

9. Supravodivé rotační pulsní zdroje

Rotační pulsní zdroje byly vyvinuty pro odpalovací systémy elektromagnetických lineárních urychlovačů EML (Electromagnetic Launcher).

Obr. 28.

Obr. 28. Princip HPG

Homopolární generátory
Prvním rotačním supravodivým pulsním zdrojem byl vysokonapěťový diskový homopolární generátor (HPG). Princip HPG je velmi jednoduchý: Ve vodičích pohybujících se v magnetickém poli se indukuje napětí (U = Blv), které je přímo úměrné magnetické indukci B, rychlosti pohybu v a délce l (obr. 28). Proud se odebírá sběracími kartáči, umístěnými na koncích vodiče. Vodiče mohou být uloženy axiálně (válcový rotor – obr. 29) nebo radiálně (diskový rotor – obr. 30). Tyto generátory se používaly již před sedmdesáti roky při výrobě hliníku jako zdroje velkých stejnosměrných proudů při malém napětí.

(pokračování)