Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 11/2016 vyšlo tiskem
7. 11. 2016. V elektronické verzi na webu od 1. 12. 2016. 

Téma: Rozváděče a rozváděčová technika; Točivé stroje a výkonová elektronika

Hlavní článek
Lithiové trakční akumulátory pro elektromobilitu

Aktuality

Svítící fasáda FEL ČVUT nabídne veřejnosti interaktivní program s názvem Creative Colours of FEL Dne 13. prosince v 16.30 hodin se v pražských Dejvicích veřejnosti představí interaktivní…

Fakulta elektrotechnická je na špici excelentního výzkumu na ČVUT Expertní panely Rady vlády pro výzkum, vývoj, inovace (RVVI) vybraly ve II. pilíři…

Švýcaři v referendu odmítli uzavřít jaderné elektrárny dříve V referendu hlasovalo 45 procent obyvatel, z toho 54,2 procent voličů řeklo návrhu na…

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. 11. 2016 den otevřených dveří Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. listopadu od 8.30 hodin Den otevřených…

Calliope mini – multifunkční deska Calliope mini poskytuje kreativní možnosti pro každého. A nezáleží na tom, zda jde o…

Ocenění v soutěži České hlavičky získal za elektromagnetický urychlovač student FEL ČVUT Student programu Elektronika a komunikace Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze Vojtěch…

Více aktualit

Supravodivost (8)

číslo 7/2006

Supravodivost (8)

prof. Václav Černý

Elektrodynamická levitace je založena na odpuzování stejnosměrného elektromagnetu od pohybujícího se vodivého pásu. Vozidlo tedy není levitováno, nepohybuje-li se. Proto musí být vybaveno pomocnými koly pro rozjezd (obr. 26). Dosáhne-li rychlosti asi 80 km·h–1, indukují se ve vodivém pásu nebo cívkách zabudovaných do jízdní dráhy dostatečně velké proudy, které svým magnetickým polem vozidlo levitují. Zdvih vozidla je 100 až 150 mm. Jedna složka tohoto magnetického pole působí proti směru pohybu a musí být překonávána pohonným systémem vozidla – v tomto případě lineárním synchronním motorem s dlouhým statorem. S rostoucí rychlostí začíná brzdicí síla klesat.

Obr. 25. Japonský superexpres MLU 002 pro rychlosti do 550 km·h–1
Obr. 27. Experimentální plavidlo Yamato 1

Obr. 25. Obr. 26.

Loď se supravodivým elektromagnetickým pohonem
Firma Mitshubishi vytvořila experimentální plavidlo pro námořní dopravu Yamoto 1 (obr. 27), které je poháněno supravodivým motorem. Teoreticky by loď měla dosahovat rychlosti asi 100 námořních uzlů (185 km·h–1).

Obr. 26. Průběh levitační a brzdicí síly v závislosti na rychlosti pohybu vozidla
Obr. 29. HPG s válcovým rotorem; 1 – magnetický obvod statoru, 2 – sběrací kartáče, 6 a 7 – pomocné cívky, 8 a 9 – ložiska, 10 – hřídel, 11 – masivní rotor

Obr. 25. Obr. 29.

9. Supravodivé rotační pulsní zdroje

Rotační pulsní zdroje byly vyvinuty pro odpalovací systémy elektromagnetických lineárních urychlovačů EML (Electromagnetic Launcher).

Obr. 28.

Obr. 28. Princip HPG

Homopolární generátory
Prvním rotačním supravodivým pulsním zdrojem byl vysokonapěťový diskový homopolární generátor (HPG). Princip HPG je velmi jednoduchý: Ve vodičích pohybujících se v magnetickém poli se indukuje napětí (U = Blv), které je přímo úměrné magnetické indukci B, rychlosti pohybu v a délce l (obr. 28). Proud se odebírá sběracími kartáči, umístěnými na koncích vodiče. Vodiče mohou být uloženy axiálně (válcový rotor – obr. 29) nebo radiálně (diskový rotor – obr. 30). Tyto generátory se používaly již před sedmdesáti roky při výrobě hliníku jako zdroje velkých stejnosměrných proudů při malém napětí.

(pokračování)