Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 2/2017 vyšlo
tiskem 17. 2. 2017. V elektronické verzi na webu od 10. 3. 2017. 

Téma: Elektrické přístroje – spínací, jisticí, ochranné a signalizační; Přístroje pro inteligentní sítě

Hlavní článek
Atypický návrh výkonového stejnosměrného zdroje se středofrekvenčním transformátorovým filtrem rušivého napětí

Aktuality

V distribuční soustavě (DS) ČEZ Distribuce, a. s. je vyhlášen kalamitní stav Od 9 h dne 24.2.2017 je vyhlášen kalamitní stav v Karlovarském kraji - okres Karlovy Vary…

Veletrh Věda Výzkum Inovace 2017 zahájí místopředseda vlády Pavel Bělobrádek Letošní ročník Veletrhu Věda Výzkum Inovace zahájí na brněnském výstavišti 28. února 2017…

Chytré lampy PRE potvrdily zhoršenou smogovou situaci v Praze Chytré lampy PRE potvrdily v rámci svého pilotního provozu, že v Holešovicích a…

Jak se bydlí v pasivních domech, řeknou jejich majitelé na veletrhu FOR PASIV Další ročník veletrhu FOR PASIV, který je zaměřený na projektování a výstavbu…

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze představí zájemcům o studium moderní techniku i její historii Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá v pátek 20. ledna od 8.30 hodin první…

Loňská výroba Temelína by stačila k pokrytí téměř roční spotřeby českých domácností Přesně 12,1 terawatthodin elektřiny (TWh) loni vyrobila Jaderná elektrárna Temelín. Je to…

Více aktualit

Supravodivost (8)

číslo 7/2006

Supravodivost (8)

prof. Václav Černý

Elektrodynamická levitace je založena na odpuzování stejnosměrného elektromagnetu od pohybujícího se vodivého pásu. Vozidlo tedy není levitováno, nepohybuje-li se. Proto musí být vybaveno pomocnými koly pro rozjezd (obr. 26). Dosáhne-li rychlosti asi 80 km·h–1, indukují se ve vodivém pásu nebo cívkách zabudovaných do jízdní dráhy dostatečně velké proudy, které svým magnetickým polem vozidlo levitují. Zdvih vozidla je 100 až 150 mm. Jedna složka tohoto magnetického pole působí proti směru pohybu a musí být překonávána pohonným systémem vozidla – v tomto případě lineárním synchronním motorem s dlouhým statorem. S rostoucí rychlostí začíná brzdicí síla klesat.

Obr. 25. Japonský superexpres MLU 002 pro rychlosti do 550 km·h–1
Obr. 27. Experimentální plavidlo Yamato 1

Obr. 25. Obr. 26.

Loď se supravodivým elektromagnetickým pohonem
Firma Mitshubishi vytvořila experimentální plavidlo pro námořní dopravu Yamoto 1 (obr. 27), které je poháněno supravodivým motorem. Teoreticky by loď měla dosahovat rychlosti asi 100 námořních uzlů (185 km·h–1).

Obr. 26. Průběh levitační a brzdicí síly v závislosti na rychlosti pohybu vozidla
Obr. 29. HPG s válcovým rotorem; 1 – magnetický obvod statoru, 2 – sběrací kartáče, 6 a 7 – pomocné cívky, 8 a 9 – ložiska, 10 – hřídel, 11 – masivní rotor

Obr. 25. Obr. 29.

9. Supravodivé rotační pulsní zdroje

Rotační pulsní zdroje byly vyvinuty pro odpalovací systémy elektromagnetických lineárních urychlovačů EML (Electromagnetic Launcher).

Obr. 28.

Obr. 28. Princip HPG

Homopolární generátory
Prvním rotačním supravodivým pulsním zdrojem byl vysokonapěťový diskový homopolární generátor (HPG). Princip HPG je velmi jednoduchý: Ve vodičích pohybujících se v magnetickém poli se indukuje napětí (U = Blv), které je přímo úměrné magnetické indukci B, rychlosti pohybu v a délce l (obr. 28). Proud se odebírá sběracími kartáči, umístěnými na koncích vodiče. Vodiče mohou být uloženy axiálně (válcový rotor – obr. 29) nebo radiálně (diskový rotor – obr. 30). Tyto generátory se používaly již před sedmdesáti roky při výrobě hliníku jako zdroje velkých stejnosměrných proudů při malém napětí.

(pokračování)