Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 2/2018 vyšlo
tiskem 14. 2. 2018. V elektronické verzi na webu od 12. 3. 2018. 

Téma: Elektrické přístroje; Přístroje pro chytré sítě;
Internet věcí

Hlavní článek
Řízení toku výkonu v síti pomocí výkonových měničů

Aktuality

SENO spol. s r. o. – 25 let s Vámi Když jsme s pány Josefem Steineggerem a Jirkou Novotným zakládali v roce 1993 firmu, byli…

15. Zákaznický den ZAT byl opět rekordní Koncem ledna proběhl už tradiční Zákaznický den společnosti ZAT, největší české firmy s…

Brněnská technika představila novou kampaň jako generační výpověď mladých Nová náborová kampaň brněnské techniky s názvem Generace VUT upozorňuje na časté…

Výroba z biomasy vzrostla o 14 %, dodala čistou elektřinu pro 230 tisíc domácností Téměř 573 milionů kWh ekologické elektřiny vyprodukovaly v loňském roce výrobny Skupiny…

Dva veletrhy úsporného, komfortního a moderního bydlení – DŘEVOSTAVBY, MODERNÍ VYTÁPĚNÍ 13. ročník veletrhu DŘEVOSTAVBY se koná souběžně s veletrhem MODERNÍ VYTÁPĚNÍ. Společná…

Synergie oborů na veletrhu FOR ARCH přináší větší zájem vystavovatelů Mezinárodní stavební veletrh FOR ARCH se uskuteční v PVA EXPO PRAHA v Letňanech 18.–22.…

Více aktualit

Supravodivost (7)

číslo 6/2006

Supravodivost (7)

Elektrodynamická levitace (EDS – Electro-Dynamic Suspension) je založena na odpuzování stejnosměrného elektromagnetu od vodivého pásu. Používá se u dopravních systémů se supravodivými elektromagnety.

Obr. 21.

Obr. 21. Elektrodynamická levitace; a – supravodivý elektromagnet pohybující se nad vodivým pásem, b – magnetické pole pohybujícího se supravodivého elektromagnetu

Plochá obdélníková supravodivá cívka (obr. 21a) je spojena s vozidlem a je napájena stejnosměrným proudem. Jestliže se supravodivá cívka nepohybuje, nepůsobí mezi pásem a cívkou žádné síly. Při pohybu cívky se v pásu indukují vířivé proudy a na cívku působí síla, která má dvě složky:

  • složku kolmou k pásu, která způsobuje levitaci cívky,
  • složku, která působí proti pohybu cívky (tato složka musí být překonávána zařízením uvádějícím cívku a vozidlo do pohybu).

Magnetické pole vířivých proudů působí proti magnetickému poli cívky, takže v pásu je pole velmi slabé (obr. 21b).

Obr. 22.

Obr. 22. Uspořádání lineárního synchronního motoru s dlouhým statorem

Složka síly, která způsobuje levitaci, musí být natolik mocná, aby umožnila levitaci kabiny vozidla i s pasažéry. Cívka vytváří indukcí velmi silné elektromagnetické pole, a protéká jí tedy velmi velký proud. Toto umožňuje pouze supravodivá cívka.

Elektrodynamické levitační systémy se supravodivými cívkami jsou základem projektů nových vysokorychlostních železničních souprav pro dálkovou přepravu cestujících HSGT (High Speed Ground Transportation, magnetická superexpresní doprava) i městskou a příměstskou dopravu HSST (High Speed Surface Train, magnetický expresní vlak). Rozvoj těchto systémů pozitivně ovlivní vývoj nových vysokoteplotních supravodivých materiálů.

Obr. 23.

Obr. 23. Princip elektrodynamické levitace a lineárního pohonu kabiny vozidla; a – řez vozidlem a jízdní dráhou, b – pohled na vozidlo shora

Srovnání základních vlastností klasických a elektrodynamicky levitovaných vlaků:

  • rychlost klasických vysokorychlostních vlaků je omezena adhezivní silou mezi koly a kolejnicemi asi na 300 km·h–1,

  • rychlost elektromagneticky levitovaných vlaků je omezena jen aerodynamickými odpory a může dosahovat až 550 km·h–1,

  • cestující nepociťují žádné vibrace, hladina hluku je nízká,

  • bezpečnost dopravy je ve srovnání s ostatními dopravními prostředky větší,

  • ve srovnání s klasickými vysokorychlostními železničními systémy je spotřeba energie stejná nebo nižší,

  • elektromagneticky levitované vlaky ve značné míře nahradí vnitrostátní leteckou i automobilovou dopravu, budou tedy ekologickým přínosem.

Obr. 24.

Magnetické dopravní systémy na principu elektrodynamické levitace

Na projektech magnetických superexpresů na principu elektrodynamické levitace pracují různé firmy v USA, Německu, Kanadě a v Japonsku. Supravodivé elektromagnety ze slitiny niob-titan jsou chlazeny kapalným heliem na teplotu 4,1 K a spolu s kryostatem jsou zabudovány do vozidla.

V jízdní dráze jsou uloženy buď masivní hliníkové pásy (obr. 21), nebo propojené hliníkové cívky (obr. 24 a) či hliníkové cívky spojené nakrátko (obr. 24 b).

Obr. 24. Náhrada masivního pásu zabudovaného do jízdní dráhy; a – vodivý „žebřík“, b – cívky spojené nakrátko

Vozidlo je poháněno lineárním synchronním motorem (obr. 22). Při jízdě vozidla se postupně zapínají pouze úseky o málo delší než celková délka soupravy, aby ztráty ve statorovém vinutí byly co nejmenší. Signál k zapnutí příslušné sekce dává radiový polohový detekční systém, který řídí činnost napájecího měniče.

(pokračování)