Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 7/2018 vyšlo
tiskem 27. 6. 2018. V elektronické verzi na webu od 27. 7. 2018. 

Téma: Kabely, vodiče, kabelová technika; Nářadí, nástroje a zařízení pro práci s kabely

Hlavní článek
Parametrizace obvodových modelů lithiových akumulátorů pro elektromobilitu
Smart Cities (3. část – 1. díl)

Aktuality

Energetici v Dukovanech spustili čtvrtý blok, elektřinu vyrábí všechny bloky V Jaderné elektrárně Dukovany energetici spustili čtvrtý výrobní blok. Ukončili tak…

Nejlepší studenti 2018 nalezeni Do finálového kola 8. ročníku soutěže Nejlepší student, které se konalo 20. června 2018 v…

Výběrové řízení na dodavatele pro krytí ztrát pokračuje pátým aukčním kolem Páté aukční kolo výběrového řízení na dodavatele elektřiny pro krytí ztrát v přenosové…

Sympozium o fyzice plazmatu – trendy jaderné fúze i aplikace netermálního plazmatu v medicíně Fakulta elektrotechnická Českého vysokého učení technického v Praze pořádá ve spolupráci…

Novinky z oblasti elektrotechniky, energetiky a elektroniky predstavil veľtrh ELO SYS 2018 24. ročník medzinárodného veľtrhu ELO SYS sa konal v termíne 22. až 25. mája 2018 na…

Chcete zlepšit výkon průmyslové sítě a digitalizovat vaši výrobu? Přihlaste se na odborný seminář společnosti Siemens na téma Řešení z oblasti průmyslové…

Více aktualit

Supravodivost (6)

číslo 5/2006

Supravodivost (6)

Na obr. 17 je řez terénem na úpatí pohoří Jura, kde se nachází tunel pro urychlovač LEP.

Obr. 17.

Obr. 17. Řez terénem na úpatí pohoří Jura

Urychlovač LEP je rozdělen do osmi obloukových sektorů (obr. 18), z nichž každý obsahuje třicet jedna standardních buněk. Tyto buňky jsou vybaveny magnetickým systémem, jenž se skládá z dipólu, kvadrupólu, horizontálních a vertikálních korekčních dipólů, rotujícího kvadrupólu a elektrostatického dipólového deflektoru (vychylovače).

Hlavní parametry kvadrupólu LEP-Alsthom jsou:

  • jmenovitý proud 1 625 A,
  • délka magnetu 2 000 mm,
  • nahromaděná energie 310 kJ,
  • jmenovitý gradient 36 T·m–1,
  • kryogenní ztráty 13 W při 4,2 K.

Obr. 18. Obr. 20.

Obr. 18. Jednotlivé sektory urychlovače LEP
Obr. 19. Elektromagnetická levitace; a – nestabilní, b – stabilizovaná zpětnovazebním regulátorem budicího proudu
Obr. 20. Elektromagnetická levitace se stabilizací polohy obvodem RLC

8. Dopravní systémy

Elektromagnetická a elektrodynamická levitace
EMS (Electromagnetic Suspension, elektromagnetická levitace) je založena na přitahování feromagnetického tělesa elektromagnetem. Tažná síla elektromagnetu je obecně dána vztahem:

F = (B2S)/(2µ0µr)     (N; T, M3, H·m–1)

kde F je síla, B magnetická indukce, S plocha tělesa, µ0 permeabilita vakua, µr relativní permeabilita.

Magnetická indukce B je přímo úměrná proudu I procházejícímu cívkou. Na obr. 19 je stejnosměrný elektromagnet, který přitahuje volně uložené feromagnetické těleso silou F. Tato levitace je nestabilní pro F < hmotnost tělesa (obr. 19 a) a stabilní pro F > hmotnost tělesa (obr. 19 b).

Obr. 19.

Stabilita elektromagnetické levitace je podmíněna zpětnovazební regulací proudu Ib elektromagnetu. Poloha tělesa je podle obr. 19b snímána optickým snímačem polohy s fotočlánkem. Stabilizaci polohy u elektromagnetické levitace lze řešit i samočinnou regulací budicího proudu Ib obvodem RLC, pracujícím v oblasti rezonance (obr. 20). Člen RL je zde tvořen cívkou elektromagnetu. Při oddálení tělesa od elektromagnetu klesne indukčnost L a při přiblížení tělesa indukčnost L naopak vzroste. Proud I, a tedy i magnetická indukce B a tažná síla F se v závislosti na vzdálenosti tělesa d mění a pracovní bod se pohybuje v okolí rezonance. Nevýhodou je, že časová konstanta obvodu RLC je poměrně velká a snadno mohou vzniknout i nežádoucí oscilace. Elektromagnetický systém levitace se používá u rychlovlaků bez supravodivých systémů.

(pokračování)