Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 11/2017 vyšlo
tiskem 6. 11. 2017. V elektronické verzi na webu od 27. 11. 2017. 

Téma: Elektrické rozváděče a rozváděčová technika; Točivé elektrické stroje

Hlavní článek
Analýza účinku geometrických charakteristik CFD simulací na teplotní pole sinusového filtru
On-line optimalizácia komutačných uhlov prúdu vo fázach BLDC motora

Aktuality

Největší českou techniku povede i nadále stávající rektor Petr Štěpánek Akademický senát VUT v Brně na dnešním zasedání zvolil kandidáta na funkci rektora pro…

44. Krajský aktiv revizních techniků v Brně Moravský svaz elektrotechniků Vás zve 21. listopadu na 44. KART v Brně.

Soutěž o nejlepší realizovaný projekt KNX instalace Spolek KNX národní skupina České republiky, z. s. vyhlásil soutěž o nejlepší projekt…

Slovensko bude partnerskou zemí MSV 2018 Příští rok se chystají oslavy několika kulatých výročí včetně 100 let od založení…

ABB na MSV 2017 v Brně vystavuje stavební kameny továrny budoucnosti Společnost ABB na Mezinárodním strojírenském veletrhu 2017 v hale G2/30 představuje…

Výroční SIGNAL festival provede diváky po nových trasách i svou historií Festival světla SIGNAL divákům předvede 20 instalací od umělců z České republiky i…

Více aktualit

Společnosti EnBW a Siemens plánují první megawattovou elektrárnu.

číslo 10/2006

Společnosti EnBW a Siemens plánují první megawattovou elektrárnu.

Společnosti EnBW Energie Baden-Württemberg AG a Siemens spojily své síly k postavení vysoce výkonné hybridní elektrárny s palivovými články. Podle plánů stavby půjde o názornou ukázku megawattové elektrárny. Cílem tohoto výzkumného projektu je přeměnit až 70 % energie obsažené v palivu na elektřinu. Účinnost hybridního procesu je výrazně větší než u moderních elektráren s plynovými a parními turbínami, kde je dosahováno účinnosti ca 60 %. Vysoké účinnosti u plánované hybridní elektrárny má být dosaženo spojením vysokoteplotních palivových článků SOFC (Solid Oxide Fuel Cell, palivový článek s pevným oxidickým elektrolytem) a plynové turbíny. Tato kombinace má zajistit efektivnější využití paliva a minimalizovat emise. V palivových článcích SOFC se energie paliva přeměňuje elektrochemickou reakcí přímo a velmi účinně na elektřinu a teplo. V hybridní elektrárně jsou horké spaliny, vycházející z palivového článku, přivedeny do plynové turbíny, čímž snižují nebo zcela eliminují spalování paliva v turbíně. Plynová turbína umožňuje provoz palivového článku při zvýšeném tlaku plynu, což zvyšuje jeho účinnost.