Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 7/2017 vyšlo
tiskem 28. 6. 2017. V elektronické verzi na webu od 28. 7. 2017. 

Téma: Kabely, vodiče a kabelová technika; Konektory; Software; Značení a štítkování

Hlavní článek
Elektrická izolace a tepelná vodivost

Aktuality

Premiér navštívil hlavní sídlo provozovatele přenosové soustavy Předseda vlády Bohuslav Sobotka a ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček se přímo na…

Generační změna ve skupině LAPP S účinností od 1. července 2017 odstoupila Ursula Ida Lapp, spoluzakladatelka skupiny…

Finálové kolo soutěže EBEC přivede do Brna 120 nejlepších inženýrů z celé Evropy Co vše je možné stihnout navrhnout, smontovat a následně odprezentovat během dvou dní? To…

Co si akce „Světlo v praxi“ klade za cíle V České republice se prvním rokem koná akce v oblasti světelné techniky, která chce…

Startuje hlasování veřejnosti o vítězích 9. ročníku ekologické soutěže E.ON Energy Globe V Praze byly 20. 6. 2017 slavnostně představeny nominované projekty 9. ročníku prestižní…

Nejnovější monopost týmu ČVUT eForce FEE Prague Formula se představil na Václavském náměstí Dne 16. června se v dolní části Václavského náměstí prezentoval tým Fakulty…

Více aktualit

Společnosti EnBW a Siemens plánují první megawattovou elektrárnu.

číslo 10/2006

Společnosti EnBW a Siemens plánují první megawattovou elektrárnu.

Společnosti EnBW Energie Baden-Württemberg AG a Siemens spojily své síly k postavení vysoce výkonné hybridní elektrárny s palivovými články. Podle plánů stavby půjde o názornou ukázku megawattové elektrárny. Cílem tohoto výzkumného projektu je přeměnit až 70 % energie obsažené v palivu na elektřinu. Účinnost hybridního procesu je výrazně větší než u moderních elektráren s plynovými a parními turbínami, kde je dosahováno účinnosti ca 60 %. Vysoké účinnosti u plánované hybridní elektrárny má být dosaženo spojením vysokoteplotních palivových článků SOFC (Solid Oxide Fuel Cell, palivový článek s pevným oxidickým elektrolytem) a plynové turbíny. Tato kombinace má zajistit efektivnější využití paliva a minimalizovat emise. V palivových článcích SOFC se energie paliva přeměňuje elektrochemickou reakcí přímo a velmi účinně na elektřinu a teplo. V hybridní elektrárně jsou horké spaliny, vycházející z palivového článku, přivedeny do plynové turbíny, čímž snižují nebo zcela eliminují spalování paliva v turbíně. Plynová turbína umožňuje provoz palivového článku při zvýšeném tlaku plynu, což zvyšuje jeho účinnost.