Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 5/2017 vyšlo
tiskem 11. 5. 2017. V elektronické verzi na webu od 2. 6. 2017. 

Zdůrazněné téma: Ochrana před bleskem a přepětím;
23. ELO SYS 2017

Hlavní článek
Vibrace točivých strojů s magnetickými ložisky

Aktuality

Projekt studentů FEL ČVUT v Praze míří na celosvětové finále Microsoft Imagine Studentský startup XGLU, zabývající se vývojem bezbateriového glukometru, vybojoval…

ČEZ zřizuje novou divizi jaderná energetika. Povede ji Bohdan Zronek Vedení Skupiny ČEZ rozhodlo o vzniku nové divize jaderná energetika s platností od 1.…

Příští týden začne v Praze strojírenský veletrh FOR INDUSTRY Letos na něm předvedou jedinečné novinky české společnosti. Spojení designu a moderní…

Vadné adaptéry Tesla poškozují rychlodobíjecí stanice V uplynulých dnech na rychlodobíjecích stanicích ČEZ zaznamenal už několikátý případ…

Jaký byl Veletrh Dřevostavby a Moderní vytápění 2017? Souběh veletrhů DŘEVOSTAVBY a MODERNÍ VYTÁPĚNÍ je určen všem, kteří řeší stavbu,…

Trendy chytrého řízení budov, energetiky a měst aneb Čtvrtá průmyslová revoluce nejenom v průmyslu Přednáška Ing Jaromíra Klabana se uskuteční ve středu dne 19. 4. 2017 ve 14 hod v…

Více aktualit

Slovo šéfredaktora Elektro číslo 10/2003

číslo 10/2003

Slovo šéfredaktora

Zopakujme si skutečnost, že elektrotechnika zdaleka není jen technický obor lidské činnosti, ale že svou univerzálnost prokazuje na každém kroku: elektřina je ze své podstaty nebezpečná, automobilový provoz je ze své podstaty taktéž nebezpečný. Obě disciplíny mají svá pravidla pro minimalizaci rizik při jejich užívání. Faktická a notoricky známá nebezpečenství těchto disciplín z nich však nejsou sejmuta vydáním sebelepšího zákona, potažmo norem.
Již druhým rokem platí v ČR novela silničního zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích. K zásadním změnám novely patřila i úprava přednosti chodců na přechodech. Od té doby se různí chodci nejméně jednou denně, občas i po pečlivém rozhlédnutí, vrhají pod moji Škodu Felicii. Činí tak v lichém domnění své absolutní přednosti – vždyť zákon přece „zakázal„ autům být nebezpečná. Přijetí zákona o čemkoliv však ještě neznamená řešení příslušné situace. V tom je omyl těch, kteří se domnívají, že vytvoří dobrou společnost jen jejím opentlením zákony na všechno.
Zeptal jsem se tuhle od volantu (hlasem sytým a s nohou ještě těžce na brzdě) jednoho takového vrhuchtivého chodce, zda si pamatuje, jak ho kdysi rodiče učili přecházet vozovku – pořádně se rozhlédnout, raději počkat, a to pokud možno na přechodu. Odpověděl stroze a v chvatu něco „vo tý vyhlášcé …„, spěchal totiž. Přes rameno nesl kotouč „cykyny„ a z kapsy montérek mu čouhala „vadaska„ a šroubovák.
Zdalipak si tento elektrikář nebyl líný při zapojování vypnout obvod, anebo to „machrovsky„ zvládal pod napětím, to už mi také neřekl. A přece si v jádru jsou obě nebezpečí tak podobná. Proč se však v případě toho automobilového onen elektrikář namísto na vlastní profesionalitu a obezřetnost spolehnul na jakýsi chatrný zákon, to věru nevím.