Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 1/2017 vyšlo
tiskem 18. 1. 2017. V elektronické verzi na webu od 17. 2. 2017. 

Téma: Elektrotechnologie; Materiály pro elektrotechniku; Nástroje a pomůcky; Značení

Hlavní článek
Analýza dat fotovoltaického systému během zatmění Slunce
Rizikovost zapojení biometrických identifikačních systémů

Aktuality

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze představí zájemcům o studium moderní techniku i její historii Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá v pátek 20. ledna od 8.30 hodin první…

Loňská výroba Temelína by stačila k pokrytí téměř roční spotřeby českých domácností Přesně 12,1 terawatthodin elektřiny (TWh) loni vyrobila Jaderná elektrárna Temelín. Je to…

Osmý ročník Robosoutěže Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze ovládli studenti Gymnázia Zlín V pátek 16. prosince se v Zengerově posluchárně Fakulty elektrotechnické ČVUT na Karlově…

Společnost ABF převzala značku projektu SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE Specializovanou výstavu svítidel, designu a příslušenství s názvem SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE…

Chytré lampy v Praze Do hlavního města Prahy vstoupily „chytré lampy“. Nová technologie je součástí chytrých…

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze zve na finále ROBOSOUTĚŽE Zajímavá technické řešení a soutěžní napětí nabídne 16. prosince finále letošní…

Více aktualit

Slovo šéfredaktora Elektro číslo 10/2003

číslo 10/2003

Slovo šéfredaktora

Zopakujme si skutečnost, že elektrotechnika zdaleka není jen technický obor lidské činnosti, ale že svou univerzálnost prokazuje na každém kroku: elektřina je ze své podstaty nebezpečná, automobilový provoz je ze své podstaty taktéž nebezpečný. Obě disciplíny mají svá pravidla pro minimalizaci rizik při jejich užívání. Faktická a notoricky známá nebezpečenství těchto disciplín z nich však nejsou sejmuta vydáním sebelepšího zákona, potažmo norem.
Již druhým rokem platí v ČR novela silničního zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích. K zásadním změnám novely patřila i úprava přednosti chodců na přechodech. Od té doby se různí chodci nejméně jednou denně, občas i po pečlivém rozhlédnutí, vrhají pod moji Škodu Felicii. Činí tak v lichém domnění své absolutní přednosti – vždyť zákon přece „zakázal„ autům být nebezpečná. Přijetí zákona o čemkoliv však ještě neznamená řešení příslušné situace. V tom je omyl těch, kteří se domnívají, že vytvoří dobrou společnost jen jejím opentlením zákony na všechno.
Zeptal jsem se tuhle od volantu (hlasem sytým a s nohou ještě těžce na brzdě) jednoho takového vrhuchtivého chodce, zda si pamatuje, jak ho kdysi rodiče učili přecházet vozovku – pořádně se rozhlédnout, raději počkat, a to pokud možno na přechodu. Odpověděl stroze a v chvatu něco „vo tý vyhlášcé …„, spěchal totiž. Přes rameno nesl kotouč „cykyny„ a z kapsy montérek mu čouhala „vadaska„ a šroubovák.
Zdalipak si tento elektrikář nebyl líný při zapojování vypnout obvod, anebo to „machrovsky„ zvládal pod napětím, to už mi také neřekl. A přece si v jádru jsou obě nebezpečí tak podobná. Proč se však v případě toho automobilového onen elektrikář namísto na vlastní profesionalitu a obezřetnost spolehnul na jakýsi chatrný zákon, to věru nevím.