Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 6/2018 vyšlo
tiskem 6. 6. 2018. V elektronické verzi na webu od 23. 6. 2018. 

Téma: Točivé elektrické stroje, pohony a výkonová elektronika; Elektromobilita

Hlavní článek
Energetická platforma pro systém Vehicle to Grid/Home
Smart Cities (2. část – 2. díl)

Aktuality

Nejlepší studenti 2018 nalezeni Do finálového kola 8. ročníku soutěže Nejlepší student, které se konalo 20. června 2018 v…

Výběrové řízení na dodavatele pro krytí ztrát pokračuje pátým aukčním kolem Páté aukční kolo výběrového řízení na dodavatele elektřiny pro krytí ztrát v přenosové…

Sympozium o fyzice plazmatu – trendy jaderné fúze i aplikace netermálního plazmatu v medicíně Fakulta elektrotechnická Českého vysokého učení technického v Praze pořádá ve spolupráci…

Novinky z oblasti elektrotechniky, energetiky a elektroniky predstavil veľtrh ELO SYS 2018 24. ročník medzinárodného veľtrhu ELO SYS sa konal v termíne 22. až 25. mája 2018 na…

Chcete zlepšit výkon průmyslové sítě a digitalizovat vaši výrobu? Přihlaste se na odborný seminář společnosti Siemens na téma Řešení z oblasti průmyslové…

Kolínský Kaufland nabízí rychlé dobití elektromobilů Vybrané lokality řetězce Kaufland po celé České republice postupně nabízejí svým…

Více aktualit

Slovo šéfredaktora Elektro číslo 10/2003

číslo 10/2003

Slovo šéfredaktora

Zopakujme si skutečnost, že elektrotechnika zdaleka není jen technický obor lidské činnosti, ale že svou univerzálnost prokazuje na každém kroku: elektřina je ze své podstaty nebezpečná, automobilový provoz je ze své podstaty taktéž nebezpečný. Obě disciplíny mají svá pravidla pro minimalizaci rizik při jejich užívání. Faktická a notoricky známá nebezpečenství těchto disciplín z nich však nejsou sejmuta vydáním sebelepšího zákona, potažmo norem.
Již druhým rokem platí v ČR novela silničního zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích. K zásadním změnám novely patřila i úprava přednosti chodců na přechodech. Od té doby se různí chodci nejméně jednou denně, občas i po pečlivém rozhlédnutí, vrhají pod moji Škodu Felicii. Činí tak v lichém domnění své absolutní přednosti – vždyť zákon přece „zakázal„ autům být nebezpečná. Přijetí zákona o čemkoliv však ještě neznamená řešení příslušné situace. V tom je omyl těch, kteří se domnívají, že vytvoří dobrou společnost jen jejím opentlením zákony na všechno.
Zeptal jsem se tuhle od volantu (hlasem sytým a s nohou ještě těžce na brzdě) jednoho takového vrhuchtivého chodce, zda si pamatuje, jak ho kdysi rodiče učili přecházet vozovku – pořádně se rozhlédnout, raději počkat, a to pokud možno na přechodu. Odpověděl stroze a v chvatu něco „vo tý vyhlášcé …„, spěchal totiž. Přes rameno nesl kotouč „cykyny„ a z kapsy montérek mu čouhala „vadaska„ a šroubovák.
Zdalipak si tento elektrikář nebyl líný při zapojování vypnout obvod, anebo to „machrovsky„ zvládal pod napětím, to už mi také neřekl. A přece si v jádru jsou obě nebezpečí tak podobná. Proč se však v případě toho automobilového onen elektrikář namísto na vlastní profesionalitu a obezřetnost spolehnul na jakýsi chatrný zákon, to věru nevím.