Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 5/2018 vyšlo
tiskem 16. 5. 2018. V elektronické verzi na webu od 6. 6. 2018. 

Téma: Ochrana před bleskem a přepětím;EPS, EZS; ELO SYS 2018

Hlavní článek
Energy router a jeho úloha v inteligentní síti
Smart Cities (2. část – 1. díl)

Aktuality

Mezinárodní strojírenský veletrh oslaví šedesátku s novým vizuálem Ozubené kolo, modrá a červená barva, šipky a uprostřed písmena MSV - česká zkratka,…

ČEPS, a.s., hospodařila vloni se ziskem přes 2,8 miliardy Akciová společnost ČEPS vykázala za rok 2017 zisk 2,897 miliardy před zdaněním. K nárůstu…

Skupina LAPP překonala hranici obratu 1 miliardy eur Větší obrat, větší zisk, více zaměstnanců

ABB v České republice buduje síť rychlonabíjecích stanic Síť rychlonabíjecích stanic pro elektrická vozidla se v České republice díky technologiím…

60. ročník Mezinárodního strojírenského veletrhu Zapište si do kalendářů 1. – 5. října 2018. V tomto termínu se totiž na brněnském…

ČEZ ESCO instalovala na Dlouhých stráních nejvýše položenou fotovoltaickou elektrárnu v Česku Společnost ČEZ Solární ze skupiny ČEZ ESCO vybudovala u horní nádrže vodní přečerpávací…

Více aktualit

Slovo šéfredaktora Elektro číslo 1/2004

číslo 1/2004

Slovo šéfredaktora

Z mého podlehnutí nedávné vánoční nákupní horečce pro mě vyplynul jeden jasný poznatek – rozsáhlé obchodní hypermarkety typu Europark, Carrefour a další jsou předobrazem budoucího života na planetách mimo Zemi: aniž by člověk musel vystrčit nos do okolního prostoru, je v přehlídce spotřeby a přepychu obchodních center úplně, ale úplně všechno, co potřebuje nejen k základnímu životu, ale i mnohem více toho, co k životu nepotřebuje vůbec - od lékáren, posiloven a prodejen všeho možného, přes kina, kavárny, galerie, až po přednáškové sály nebo garáže.

Nechat se vcucnout točitým vstupem do areálu obchodního centra znamená vejít do světa užité techniky, v němž chybí už pouze pohled na modré nebe a opravdové slunce na něm. I stromy tady, třebaže sevřeny v obrovských květináčích, košatě rostou vstříc celodenně rozžatým výbojkám. V hypermarketech se technika a obchod spojily ku zdětinštění moderního člověka a obklopují ho zde všemi možnými hračkami pro dospělé i nedospělé – prosklený výtah, naleštěný automobil, hi-fi věž nebo strnule pokyvující Santa Klaus, všechno dokonale technicky a designově zpracovaná vábítka či mašinky pro velké i malé děti, nabízejí ukojení lidské hravosti.

Na planetě Hypermarket jednoduše všechno JE. Prometheovský člověk tady nemusí vynakládat žádné úsilí, žádnou skutečnou sílu, žádný opravdový um, aby pronikl tajemstvím přírody a vyzkoumal neobjevené, aby svou myslí vyloučil náhodu nebo omyl. Zde jako by vyschla hlubší zřídla duchovní tvorby a opravdovosti. Díky technice je na planetě Hypermarket všechno jednoduché – fungující klimatizace, světlo i teplo … a hlavně zboží, které lze jednoduše koupit.

Ale ačkoliv na regálech hypermarketu lze takto jednoduše zakoupit dokonalé reprodukce Leonardovy Večeře páně nebo Michelagelovy Piety, sama technika odkaz a hloubku těchto děl nepřekonala.