Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 7/2017 vyšlo
tiskem 28. 6. 2017. V elektronické verzi na webu od 28. 7. 2017. 

Téma: Kabely, vodiče a kabelová technika; Konektory; Software; Značení a štítkování

Hlavní článek
Elektrická izolace a tepelná vodivost

Aktuality

Premiér navštívil hlavní sídlo provozovatele přenosové soustavy Předseda vlády Bohuslav Sobotka a ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček se přímo na…

Generační změna ve skupině LAPP S účinností od 1. července 2017 odstoupila Ursula Ida Lapp, spoluzakladatelka skupiny…

Finálové kolo soutěže EBEC přivede do Brna 120 nejlepších inženýrů z celé Evropy Co vše je možné stihnout navrhnout, smontovat a následně odprezentovat během dvou dní? To…

Co si akce „Světlo v praxi“ klade za cíle V České republice se prvním rokem koná akce v oblasti světelné techniky, která chce…

Startuje hlasování veřejnosti o vítězích 9. ročníku ekologické soutěže E.ON Energy Globe V Praze byly 20. 6. 2017 slavnostně představeny nominované projekty 9. ročníku prestižní…

Nejnovější monopost týmu ČVUT eForce FEE Prague Formula se představil na Václavském náměstí Dne 16. června se v dolní části Václavského náměstí prezentoval tým Fakulty…

Více aktualit

Slovo šéfredaktora Elektro číslo 1/2004

číslo 1/2004

Slovo šéfredaktora

Z mého podlehnutí nedávné vánoční nákupní horečce pro mě vyplynul jeden jasný poznatek – rozsáhlé obchodní hypermarkety typu Europark, Carrefour a další jsou předobrazem budoucího života na planetách mimo Zemi: aniž by člověk musel vystrčit nos do okolního prostoru, je v přehlídce spotřeby a přepychu obchodních center úplně, ale úplně všechno, co potřebuje nejen k základnímu životu, ale i mnohem více toho, co k životu nepotřebuje vůbec - od lékáren, posiloven a prodejen všeho možného, přes kina, kavárny, galerie, až po přednáškové sály nebo garáže.

Nechat se vcucnout točitým vstupem do areálu obchodního centra znamená vejít do světa užité techniky, v němž chybí už pouze pohled na modré nebe a opravdové slunce na něm. I stromy tady, třebaže sevřeny v obrovských květináčích, košatě rostou vstříc celodenně rozžatým výbojkám. V hypermarketech se technika a obchod spojily ku zdětinštění moderního člověka a obklopují ho zde všemi možnými hračkami pro dospělé i nedospělé – prosklený výtah, naleštěný automobil, hi-fi věž nebo strnule pokyvující Santa Klaus, všechno dokonale technicky a designově zpracovaná vábítka či mašinky pro velké i malé děti, nabízejí ukojení lidské hravosti.

Na planetě Hypermarket jednoduše všechno JE. Prometheovský člověk tady nemusí vynakládat žádné úsilí, žádnou skutečnou sílu, žádný opravdový um, aby pronikl tajemstvím přírody a vyzkoumal neobjevené, aby svou myslí vyloučil náhodu nebo omyl. Zde jako by vyschla hlubší zřídla duchovní tvorby a opravdovosti. Díky technice je na planetě Hypermarket všechno jednoduché – fungující klimatizace, světlo i teplo … a hlavně zboží, které lze jednoduše koupit.

Ale ačkoliv na regálech hypermarketu lze takto jednoduše zakoupit dokonalé reprodukce Leonardovy Večeře páně nebo Michelagelovy Piety, sama technika odkaz a hloubku těchto děl nepřekonala.