Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 1/2017 vyšlo
tiskem 18. 1. 2017. V elektronické verzi na webu od 17. 2. 2017. 

Téma: Elektrotechnologie; Materiály pro elektrotechniku; Nástroje a pomůcky; Značení

Hlavní článek
Analýza dat fotovoltaického systému během zatmění Slunce
Rizikovost zapojení biometrických identifikačních systémů

Aktuality

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze představí zájemcům o studium moderní techniku i její historii Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá v pátek 20. ledna od 8.30 hodin první…

Loňská výroba Temelína by stačila k pokrytí téměř roční spotřeby českých domácností Přesně 12,1 terawatthodin elektřiny (TWh) loni vyrobila Jaderná elektrárna Temelín. Je to…

Osmý ročník Robosoutěže Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze ovládli studenti Gymnázia Zlín V pátek 16. prosince se v Zengerově posluchárně Fakulty elektrotechnické ČVUT na Karlově…

Společnost ABF převzala značku projektu SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE Specializovanou výstavu svítidel, designu a příslušenství s názvem SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE…

Chytré lampy v Praze Do hlavního města Prahy vstoupily „chytré lampy“. Nová technologie je součástí chytrých…

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze zve na finále ROBOSOUTĚŽE Zajímavá technické řešení a soutěžní napětí nabídne 16. prosince finále letošní…

Více aktualit

Slovo šéfredaktora Elektro číslo 1/2004

číslo 1/2004

Slovo šéfredaktora

Z mého podlehnutí nedávné vánoční nákupní horečce pro mě vyplynul jeden jasný poznatek – rozsáhlé obchodní hypermarkety typu Europark, Carrefour a další jsou předobrazem budoucího života na planetách mimo Zemi: aniž by člověk musel vystrčit nos do okolního prostoru, je v přehlídce spotřeby a přepychu obchodních center úplně, ale úplně všechno, co potřebuje nejen k základnímu životu, ale i mnohem více toho, co k životu nepotřebuje vůbec - od lékáren, posiloven a prodejen všeho možného, přes kina, kavárny, galerie, až po přednáškové sály nebo garáže.

Nechat se vcucnout točitým vstupem do areálu obchodního centra znamená vejít do světa užité techniky, v němž chybí už pouze pohled na modré nebe a opravdové slunce na něm. I stromy tady, třebaže sevřeny v obrovských květináčích, košatě rostou vstříc celodenně rozžatým výbojkám. V hypermarketech se technika a obchod spojily ku zdětinštění moderního člověka a obklopují ho zde všemi možnými hračkami pro dospělé i nedospělé – prosklený výtah, naleštěný automobil, hi-fi věž nebo strnule pokyvující Santa Klaus, všechno dokonale technicky a designově zpracovaná vábítka či mašinky pro velké i malé děti, nabízejí ukojení lidské hravosti.

Na planetě Hypermarket jednoduše všechno JE. Prometheovský člověk tady nemusí vynakládat žádné úsilí, žádnou skutečnou sílu, žádný opravdový um, aby pronikl tajemstvím přírody a vyzkoumal neobjevené, aby svou myslí vyloučil náhodu nebo omyl. Zde jako by vyschla hlubší zřídla duchovní tvorby a opravdovosti. Díky technice je na planetě Hypermarket všechno jednoduché – fungující klimatizace, světlo i teplo … a hlavně zboží, které lze jednoduše koupit.

Ale ačkoliv na regálech hypermarketu lze takto jednoduše zakoupit dokonalé reprodukce Leonardovy Večeře páně nebo Michelagelovy Piety, sama technika odkaz a hloubku těchto děl nepřekonala.