Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 8-9/2017 vyšlo
tiskem 5. 9. 2017. V elektronické verzi na webu od 5. 9. 2017. 

Téma: 59. mezinárodní strojírenský veletrh v Brně; Elektrotechnika v průmyslu

Hlavní článek
Palivové články
Renesance synchronních reluktančních motorů
Návrh aktuátoru pracujícího s magnetickým polem

Aktuality

Na veletrhu FOR ARCH najdou lidé na osm stovek expozic a bezplatná poradenská centra Ve dnech 19. – 23. září 2017 se koná 28. ročník mezinárodního stavebního veletrhu FOR…

Technologické Fórum 2017 – jedinečné setkání odborníků stavebního trhu Premiéru na letošním ročníku mezinárodního stavebního veletrhu FOR ARCH bude mít…

Od 1. září začne ve společnosti ČEZ fungovat nová divize Jaderná energetika Šest jaderných bloků, přes dva tisíce zaměstnanců včetně týmu, který zodpovídání za…

FOR ARCH 2017 přinese řadu zajímavých soutěží a konferencí Osmadvacátý ročník mezinárodního stavebního veletrhu FOR ARCH, který se uskuteční ve…

Premiér navštívil hlavní sídlo provozovatele přenosové soustavy Předseda vlády Bohuslav Sobotka a ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček se přímo na…

Generační změna ve skupině LAPP S účinností od 1. července 2017 odstoupila Ursula Ida Lapp, spoluzakladatelka skupiny…

Více aktualit

Slovenská strela slaví 75 let

Letos v červenci uplyne 75 let od okamžiku, kdy byl zahájen pravidelný provoz mezi Prahou a Bratislavou, který zajišťovaly dva motorové vozy řady M 290.001 a M 290.002 nazvané Slovenská strela.
 
Slovenská strela byla 1. července 2010 oficiálně prohlášena za národní kulturní památku a 18. června letošního roku bude slavnostně instalován model Slovenské strely v expozici Muzea Vsetín na Horním náměstí.
 
Expresní motorové vozy Slovenské strely se nikdy nevyráběly sériově (vyrobily se pouze dva prototypy) a brány kopřivnické Tatrovky opustily v červnu 1936. Mezi Prahou a Bratislavou pendlovaly pravidelně od zavedení grafikonu železniční dopravy 1936/1937 až do roku 1939 (jejich provoz přerušila druhá světová válka). Oba vozy Slovenské strely byly vybaveny původním českým patentovaným elektromechanickým přenosem výkonu. Tento byl ve své době pokrokovým a svou podstatou geniálním řešením přenosu síly ze spalovacího motoru na hnací nápravu, které nemělo tehdy ve světě obdoby.
 
Jeho duchovním otcem byl význačný český elektrotechnik a původní majitel továrny ve Vsetíně Josef Sousedík. Vozy Slovenské strely projížděly trať dlouhou 397 km za 4 h a 51 min (nejrychlejší rychlík tažený lokomotivou projížděl v této době stejnou trať za 5 h 51 min). Po druhé světové válce tyto expresní vozy již nevyhovovaly frekvenci dopravy a byly s nástupem „jednotného“ způsobu přepravy využívány jen pro dopravu vládních delegací (např. v době norimberského procesu jezdily z Prahy do Norimberku jako přímé kurýrní vlaky). Expresní motorový vůz M 290.001 byl v roce 1953 vyřazen z provozu a převezen do železničních dílen v Šumperku a následně do Vagónky Studénka. Ve Studénce stál na odstavné koleji, kde ho ničili vandalové. Počátkem šedesátých let minulého století kompletně vyhořel. Druhý vůz M 290.002 sloužil jako ministerská záloha v lokomotivním depu Praha-Libeň až do roku 1960, kdy byl zrušen a předán do podnikového muzea Tatry Kopřivnice.

(Kl)