Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 2/2018 vyšlo
tiskem 14. 2. 2018. V elektronické verzi na webu od 12. 3. 2018. 

Téma: Elektrické přístroje; Přístroje pro chytré sítě;
Internet věcí

Hlavní článek
Řízení toku výkonu v síti pomocí výkonových měničů

Aktuality

SENO spol. s r. o. – 25 let s Vámi Když jsme s pány Josefem Steineggerem a Jirkou Novotným zakládali v roce 1993 firmu, byli…

15. Zákaznický den ZAT byl opět rekordní Koncem ledna proběhl už tradiční Zákaznický den společnosti ZAT, největší české firmy s…

Brněnská technika představila novou kampaň jako generační výpověď mladých Nová náborová kampaň brněnské techniky s názvem Generace VUT upozorňuje na časté…

Výroba z biomasy vzrostla o 14 %, dodala čistou elektřinu pro 230 tisíc domácností Téměř 573 milionů kWh ekologické elektřiny vyprodukovaly v loňském roce výrobny Skupiny…

Dva veletrhy úsporného, komfortního a moderního bydlení – DŘEVOSTAVBY, MODERNÍ VYTÁPĚNÍ 13. ročník veletrhu DŘEVOSTAVBY se koná souběžně s veletrhem MODERNÍ VYTÁPĚNÍ. Společná…

Synergie oborů na veletrhu FOR ARCH přináší větší zájem vystavovatelů Mezinárodní stavební veletrh FOR ARCH se uskuteční v PVA EXPO PRAHA v Letňanech 18.–22.…

Více aktualit

Slovenská strela slaví 75 let

Letos v červenci uplyne 75 let od okamžiku, kdy byl zahájen pravidelný provoz mezi Prahou a Bratislavou, který zajišťovaly dva motorové vozy řady M 290.001 a M 290.002 nazvané Slovenská strela.
 
Slovenská strela byla 1. července 2010 oficiálně prohlášena za národní kulturní památku a 18. června letošního roku bude slavnostně instalován model Slovenské strely v expozici Muzea Vsetín na Horním náměstí.
 
Expresní motorové vozy Slovenské strely se nikdy nevyráběly sériově (vyrobily se pouze dva prototypy) a brány kopřivnické Tatrovky opustily v červnu 1936. Mezi Prahou a Bratislavou pendlovaly pravidelně od zavedení grafikonu železniční dopravy 1936/1937 až do roku 1939 (jejich provoz přerušila druhá světová válka). Oba vozy Slovenské strely byly vybaveny původním českým patentovaným elektromechanickým přenosem výkonu. Tento byl ve své době pokrokovým a svou podstatou geniálním řešením přenosu síly ze spalovacího motoru na hnací nápravu, které nemělo tehdy ve světě obdoby.
 
Jeho duchovním otcem byl význačný český elektrotechnik a původní majitel továrny ve Vsetíně Josef Sousedík. Vozy Slovenské strely projížděly trať dlouhou 397 km za 4 h a 51 min (nejrychlejší rychlík tažený lokomotivou projížděl v této době stejnou trať za 5 h 51 min). Po druhé světové válce tyto expresní vozy již nevyhovovaly frekvenci dopravy a byly s nástupem „jednotného“ způsobu přepravy využívány jen pro dopravu vládních delegací (např. v době norimberského procesu jezdily z Prahy do Norimberku jako přímé kurýrní vlaky). Expresní motorový vůz M 290.001 byl v roce 1953 vyřazen z provozu a převezen do železničních dílen v Šumperku a následně do Vagónky Studénka. Ve Studénce stál na odstavné koleji, kde ho ničili vandalové. Počátkem šedesátých let minulého století kompletně vyhořel. Druhý vůz M 290.002 sloužil jako ministerská záloha v lokomotivním depu Praha-Libeň až do roku 1960, kdy byl zrušen a předán do podnikového muzea Tatry Kopřivnice.

(Kl)