časopis z vydavatelství
FCC PUBLIC

Aktuální vydání

Číslo 11/2020 vyšlo
tiskem 11. 11. 2020. V elektronické verzi na webu 2. 12. 2020. 

Téma: Elektrické rozváděče a rozváděčová technika

Inovace, technologie, projekty
Nový energetický zákon: příležitost pro energetická společenství
Datová centra – představení třetí
REMA od října plošně navyšuje finanční příspěvek na zajištění zpětného odběru elektrozařízení

Sloupek marketingu - Pravidla propagace

|

číslo 4/2002

Trh, obchod, podnikání

Pravidla propagace

Propagace je velmi důležitým nástrojem marketingu, který zprostředkovává informační tok způsobem výhodným pro obě zúčastněné strany.

Pro výrobce představuje propagace nejméně nákladný přístup k trhu značného rozsahu. Spotřebiteli přináší propagace užitek v podobě zpráv, které přispívají k jeho snazší orientaci, a tedy k uskutečnění výhodnější volby při nákupu zboží nebo služby.

Základními nástroji propagace jsou:

  • reklama,
  • podpora prodeje,
  • publicita,
  • osobní prodej.

Každý nástroj propagace má své specifické vlastnosti, což do značné míry ovlivňuje uplatnění v konkrétní praxi.

Reklamou se rozumí jakákoliv placená forma nepřímého představení a propagace zboží, služeb nebo myšlenek, zprostředkovaná zpravidla agenturou. Reklama je velmi různorodá, a proto není jednoduché odvodit jednoznačně platná zobecnění.

Podpora prodeje mívá podobu krátkodobých obchodních podnětů stimulujících spotřebitele nebo odběratele ke koupi výrobku či služby. Jde zejména o různé formy cenových zvýhodnění – kupony, bonusy, rabaty. Podpora prodeje bývá spojována rovněž s otevřením nové prodejny nebo se zavedením nového produktu na trh.

Publicitou se rozumí nepřímá stimulace poptávky po výrobku, službě či myšlence, kterou organizuje nezávislá instituce umístním komerčně významné zprávy v tištěném sdělovacím prostředku nebo pochvalným představením produktu v televizi, rozhlase apod. Tato hodnocení nejsou placena podnikem propagujícím produkt. Publicitou se také rozumí styk firmy s veřejností (public relations).

Osobní prodej se uskutečňuje formou ústní konverzace mezi obchodním agentem a zákazníkem. Jeho cílem je představit výrobek nebo službu potenciálnímu zákazníkovi (nebo skupině zákazníků) se záměrem uskutečnit prodej.