Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 1/2017 vyšlo
tiskem 18. 1. 2017. V elektronické verzi na webu od 17. 2. 2017. 

Téma: Elektrotechnologie; Materiály pro elektrotechniku; Nástroje a pomůcky; Značení

Hlavní článek
Analýza dat fotovoltaického systému během zatmění Slunce
Rizikovost zapojení biometrických identifikačních systémů

Aktuality

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze představí zájemcům o studium moderní techniku i její historii Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá v pátek 20. ledna od 8.30 hodin první…

Loňská výroba Temelína by stačila k pokrytí téměř roční spotřeby českých domácností Přesně 12,1 terawatthodin elektřiny (TWh) loni vyrobila Jaderná elektrárna Temelín. Je to…

Osmý ročník Robosoutěže Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze ovládli studenti Gymnázia Zlín V pátek 16. prosince se v Zengerově posluchárně Fakulty elektrotechnické ČVUT na Karlově…

Společnost ABF převzala značku projektu SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE Specializovanou výstavu svítidel, designu a příslušenství s názvem SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE…

Chytré lampy v Praze Do hlavního města Prahy vstoupily „chytré lampy“. Nová technologie je součástí chytrých…

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze zve na finále ROBOSOUTĚŽE Zajímavá technické řešení a soutěžní napětí nabídne 16. prosince finále letošní…

Více aktualit

Sloupek marketingu – Distribuce

číslo 2/2002

Trh, obchod, podnikání

Distribuce

Zboží, které je výsledkem hospodářské činnosti jednotlivých výrobců se musí dostat ke spotřebiteli, popřípadě k zákazníkovi. Tento pohyb zboží od výrobce k uživateli nazýváme distribucí. Smyslem distribuce je zajistit přesun zboží od výrobní firmy tak, aby zákazník mohl zakoupit potřebný výrobek v geograficky příhodném místě, ale také v době a v množství, jež mu vyhovuje.

V současné době je prodej zboží výrobcem přímo uživateli málo obvyklý. Distribuce zboží je většinou zprostředkována velkým množstvím článků, které plní rozmanité funkce.

Obchodní prostředníci, kterými jsou především velkoobchodní a maloobchodní organizace nakupují zboží, které s určitým ziskem znovu prodávají dalším článkům distribučního řetězu. Distribuci zprostředkovávají obchodní reprezentanti výrobních organizací, nezávislí prodejci a rovněž agenti a brokeři (osoby, zabývající se zprostředkováním obchodů cizím jménem a na cizí účet), kteří sjednávají nákup nebo prodej zboží.

Podpůrné funkce plní při distribuci zboží přepravní společnosti, které zajišťují fyzické přemisťování zboží, dále nezávislé skladovací firmy, banky a reklamní agentury.

Distribuci intuitivně spojujeme s pohybem hmotných výrobků. Distribuce však vykonává mnoho užitečných funkcí i ve vztahu ke službám. Předně umožňuje, aby zákazník mohl službu obdržet na přesně definovaném místě a ve stanovené době. Některé funkce, jako skladování produktu, přeprava, opětovný prodej apod., však při distribuci služeb nemají smysl.

Souhrn organizací, které přispívají k tomu, aby zboží bylo dostupné k dalšímu použití nebo ke konečné spotřebě, nazýváme prodejní cesty. Každá prodejní cesta je charakterizována počtem úrovní, tedy množstvím článků, jež zprostředkovávají kontakt mezi výrobcem a zákazníkem.

O jednoúrovňové prodejní cestě hovoříme, vstupuje-li mezi výrobce a spotřebitele maloobchodník.

Dvouúrovňová prodejní cesta obsahuje další prvek, jímž je velkoobchodník, zprostředkující vazbu mezi výrobcem a maloobchodem.