Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 2/2018 vyšlo
tiskem 14. 2. 2018. V elektronické verzi na webu od 12. 3. 2018. 

Téma: Elektrické přístroje; Přístroje pro chytré sítě;
Internet věcí

Hlavní článek
Řízení toku výkonu v síti pomocí výkonových měničů

Aktuality

SENO spol. s r. o. – 25 let s Vámi Když jsme s pány Josefem Steineggerem a Jirkou Novotným zakládali v roce 1993 firmu, byli…

15. Zákaznický den ZAT byl opět rekordní Koncem ledna proběhl už tradiční Zákaznický den společnosti ZAT, největší české firmy s…

Brněnská technika představila novou kampaň jako generační výpověď mladých Nová náborová kampaň brněnské techniky s názvem Generace VUT upozorňuje na časté…

Výroba z biomasy vzrostla o 14 %, dodala čistou elektřinu pro 230 tisíc domácností Téměř 573 milionů kWh ekologické elektřiny vyprodukovaly v loňském roce výrobny Skupiny…

Dva veletrhy úsporného, komfortního a moderního bydlení – DŘEVOSTAVBY, MODERNÍ VYTÁPĚNÍ 13. ročník veletrhu DŘEVOSTAVBY se koná souběžně s veletrhem MODERNÍ VYTÁPĚNÍ. Společná…

Synergie oborů na veletrhu FOR ARCH přináší větší zájem vystavovatelů Mezinárodní stavební veletrh FOR ARCH se uskuteční v PVA EXPO PRAHA v Letňanech 18.–22.…

Více aktualit

Sloupek marketingu – Distribuce

číslo 2/2002

Trh, obchod, podnikání

Distribuce

Zboží, které je výsledkem hospodářské činnosti jednotlivých výrobců se musí dostat ke spotřebiteli, popřípadě k zákazníkovi. Tento pohyb zboží od výrobce k uživateli nazýváme distribucí. Smyslem distribuce je zajistit přesun zboží od výrobní firmy tak, aby zákazník mohl zakoupit potřebný výrobek v geograficky příhodném místě, ale také v době a v množství, jež mu vyhovuje.

V současné době je prodej zboží výrobcem přímo uživateli málo obvyklý. Distribuce zboží je většinou zprostředkována velkým množstvím článků, které plní rozmanité funkce.

Obchodní prostředníci, kterými jsou především velkoobchodní a maloobchodní organizace nakupují zboží, které s určitým ziskem znovu prodávají dalším článkům distribučního řetězu. Distribuci zprostředkovávají obchodní reprezentanti výrobních organizací, nezávislí prodejci a rovněž agenti a brokeři (osoby, zabývající se zprostředkováním obchodů cizím jménem a na cizí účet), kteří sjednávají nákup nebo prodej zboží.

Podpůrné funkce plní při distribuci zboží přepravní společnosti, které zajišťují fyzické přemisťování zboží, dále nezávislé skladovací firmy, banky a reklamní agentury.

Distribuci intuitivně spojujeme s pohybem hmotných výrobků. Distribuce však vykonává mnoho užitečných funkcí i ve vztahu ke službám. Předně umožňuje, aby zákazník mohl službu obdržet na přesně definovaném místě a ve stanovené době. Některé funkce, jako skladování produktu, přeprava, opětovný prodej apod., však při distribuci služeb nemají smysl.

Souhrn organizací, které přispívají k tomu, aby zboží bylo dostupné k dalšímu použití nebo ke konečné spotřebě, nazýváme prodejní cesty. Každá prodejní cesta je charakterizována počtem úrovní, tedy množstvím článků, jež zprostředkovávají kontakt mezi výrobcem a zákazníkem.

O jednoúrovňové prodejní cestě hovoříme, vstupuje-li mezi výrobce a spotřebitele maloobchodník.

Dvouúrovňová prodejní cesta obsahuje další prvek, jímž je velkoobchodník, zprostředkující vazbu mezi výrobcem a maloobchodem.