Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 7/2017 vyšlo
tiskem 28. 6. 2017. V elektronické verzi na webu od 28. 7. 2017. 

Téma: Kabely, vodiče a kabelová technika; Konektory; Software; Značení a štítkování

Hlavní článek
Elektrická izolace a tepelná vodivost

Aktuality

FOR ARCH 2017 přinese řadu zajímavých soutěží a konferencí Osmadvacátý ročník mezinárodního stavebního veletrhu FOR ARCH, který se uskuteční ve…

Premiér navštívil hlavní sídlo provozovatele přenosové soustavy Předseda vlády Bohuslav Sobotka a ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček se přímo na…

Generační změna ve skupině LAPP S účinností od 1. července 2017 odstoupila Ursula Ida Lapp, spoluzakladatelka skupiny…

Finálové kolo soutěže EBEC přivede do Brna 120 nejlepších inženýrů z celé Evropy Co vše je možné stihnout navrhnout, smontovat a následně odprezentovat během dvou dní? To…

Co si akce „Světlo v praxi“ klade za cíle V České republice se prvním rokem koná akce v oblasti světelné techniky, která chce…

Startuje hlasování veřejnosti o vítězích 9. ročníku ekologické soutěže E.ON Energy Globe V Praze byly 20. 6. 2017 slavnostně představeny nominované projekty 9. ročníku prestižní…

Více aktualit

Sloupek marketingu – Distribuce

číslo 2/2002

Trh, obchod, podnikání

Distribuce

Zboží, které je výsledkem hospodářské činnosti jednotlivých výrobců se musí dostat ke spotřebiteli, popřípadě k zákazníkovi. Tento pohyb zboží od výrobce k uživateli nazýváme distribucí. Smyslem distribuce je zajistit přesun zboží od výrobní firmy tak, aby zákazník mohl zakoupit potřebný výrobek v geograficky příhodném místě, ale také v době a v množství, jež mu vyhovuje.

V současné době je prodej zboží výrobcem přímo uživateli málo obvyklý. Distribuce zboží je většinou zprostředkována velkým množstvím článků, které plní rozmanité funkce.

Obchodní prostředníci, kterými jsou především velkoobchodní a maloobchodní organizace nakupují zboží, které s určitým ziskem znovu prodávají dalším článkům distribučního řetězu. Distribuci zprostředkovávají obchodní reprezentanti výrobních organizací, nezávislí prodejci a rovněž agenti a brokeři (osoby, zabývající se zprostředkováním obchodů cizím jménem a na cizí účet), kteří sjednávají nákup nebo prodej zboží.

Podpůrné funkce plní při distribuci zboží přepravní společnosti, které zajišťují fyzické přemisťování zboží, dále nezávislé skladovací firmy, banky a reklamní agentury.

Distribuci intuitivně spojujeme s pohybem hmotných výrobků. Distribuce však vykonává mnoho užitečných funkcí i ve vztahu ke službám. Předně umožňuje, aby zákazník mohl službu obdržet na přesně definovaném místě a ve stanovené době. Některé funkce, jako skladování produktu, přeprava, opětovný prodej apod., však při distribuci služeb nemají smysl.

Souhrn organizací, které přispívají k tomu, aby zboží bylo dostupné k dalšímu použití nebo ke konečné spotřebě, nazýváme prodejní cesty. Každá prodejní cesta je charakterizována počtem úrovní, tedy množstvím článků, jež zprostředkovávají kontakt mezi výrobcem a zákazníkem.

O jednoúrovňové prodejní cestě hovoříme, vstupuje-li mezi výrobce a spotřebitele maloobchodník.

Dvouúrovňová prodejní cesta obsahuje další prvek, jímž je velkoobchodník, zprostředkující vazbu mezi výrobcem a maloobchodem.