Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 11/2016 vyšlo tiskem
7. 11. 2016. V elektronické verzi na webu od 1. 12. 2016. 

Téma: Rozváděče a rozváděčová technika; Točivé stroje a výkonová elektronika

Hlavní článek
Lithiové trakční akumulátory pro elektromobilitu

Aktuality

Svítící fasáda FEL ČVUT nabídne veřejnosti interaktivní program s názvem Creative Colours of FEL Dne 13. prosince v 16.30 hodin se v pražských Dejvicích veřejnosti představí interaktivní…

Fakulta elektrotechnická je na špici excelentního výzkumu na ČVUT Expertní panely Rady vlády pro výzkum, vývoj, inovace (RVVI) vybraly ve II. pilíři…

Švýcaři v referendu odmítli uzavřít jaderné elektrárny dříve V referendu hlasovalo 45 procent obyvatel, z toho 54,2 procent voličů řeklo návrhu na…

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. 11. 2016 den otevřených dveří Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. listopadu od 8.30 hodin Den otevřených…

Calliope mini – multifunkční deska Calliope mini poskytuje kreativní možnosti pro každého. A nezáleží na tom, zda jde o…

Ocenění v soutěži České hlavičky získal za elektromagnetický urychlovač student FEL ČVUT Student programu Elektronika a komunikace Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze Vojtěch…

Více aktualit

Skydive se srdcem od ABB

V pražských Letňanech vznikl unikátní projekt – Skydive aréna s větrným tunelem vysokým 14 m, ve kterém lze simulovat podmínky volného pádu. První větrný tunel určený pro komerční účely nejen v České republice, ale i ve střední a východní Evropě pohání motory a unikátní měniče frekvence společnosti ABB, předního výrobce technologií pro energetiku a automatizaci.
 
Srdcem obřích ventilátorů větrného tunelu jsou na míru vyrobené motory ABB typu M3BP, které se vyznačují velkou provozní spolehlivostí a účinností. Jejich otáčky, a tedy i proudění vzduchu dosahující rychlosti až 280 km·h–1, regulují v širokém rozsahu hodnot měniče frekvence ACS 800, které díky unikátnímu principu řízení DTC (Direct Torque Control, přímé řízení momentu) zaručují požadované vlastnosti pohonu, zejména jeho dynamiku. Laminární proudění v létací komoře zajišťují čtyři elektromotory s výkonem téměř 2 000 koní (ca 1 490 kW); součástí celého pohonu jsou také transformátory ABB typu DTE.
 
Takovéto větrné tunely se používají většinou jako výzkumné zařízení, jež umožňuje vytvářet ovladatelný vzdušný proud ke zkoumání aerodynamických vlastností těles. Využívá se především v leteckém a automobilovém průmyslu, ve stavebnictví a ekologii. Člověk není fyzicky od přírody vybaven na to, aby mohl létat. Proto také lidé vždy záviděli ptákům a chtěli se jim v tomto směru nějak vyrovnat. Nyní se nabízí téměř každému možnost „zalétat si“, a to ve Skydive aréně v pražských Letňanech. Vertikální větrný tunel zde vytváří díky technice od ABB podmínky pro bezpečné létání, které je určené široké veřejnosti, včetně dětí od 6 let, sportovcům i např. budoucím parašutistům. Každý si tak může zkusit létat jako pták a zažít na vlastní kůži pocity, jaké prožívá člověk při seskoku z letadla.
 
Skydive aréna byla otevřena pro veřejnost 20. května 2011.

(Kl)