Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 7/2017 vyšlo
tiskem 28. 6. 2017. V elektronické verzi na webu od 28. 7. 2017. 

Téma: Kabely, vodiče a kabelová technika; Konektory; Software; Značení a štítkování

Hlavní článek
Elektrická izolace a tepelná vodivost

Aktuality

FOR ARCH 2017 přinese řadu zajímavých soutěží a konferencí Osmadvacátý ročník mezinárodního stavebního veletrhu FOR ARCH, který se uskuteční ve…

Premiér navštívil hlavní sídlo provozovatele přenosové soustavy Předseda vlády Bohuslav Sobotka a ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček se přímo na…

Generační změna ve skupině LAPP S účinností od 1. července 2017 odstoupila Ursula Ida Lapp, spoluzakladatelka skupiny…

Finálové kolo soutěže EBEC přivede do Brna 120 nejlepších inženýrů z celé Evropy Co vše je možné stihnout navrhnout, smontovat a následně odprezentovat během dvou dní? To…

Co si akce „Světlo v praxi“ klade za cíle V České republice se prvním rokem koná akce v oblasti světelné techniky, která chce…

Startuje hlasování veřejnosti o vítězích 9. ročníku ekologické soutěže E.ON Energy Globe V Praze byly 20. 6. 2017 slavnostně představeny nominované projekty 9. ročníku prestižní…

Více aktualit

Skydive se srdcem od ABB

V pražských Letňanech vznikl unikátní projekt – Skydive aréna s větrným tunelem vysokým 14 m, ve kterém lze simulovat podmínky volného pádu. První větrný tunel určený pro komerční účely nejen v České republice, ale i ve střední a východní Evropě pohání motory a unikátní měniče frekvence společnosti ABB, předního výrobce technologií pro energetiku a automatizaci.
 
Srdcem obřích ventilátorů větrného tunelu jsou na míru vyrobené motory ABB typu M3BP, které se vyznačují velkou provozní spolehlivostí a účinností. Jejich otáčky, a tedy i proudění vzduchu dosahující rychlosti až 280 km·h–1, regulují v širokém rozsahu hodnot měniče frekvence ACS 800, které díky unikátnímu principu řízení DTC (Direct Torque Control, přímé řízení momentu) zaručují požadované vlastnosti pohonu, zejména jeho dynamiku. Laminární proudění v létací komoře zajišťují čtyři elektromotory s výkonem téměř 2 000 koní (ca 1 490 kW); součástí celého pohonu jsou také transformátory ABB typu DTE.
 
Takovéto větrné tunely se používají většinou jako výzkumné zařízení, jež umožňuje vytvářet ovladatelný vzdušný proud ke zkoumání aerodynamických vlastností těles. Využívá se především v leteckém a automobilovém průmyslu, ve stavebnictví a ekologii. Člověk není fyzicky od přírody vybaven na to, aby mohl létat. Proto také lidé vždy záviděli ptákům a chtěli se jim v tomto směru nějak vyrovnat. Nyní se nabízí téměř každému možnost „zalétat si“, a to ve Skydive aréně v pražských Letňanech. Vertikální větrný tunel zde vytváří díky technice od ABB podmínky pro bezpečné létání, které je určené široké veřejnosti, včetně dětí od 6 let, sportovcům i např. budoucím parašutistům. Každý si tak může zkusit létat jako pták a zažít na vlastní kůži pocity, jaké prožívá člověk při seskoku z letadla.
 
Skydive aréna byla otevřena pro veřejnost 20. května 2011.

(Kl)