Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 6/2017 vyšlo
tiskem 7. 6. 2017. V elektronické verzi na webu od 26. 6. 2017. 

Zdůrazněné téma: Točivé el. stroje; Pohony a výkonová elektronika; Měniče frekvence; Elektromobilita

Hlavní článek
Použití programovatelných logických obvodů v elektrických pohonech
Stejnosměrné elektrické stroje s permanentními magnety

Aktuality

Startuje hlasování veřejnosti o vítězích 9. ročníku ekologické soutěže E.ON Energy Globe V Praze byly 20. 6. 2017 slavnostně představeny nominované projekty 9. ročníku prestižní…

Nejnovější monopost týmu ČVUT eForce FEE Prague Formula se představil na Václavském náměstí Dne 16. června se v dolní části Václavského náměstí prezentoval tým Fakulty…

IQRF Summit 2017 svědkem reálných IoT aplikací Akce zaměřená na reálná řešení v oblasti chytrých měst, budov, domácností, transportu,…

Konference Internet a Technologie 17 Sdružení CZ.NIC, správce české národní domény, si Vás dovoluje pozvat na již tradiční…

Alza.cz se chystá revolučně ovlivnit prodej elektromobilů Jako první e-shop je totiž zalistuje do své stálé nabídky. První upoutávkou na tento…

Projekt studentů FEL ČVUT v Praze míří na celosvětové finále Microsoft Imagine Studentský startup XGLU, zabývající se vývojem bezbateriového glukometru, vybojoval…

Více aktualit

Skydive se srdcem od ABB

V pražských Letňanech vznikl unikátní projekt – Skydive aréna s větrným tunelem vysokým 14 m, ve kterém lze simulovat podmínky volného pádu. První větrný tunel určený pro komerční účely nejen v České republice, ale i ve střední a východní Evropě pohání motory a unikátní měniče frekvence společnosti ABB, předního výrobce technologií pro energetiku a automatizaci.
 
Srdcem obřích ventilátorů větrného tunelu jsou na míru vyrobené motory ABB typu M3BP, které se vyznačují velkou provozní spolehlivostí a účinností. Jejich otáčky, a tedy i proudění vzduchu dosahující rychlosti až 280 km·h–1, regulují v širokém rozsahu hodnot měniče frekvence ACS 800, které díky unikátnímu principu řízení DTC (Direct Torque Control, přímé řízení momentu) zaručují požadované vlastnosti pohonu, zejména jeho dynamiku. Laminární proudění v létací komoře zajišťují čtyři elektromotory s výkonem téměř 2 000 koní (ca 1 490 kW); součástí celého pohonu jsou také transformátory ABB typu DTE.
 
Takovéto větrné tunely se používají většinou jako výzkumné zařízení, jež umožňuje vytvářet ovladatelný vzdušný proud ke zkoumání aerodynamických vlastností těles. Využívá se především v leteckém a automobilovém průmyslu, ve stavebnictví a ekologii. Člověk není fyzicky od přírody vybaven na to, aby mohl létat. Proto také lidé vždy záviděli ptákům a chtěli se jim v tomto směru nějak vyrovnat. Nyní se nabízí téměř každému možnost „zalétat si“, a to ve Skydive aréně v pražských Letňanech. Vertikální větrný tunel zde vytváří díky technice od ABB podmínky pro bezpečné létání, které je určené široké veřejnosti, včetně dětí od 6 let, sportovcům i např. budoucím parašutistům. Každý si tak může zkusit létat jako pták a zažít na vlastní kůži pocity, jaké prožívá člověk při seskoku z letadla.
 
Skydive aréna byla otevřena pro veřejnost 20. května 2011.

(Kl)