Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 3/2017 vyšlo
tiskem 15. 3. 2017. V elektronické verzi na webu bude ihned. 

Téma: Amper 2017 – 25. mezinárodní elektrotechnický veletrh

Hlavní článek
Problémy elektromobility

Aktuality

Současné možnosti elektromobility představí AMPER Motion 2017 Největší přehlídka elektromobility v ČR proběhne 21.- 24. 3. na brněnském výstavišti a…

Startuje 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže Odstartoval již 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže E.ON Energy Globe.…

V distribuční soustavě (DS) ČEZ Distribuce, a. s. je vyhlášen kalamitní stav Od 9 h dne 24.2.2017 je vyhlášen kalamitní stav v Karlovarském kraji - okres Karlovy Vary…

Veletrh Věda Výzkum Inovace 2017 zahájí místopředseda vlády Pavel Bělobrádek Letošní ročník Veletrhu Věda Výzkum Inovace zahájí na brněnském výstavišti 28. února 2017…

Chytré lampy PRE potvrdily zhoršenou smogovou situaci v Praze Chytré lampy PRE potvrdily v rámci svého pilotního provozu, že v Holešovicích a…

Jak se bydlí v pasivních domech, řeknou jejich majitelé na veletrhu FOR PASIV Další ročník veletrhu FOR PASIV, který je zaměřený na projektování a výstavbu…

Více aktualit

Skydive se srdcem od ABB

V pražských Letňanech vznikl unikátní projekt – Skydive aréna s větrným tunelem vysokým 14 m, ve kterém lze simulovat podmínky volného pádu. První větrný tunel určený pro komerční účely nejen v České republice, ale i ve střední a východní Evropě pohání motory a unikátní měniče frekvence společnosti ABB, předního výrobce technologií pro energetiku a automatizaci.
 
Srdcem obřích ventilátorů větrného tunelu jsou na míru vyrobené motory ABB typu M3BP, které se vyznačují velkou provozní spolehlivostí a účinností. Jejich otáčky, a tedy i proudění vzduchu dosahující rychlosti až 280 km·h–1, regulují v širokém rozsahu hodnot měniče frekvence ACS 800, které díky unikátnímu principu řízení DTC (Direct Torque Control, přímé řízení momentu) zaručují požadované vlastnosti pohonu, zejména jeho dynamiku. Laminární proudění v létací komoře zajišťují čtyři elektromotory s výkonem téměř 2 000 koní (ca 1 490 kW); součástí celého pohonu jsou také transformátory ABB typu DTE.
 
Takovéto větrné tunely se používají většinou jako výzkumné zařízení, jež umožňuje vytvářet ovladatelný vzdušný proud ke zkoumání aerodynamických vlastností těles. Využívá se především v leteckém a automobilovém průmyslu, ve stavebnictví a ekologii. Člověk není fyzicky od přírody vybaven na to, aby mohl létat. Proto také lidé vždy záviděli ptákům a chtěli se jim v tomto směru nějak vyrovnat. Nyní se nabízí téměř každému možnost „zalétat si“, a to ve Skydive aréně v pražských Letňanech. Vertikální větrný tunel zde vytváří díky technice od ABB podmínky pro bezpečné létání, které je určené široké veřejnosti, včetně dětí od 6 let, sportovcům i např. budoucím parašutistům. Každý si tak může zkusit létat jako pták a zažít na vlastní kůži pocity, jaké prožívá člověk při seskoku z letadla.
 
Skydive aréna byla otevřena pro veřejnost 20. května 2011.

(Kl)