Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 2/2020 vyšlo
tiskem 12. 2. 2020. V elektronické verzi na webu 12. 3. 2020. 

Téma: Elektrické přístroje; Internet věcí; Zdravotnická technika

Hlavní článek
Monitorování obsazenosti prostor inteligentní budovy

Aktuality

Týmy Formula Student z ČVUT budou mít premiéru na okruhu Formule 1 Yas Marina v Abú Dhabí Týmy mezinárodní soutěže Formula Student z Českého vysokého učení technického v Praze se…

Výstavba 7. bloku JE Tchien-wan s reaktorem VVER-1200 začne už letos Ruská korporace pro atomovou energii Rosatom 20. ledna 2020 uvedla, že výstavbu 7. bloku…

Přístroje ABB pomáhají pěstovat chutná česká rajčata bez pesticidů Dát si v zimě čerstvá zralá rajčata, která by pocházela od lokálních pěstitelů, bylo až…

FOR CITY 2020: Inovace pro města, obce i regiony Jaká inovativní řešení, která pomocí moderních technologií zvýší kvalitu života obyvatel…

Nový elektronický obchod Rosatomu usnadňuje povolování nových jaderných bloků Koncern Rosenergoatom (elektroenergetická divize ruské korporace pro atomovou energii…

Veletrh Light+Building slaví dvacáté narozeniny Přijeďte se podívat do Frankfurtu nad Mohanem. V areálu frankfurtského výstaviště se bude…

Více aktualit

Skydive se srdcem od ABB

V pražských Letňanech vznikl unikátní projekt – Skydive aréna s větrným tunelem vysokým 14 m, ve kterém lze simulovat podmínky volného pádu. První větrný tunel určený pro komerční účely nejen v České republice, ale i ve střední a východní Evropě pohání motory a unikátní měniče frekvence společnosti ABB, předního výrobce technologií pro energetiku a automatizaci.
 
Srdcem obřích ventilátorů větrného tunelu jsou na míru vyrobené motory ABB typu M3BP, které se vyznačují velkou provozní spolehlivostí a účinností. Jejich otáčky, a tedy i proudění vzduchu dosahující rychlosti až 280 km·h–1, regulují v širokém rozsahu hodnot měniče frekvence ACS 800, které díky unikátnímu principu řízení DTC (Direct Torque Control, přímé řízení momentu) zaručují požadované vlastnosti pohonu, zejména jeho dynamiku. Laminární proudění v létací komoře zajišťují čtyři elektromotory s výkonem téměř 2 000 koní (ca 1 490 kW); součástí celého pohonu jsou také transformátory ABB typu DTE.
 
Takovéto větrné tunely se používají většinou jako výzkumné zařízení, jež umožňuje vytvářet ovladatelný vzdušný proud ke zkoumání aerodynamických vlastností těles. Využívá se především v leteckém a automobilovém průmyslu, ve stavebnictví a ekologii. Člověk není fyzicky od přírody vybaven na to, aby mohl létat. Proto také lidé vždy záviděli ptákům a chtěli se jim v tomto směru nějak vyrovnat. Nyní se nabízí téměř každému možnost „zalétat si“, a to ve Skydive aréně v pražských Letňanech. Vertikální větrný tunel zde vytváří díky technice od ABB podmínky pro bezpečné létání, které je určené široké veřejnosti, včetně dětí od 6 let, sportovcům i např. budoucím parašutistům. Každý si tak může zkusit létat jako pták a zažít na vlastní kůži pocity, jaké prožívá člověk při seskoku z letadla.
 
Skydive aréna byla otevřena pro veřejnost 20. května 2011.

(Kl)