Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 5/2018 vyšlo
tiskem 16. 5. 2018. V elektronické verzi na webu od 6. 6. 2018. 

Téma: Ochrana před bleskem a přepětím;EPS, EZS; ELO SYS 2018

Hlavní článek
Energy router a jeho úloha v inteligentní síti
Smart Cities (2. část – 1. díl)

Aktuality

Mezinárodní strojírenský veletrh oslaví šedesátku s novým vizuálem Ozubené kolo, modrá a červená barva, šipky a uprostřed písmena MSV - česká zkratka,…

ČEPS, a.s., hospodařila vloni se ziskem přes 2,8 miliardy Akciová společnost ČEPS vykázala za rok 2017 zisk 2,897 miliardy před zdaněním. K nárůstu…

Skupina LAPP překonala hranici obratu 1 miliardy eur Větší obrat, větší zisk, více zaměstnanců

ABB v České republice buduje síť rychlonabíjecích stanic Síť rychlonabíjecích stanic pro elektrická vozidla se v České republice díky technologiím…

60. ročník Mezinárodního strojírenského veletrhu Zapište si do kalendářů 1. – 5. října 2018. V tomto termínu se totiž na brněnském…

ČEZ ESCO instalovala na Dlouhých stráních nejvýše položenou fotovoltaickou elektrárnu v Česku Společnost ČEZ Solární ze skupiny ČEZ ESCO vybudovala u horní nádrže vodní přečerpávací…

Více aktualit

Servopohony pro decentrální řídicí systémy

číslo 2/2002

Inovace, technologie, projekty

Servopohony pro decentrální řídicí systémy

Obr. 1.

Tendence v decentralizaci inteligence v automatizační technice nacházejí odezvu i v řešení koncepcí nových elektrických servopohonů. Moderní digitální pohony přejímají technologické a řídicí funkce a odlehčují hlavní řízení, s nímž komunikují přes sběrnicové systémy, a jsou tak začleněny do automatizační struktury. Zatímco centrální pohonné systémy dosud vyžadují umístění napájecích a řídicích měničů v rozváděči, otevírají inteligentní pohony Posmo A, SI, CA a CD firmy Siemens nový koncepční směr. Celá řídicí a regulační technika se u nich z rozváděče stěhuje přímo na servomotor, čímž se snižují náklady na celý pohonný systém.

Servomotor pro přesné polohování Posmo A integruje výkonovou část měniče, regulátor motoru a kompletní modul k vedení pohybu v nástavbě motoru. Tento pohon se používá k přestavování formátů a zarážek nebo k nastavování procesních veličin, např. motoricky poháněných ventilů u balicích a tiskařských strojů, transportních linek, nebo i k přesunu diagnostických přístrojů v medicíně.

Obr. 2.

Servomotor Posmo SI plně odpovídá funkceschopné mechatronické jednotce pro široké použití ve stavbě strojů, např. jako pohon os u manipulačních zařízení, pro nezávislé polohovací osy i pro pomocné osy. Pohon opět integruje výkonovou část měniče, regulátor synchronního servomotoru a absolutní odměřovací systém pro přesné polohování. Vedení pohybových funkcí pro polohování je volně programovatelné a interpolující průběhy pohybu s jinými účastníky jsou realizovatelné pomocí nadřazeného řídicího systému (Profibus DP). Instalováním jako kompletní pohonné jednotky na stroj opět odpadají nároky na prostor v rozváděči a snižují se tak náklady na instalaci, kabeláž a zapojování. Přes čtyři svorky parametrovatelné jako vstupy nebo výstupy mohou být procesní signály připojeny přímo na servopohon, který komunikuje s nadřazeným řízením přes sběrnici Profibus.

Pohony Posmo CA a CD byly koncipovány pro trojfázové napětí 400 V, popř. stejnosměrné napětí 600 V. Varianty motorů se stupněm krytí IP65 mají stejný rozsah funkcí a parametrů jako Posmo SI. K tomu přistupuje možnost připojení systému k odměřování polohy s vysokým rozlišením. Decentrální pohony Posmo CA mohou být připojeny přímo na trojfázovou síť 400 V a pohony Posmo CD jsou napájeny ze zdroje 600 V. Řídicí napětí 24 V se generuje v integrovaných přístrojových modulech, takže odpadá externí napájení.

Nové decentrální servopohony jsou programovány a parametrovány komfortním softwarem SimoCom U a přes něj a sběrnici Profibus DP jsou individuální pohony rychle diagnostikovatelné. V případě potřeby mohou být odděleny od komunikační sítě bez přerušení toku dat.

[SIEMENS: Totaly Integrated Automation. Srpen 2000, s. 15-16.]