Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 3/2017 vyšlo
tiskem 15. 3. 2017. V elektronické verzi na webu bude ihned. 

Téma: Amper 2017 – 25. mezinárodní elektrotechnický veletrh

Hlavní článek
Problémy elektromobility

Aktuality

Současné možnosti elektromobility představí AMPER Motion 2017 Největší přehlídka elektromobility v ČR proběhne 21.- 24. 3. na brněnském výstavišti a…

Startuje 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže Odstartoval již 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže E.ON Energy Globe.…

V distribuční soustavě (DS) ČEZ Distribuce, a. s. je vyhlášen kalamitní stav Od 9 h dne 24.2.2017 je vyhlášen kalamitní stav v Karlovarském kraji - okres Karlovy Vary…

Veletrh Věda Výzkum Inovace 2017 zahájí místopředseda vlády Pavel Bělobrádek Letošní ročník Veletrhu Věda Výzkum Inovace zahájí na brněnském výstavišti 28. února 2017…

Chytré lampy PRE potvrdily zhoršenou smogovou situaci v Praze Chytré lampy PRE potvrdily v rámci svého pilotního provozu, že v Holešovicích a…

Jak se bydlí v pasivních domech, řeknou jejich majitelé na veletrhu FOR PASIV Další ročník veletrhu FOR PASIV, který je zaměřený na projektování a výstavbu…

Více aktualit

Servopohon MR-J2-Super pro 400 V

číslo 6/2005

Servopohon MR-J2-Super pro 400 V

Ing. Petr Pustowka,
AutoCont Control Systems s. r. o.

Prudce se rozšiřující trh s informační technikou a domácí elektronikou klade stále vyšší požadavky na použité polovodičové součástky. Nákladný vývoj těchto součástek se vyplatí pouze při velkosériové výrobě. Pro současné splnění požadavků na miniaturizaci součástek a vysoký objem výroby jsou nezbytné inovace nejen výrobních strojů a zařízení, ale i v nich použitých komponent – např. servopohonů.

Firma Mitsubishi Electric reagovala na tyto požadavky výrobou nového servopohonu MR-J2-Super s napájecím napětím 400 V a výkony od 500 W do 55 kW pro řadu MR-J2S-A4 se speciální funkcí zadávání polohy pomocí pulsů pro polohové, rychlostní a momentové řízení a pro řadu MR-J2S-B4 se zadáváním polohy po rychlé sběrnici SSCNET (Servo System Controller NETwork, datová sběrnice servosystému).

Obr. 1.

Servopohon řady MR-J2-Super pro 400 V

Dalším vylepšením servopohonu bylo zvýšení rozlišení snímače otáček servomotoru z 13 na 17 bitů. Servomotor tak polohuje s rozlišením 131 072 inkrementů na otáčku a umožňuje dostat se do oblasti velmi malých pohybů s přesností v mikrometrech, které jsou při výrobě polovodičových součástek velmi důležité. Snímač otáček se opírá o patentované technologie Mitsubishi Electric, je integrován přímo na servomotoru a vyznačuje se velmi malými rozměry.

K tomu, aby bylo možné zvýšit produktivitu výroby, je třeba zkrátit dobu polohování mechanismu, a proto je nutné také zkrátit dobu odezvy polohovací smyčky celého servopohonu. U servopohonu výrobkové řady MR-J2-Super byla použitím nového procesoru zvýšena frekvence občerstvování polohovací smyčky z 250 na 550 Hz. Perioda polohování ovšem musí být také co nejkratší, jinak by se i přes zvýšení frekvence procesoru polohovací smyčky zpožďoval pohyb. Servopohony této nové řady dosahují doby polohování 0,9 ms, zatímco u starších typů to bylo 5 ms.

Další novou vlastností servopohonů řady MR-J2-Super je samočinné nastavování parametrů (tzv. autotuning), které výrazně zkracuje dobu potřebnou pro uvedení servopohonu do provozu. V praxi je tato vlastnost neocenitelná. Servopohon si sám optimalizuje parametry regulátoru rychlosti i regulátoru polohy. Existuje několik variant optimalizace parametrů, do které lze zasahovat i ručně a tak nastavit pohon nikoliv na aktuálně optimální parametry, ale podle požadavků uživatele (to je nutné např. v aplikacích, kde se náhle a výrazně mění zatížení motoru nebo kde je značný vliv tření apod.).

Pro servopohon MR-J2-Super vyvinula firma Mitsubishi software, který umožňuje ručně nastavit parametry pohonu a následně uložit toto nastavení v počítači, ale i např. sledovat otáčky, moment motoru a řídicí signály servopohonu. Uživatelé jistě ocení i softwarový paměťový osciloskop, který je určen pro sledování průběhu otáček, řídicích impulsů, momentu motoru atd.

Protože u některých aplikací servopohonu vznikají mechanické vibrace a rezonance, rozhodla se firma Mitsubishi Electric vyvinout postup, jak tato rezonanční pásma změřit a následně pomocí digitálních filtrů kompenzovat. K tomu se využívá spektrální analýza, která je založena na rychlé Fourierově transformaci (FFT). Software dokáže u zařízení pomocí speciálních pohybů a vibrací servopohonu vygenerovat celé spektrum frekvencí do 1 kHz. Ze získaných údajů je možné zjistit rezonanční frekvence, které potom digitální filtry mohou kompenzovat. Je možné nastavit dvě rezonanční frekvence s různými hodnotami jejich útlumů v decibelech.

Další informace mohou zájemci získat v inzerátu na straně 19 nebo přímo na adrese:

AutoCont Control Systems s. r. o.
Nemocniční 12
702 00 Ostrava 2
tel.: +420 596 152 111
fax: +420 596 152 112
internet: www.autocontcontrol.cz