Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 11/2017 vyšlo
tiskem 6. 11. 2017. V elektronické verzi na webu od 27. 11. 2017. 

Téma: Elektrické rozváděče a rozváděčová technika; Točivé elektrické stroje

Hlavní článek
Analýza účinku geometrických charakteristik CFD simulací na teplotní pole sinusového filtru
On-line optimalizácia komutačných uhlov prúdu vo fázach BLDC motora

Aktuality

MONETA Money Bank se jako první firma v ČR rozhodla zcela přejít na elektromobily MONETA Money Bank se jako první společnost v České republice oficiálně rozhodla, že do…

ŠKODA AUTO bude od roku 2020 v Mladé Boleslavi vyrábět vozy s čistě elektrickým pohonem ŠKODA AUTO bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již…

Největší českou techniku povede i nadále stávající rektor Petr Štěpánek Akademický senát VUT v Brně na dnešním zasedání zvolil kandidáta na funkci rektora pro…

44. Krajský aktiv revizních techniků v Brně Moravský svaz elektrotechniků Vás zve 21. listopadu na 44. KART v Brně.

Soutěž o nejlepší realizovaný projekt KNX instalace Spolek KNX národní skupina České republiky, z. s. vyhlásil soutěž o nejlepší projekt…

Slovensko bude partnerskou zemí MSV 2018 Příští rok se chystají oslavy několika kulatých výročí včetně 100 let od založení…

Více aktualit

Servopohon MR-J2-Super

číslo 6/2003

Téma: Elektrické pohony a výkonová elektronika

Servopohon MR-J2-Super

Ing. Petr Pustowka, AutoCont Control Systems

Prudce rostoucí trh s informačními technologiemi a domácí elektronikou klade stále vyšší požadavky na použité polovodičové součástky. Zvláště mobilní telefony, digitální kamery a TV s vysokým rozlišením obsahují nízkoztrátové čipy, které se neustálé zmenšují a zdokonalují. Náklady na vývoj těchto polovodičů se bohužel vyplatí pouze při sériové nebo hromadné výrobě. Aby bylo možné splnit tyto požadavky – minimalizaci a kvantitu výroby – je nutná nejen inovace výrobních strojů a zařízení, ale i komponent v nich instalovaných, jako jsou např. servopohony. Firma Mitsubishi Electric odpověděla na tyto nároky novým servozesilovačem MR-J2-Super.

Obr. 1.

Mezi první zpřesnění servopohonu patří rozlišení enkodéru servomotoru z 13 na 17 bitů (enkodér – program, algoritmus či hardwarové zařízení provádějící zakódování – pozn. red.). Servomotor tak polohuje s přesností 131 072 inkrementů na jednu otáčku servomotoru (inkrement – přírůstek – pozn. red.). S tímto rozlišením se dostal do oblasti aplikací mikronových přesností, která je velmi důležitá ve výrobě polovodičových komponent. Encodér (rotační snímač polohy) servomotoru vychází z patentovaného principu technologie Mitsubishi Electric – je integrován přímo do servomotoru a vyznačuje se velmi malými rozměry.

Aby se zvýšila produktivita výroby, je třeba u aplikací zkrátit technologický čas polohování mechanismu, a proto musí být zkrácena doba odezvy polohovací smyčky celého servopohonu. U servopohonu řady MR-J2-Super (viz obr.) byla zvýšena frekvence polohovací smyčky z 250 na 550 Hz. Pro vyvarování se případného zpoždění u polohování servomotoru musí být doba výpočtu polohovacího regulátoru co nejkratší. Servopohony této nové řady dnes dosahují již doby výpočtu polohovacího regulátoru 0,9 ms – z původních 5 ms.

Další novou vlastností servopohonů MR-J2-Super je funkce autotuning („samonastavení“), která výrazně zkracuje dobu pro uvedení servopohonu do provozu. V praxi je tato funkce neocenitelná, protože servozesilovač si sám optimalizuje parametry regulátoru rychlosti i regulátoru polohy. Existuje několik stupňů autotuningu, do kterých lze částečně (předvolbou), ale i ručně zasahovat a nastavit tak pohon podle konkrétních požadavků.

Pro servopohon MR-J2-Super vyvinula Mitsubishi software, který slouží pro nastavení parametrů a jejich následné uložení do paměti počítače. Dále tento program umožňuje sledovat např. otáčky, moment motoru a řídicí signály servopohonu. Jeho uživatelé jistě ocení i paměťový osciloskop, jenž je určen pro sledování průběhu otáček, řídicích pulsů, momentu motoru atd.

Protože u konkrétních aplikací servopohonu vznikají různé mechanické vibrace a rezonance, vypracovala firma Mitsubishi Electric postup, jak tato rezonanční pásma změřit a následně pomocí digitálních filtrů kompenzovat. K tomu slouží funkce spektrální analýzy, která je založená na rychlé Fourierově transformaci, tzv. FFT (fast Fourier transformation). Software dokáže u zařízení pomocí speciálních pohybů a vibrací servopohonu vygenerovat celé spektrum frekvencí maximálně do 1 kHz. Z takto získaných údajů je možné zjistit rezonanční frekvence, které lze na servozesilovači nastavit a tak kompenzovat pomocí digitálních filtrů. Rezonanční frekvence je možné nastavit dvě – s různými hodnotami jejich útlumů, udávaných v decibelech. Při použití zmíněného prostředku lze dojít k žádanému výsledku polohování podstatně rychleji a snadněji.

Další informace mohou zájemci najít na stránkách www.autocontcontrol.cz

Autocont Control System s. r. o.
Nemocniční 12
701 00 Ostrava
tel.: 596 152 111
fax: 596 152 562
e-mail: ipc.sales@autocont.cz
http://www.autocontcontrol.cz