Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 3/2017 vyšlo
tiskem 15. 3. 2017. V elektronické verzi na webu bude ihned. 

Téma: Amper 2017 – 25. mezinárodní elektrotechnický veletrh

Hlavní článek
Problémy elektromobility

Aktuality

MSV 2017 zacílí na Průmysl 4.0, automatizaci, environmentální technologie, dopravu a logistiku Již potřetí se na MSV 2017 upře pozornost na nové trendy průmyslové výroby. Průmysl 4.0 s…

Současné možnosti elektromobility představí AMPER Motion 2017 Největší přehlídka elektromobility v ČR proběhne 21.- 24. 3. na brněnském výstavišti a…

Startuje 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže Odstartoval již 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže E.ON Energy Globe.…

V distribuční soustavě (DS) ČEZ Distribuce, a. s. je vyhlášen kalamitní stav Od 9 h dne 24.2.2017 je vyhlášen kalamitní stav v Karlovarském kraji - okres Karlovy Vary…

Veletrh Věda Výzkum Inovace 2017 zahájí místopředseda vlády Pavel Bělobrádek Letošní ročník Veletrhu Věda Výzkum Inovace zahájí na brněnském výstavišti 28. února 2017…

Chytré lampy PRE potvrdily zhoršenou smogovou situaci v Praze Chytré lampy PRE potvrdily v rámci svého pilotního provozu, že v Holešovicích a…

Více aktualit

Servopohon MR-J2-Super

číslo 6/2003

Téma: Elektrické pohony a výkonová elektronika

Servopohon MR-J2-Super

Ing. Petr Pustowka, AutoCont Control Systems

Prudce rostoucí trh s informačními technologiemi a domácí elektronikou klade stále vyšší požadavky na použité polovodičové součástky. Zvláště mobilní telefony, digitální kamery a TV s vysokým rozlišením obsahují nízkoztrátové čipy, které se neustálé zmenšují a zdokonalují. Náklady na vývoj těchto polovodičů se bohužel vyplatí pouze při sériové nebo hromadné výrobě. Aby bylo možné splnit tyto požadavky – minimalizaci a kvantitu výroby – je nutná nejen inovace výrobních strojů a zařízení, ale i komponent v nich instalovaných, jako jsou např. servopohony. Firma Mitsubishi Electric odpověděla na tyto nároky novým servozesilovačem MR-J2-Super.

Obr. 1.

Mezi první zpřesnění servopohonu patří rozlišení enkodéru servomotoru z 13 na 17 bitů (enkodér – program, algoritmus či hardwarové zařízení provádějící zakódování – pozn. red.). Servomotor tak polohuje s přesností 131 072 inkrementů na jednu otáčku servomotoru (inkrement – přírůstek – pozn. red.). S tímto rozlišením se dostal do oblasti aplikací mikronových přesností, která je velmi důležitá ve výrobě polovodičových komponent. Encodér (rotační snímač polohy) servomotoru vychází z patentovaného principu technologie Mitsubishi Electric – je integrován přímo do servomotoru a vyznačuje se velmi malými rozměry.

Aby se zvýšila produktivita výroby, je třeba u aplikací zkrátit technologický čas polohování mechanismu, a proto musí být zkrácena doba odezvy polohovací smyčky celého servopohonu. U servopohonu řady MR-J2-Super (viz obr.) byla zvýšena frekvence polohovací smyčky z 250 na 550 Hz. Pro vyvarování se případného zpoždění u polohování servomotoru musí být doba výpočtu polohovacího regulátoru co nejkratší. Servopohony této nové řady dnes dosahují již doby výpočtu polohovacího regulátoru 0,9 ms – z původních 5 ms.

Další novou vlastností servopohonů MR-J2-Super je funkce autotuning („samonastavení“), která výrazně zkracuje dobu pro uvedení servopohonu do provozu. V praxi je tato funkce neocenitelná, protože servozesilovač si sám optimalizuje parametry regulátoru rychlosti i regulátoru polohy. Existuje několik stupňů autotuningu, do kterých lze částečně (předvolbou), ale i ručně zasahovat a nastavit tak pohon podle konkrétních požadavků.

Pro servopohon MR-J2-Super vyvinula Mitsubishi software, který slouží pro nastavení parametrů a jejich následné uložení do paměti počítače. Dále tento program umožňuje sledovat např. otáčky, moment motoru a řídicí signály servopohonu. Jeho uživatelé jistě ocení i paměťový osciloskop, jenž je určen pro sledování průběhu otáček, řídicích pulsů, momentu motoru atd.

Protože u konkrétních aplikací servopohonu vznikají různé mechanické vibrace a rezonance, vypracovala firma Mitsubishi Electric postup, jak tato rezonanční pásma změřit a následně pomocí digitálních filtrů kompenzovat. K tomu slouží funkce spektrální analýzy, která je založená na rychlé Fourierově transformaci, tzv. FFT (fast Fourier transformation). Software dokáže u zařízení pomocí speciálních pohybů a vibrací servopohonu vygenerovat celé spektrum frekvencí maximálně do 1 kHz. Z takto získaných údajů je možné zjistit rezonanční frekvence, které lze na servozesilovači nastavit a tak kompenzovat pomocí digitálních filtrů. Rezonanční frekvence je možné nastavit dvě – s různými hodnotami jejich útlumů, udávaných v decibelech. Při použití zmíněného prostředku lze dojít k žádanému výsledku polohování podstatně rychleji a snadněji.

Další informace mohou zájemci najít na stránkách www.autocontcontrol.cz

Autocont Control System s. r. o.
Nemocniční 12
701 00 Ostrava
tel.: 596 152 111
fax: 596 152 562
e-mail: ipc.sales@autocont.cz
http://www.autocontcontrol.cz