Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 7/2017 vyšlo
tiskem 28. 6. 2017. V elektronické verzi na webu od 28. 7. 2017. 

Téma: Kabely, vodiče a kabelová technika; Konektory; Software; Značení a štítkování

Hlavní článek
Elektrická izolace a tepelná vodivost

Aktuality

FOR ARCH 2017 přinese řadu zajímavých soutěží a konferencí Osmadvacátý ročník mezinárodního stavebního veletrhu FOR ARCH, který se uskuteční ve…

Premiér navštívil hlavní sídlo provozovatele přenosové soustavy Předseda vlády Bohuslav Sobotka a ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček se přímo na…

Generační změna ve skupině LAPP S účinností od 1. července 2017 odstoupila Ursula Ida Lapp, spoluzakladatelka skupiny…

Finálové kolo soutěže EBEC přivede do Brna 120 nejlepších inženýrů z celé Evropy Co vše je možné stihnout navrhnout, smontovat a následně odprezentovat během dvou dní? To…

Co si akce „Světlo v praxi“ klade za cíle V České republice se prvním rokem koná akce v oblasti světelné techniky, která chce…

Startuje hlasování veřejnosti o vítězích 9. ročníku ekologické soutěže E.ON Energy Globe V Praze byly 20. 6. 2017 slavnostně představeny nominované projekty 9. ročníku prestižní…

Více aktualit

Servisní služby OEZ v roce 2005

číslo 11/2005

Servisní služby OEZ v roce 2005

Petr Pecháček, OEZ s. r. o.

Pro přístroje dodávané firmou OEZ je po celou dobu jejich technického života zajišťován servis v širokém rozsahu. Služby vycházejí z poznatků každodenní praxe servisních techniků, pracovníků technické podpory výrobků firmy a rovněž ze zkušeností zákazníků.

Při pohledu na chronologii servisu poskytovaného v souvislosti s životem přístroje začíná podpora přístroje jeho uvedením do provozu – tzv. asistenční službou. Ta byla v OEZ zavedena při uvedení nových vzduchových jističů ARION WL na trh a po roční zkušenosti byla rozšířena i na kompaktní jističe Modeion. Co to asistenční služba vlastně je? Jde o servis poskytovaný všem uživatelům uvedených jističů OEZ přímo v místě instalace při jejich uvádění do provozu. Jeho součástí je ověření správnosti nastavení nadproudových spouští podle projektové dokumentace nebo podle jištěného zařízení, jednorázové proškolení obsluhy s ovládáním jističe (obr. 1), jejich seznámení s dokumentací a její případné doplnění. Na přání (v ceně služby) může uživatel získat protokol o nastavení jisticího prvku, popř. ověření selektivity s dalšími přístroji OEZ na základě výpočtu programem SICHR.

Obr. 1. Proškolování obsluhy
Obr. 2. Testování elektronické spouště
Obr. 3. Údržba starších jističů

Obr. 1. Obr. 2. Obr. 3.

Za provozu jsou zajišťovány revize vzduchových a kompaktních jističů. Je to vlastně staronová služba, která byla poskytována již u starších jističů AR a ARV, mezi zákazníky dobře známých. Největší zájem o pravidelné revize mají uživatelé jističů v nepřetržitém provozu, kde jakýkoliv výpadek znamená velké ekonomické ztráty. Tyto podniky v rámci preventivní údržby vykonávané v souladu s normami řady ISO 9000 zařadily do těchto kontrol i elektrické rozvody. Nestačí totiž vlastnit bezvadné výrobní zařízení, ale je také třeba zajistit i bezchybnou dodávku elektrické energie.

Při revizi odborníci z OEZ kontrolují mechanické opotřebení jističů, veškeré ovládací prvky a funkci nadproudové spouště, včetně proudových transformátorů. Součástí revize je také kontrola nastavení nadproudové spouště (obr. 2) podle projektové dokumentace nebo podle jištěného zařízení. Po provedené revizi je sepsán protokol, do nějž jsou zaznamenány veškeré vykonané zkoušky, závěrečné posouzení stavu jističe a doporučení dalšího postupu pro jeho provozování. Tento protokol může sloužit jako doklad o preventivní údržbě vykonané podle řady norem ISO 9000.

Po uplynutí záruční doby jističů se doporučuje kromě jejich revize uskutečnit i preventivní údržbu. Jde o vyčištění a konzervaci jističe, mechanické seřízení (zejména u přístrojů s častým spínáním), popř. výměnu opotřebených částí. Samozřejmostí je odstranění drobných závad. Díky této preventivní údržbě lze výrazně prodloužit životnost a zlepšit spolehlivost zejména starších jističů (obr. 3).

Obr. 4.

Obr. 4. Servis jističe BL

V případě závady, kterou nelze odstranit na místě, je přístroj v co nejkratším termínu opraven ve výrobním závodě. Je-li jistič použit v provozu, kde není možná odstávka zařízení nutná pro opravu jističe, OEZ zapůjčí náhradní jistič.

Komplexnější službou, než je jednorázová revize jističů, je spolupráce podle smlouvy o údržbě nebo podle smlouvy o záručním servisu s prodluženou záruční lhůtou. Součástí jejich plnění jsou pravidelné roční revize jističů (obr. 4) a preventivní údržba.

Před koncem životnosti jističů je ekonomicky výhodné zajistit jejich tzv. retrofit. Retrofit v pojetí OEZ znamená rychlou, kvalitní a ověřenou metodu náhrady starších jističů bez nutnosti úpravy připojovacího a montážního místa novými jističi Modeion a ARION WL. V rámci této služby je vypracován optimální návrh řešení podle požadavků na jištění, způsobu ovládání a provozování jističe. Standardně je poskytováno převodní schéma zapojení ovládacích obvodů nebo úprava původní projektové dokumentace podle nového jističe. Při vlastní montáži je ověřenými postupy zaručena rychlá výměna původního jističe (standardní výměna znamená odstávku po max. tři hodiny). Po výměně je nadproudová spoušť nastavena podle zpracovaného projektu a jsou zprovozněny ovládací obvody jističe. Na žádost zákazníka je na dané části rozváděče vykonána revize, a to včetně vystavení revizní zprávy.

Součástí standardní nabídky je operativní záruční a pozáruční servis, který je pro zákazníky k dispozici 24 h denně sedm dní v týdnu.

Zde popsané i další služby obsahuje nový katalog Servisní služby.

Další informace mohou zájemci získat na adrese:

OEZ s. r. o.
Šedivská 339
561 51 Letohrad
tel.: +420 465 672 111
fax: +420 465 672 151
e-mail: oez@oez.cz
internet: www.oez.cz