Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 4/2017 vyšlo
tiskem 12. 4. 2017. V elektronické verzi na webu od 5. 5. 2017. 

Téma: Elektroinstalace; Inteligentní budovy; Stavební veletrhy Brno 2017

Hlavní článek
Návrh aplikace pro monitorování technologických procesů v administrativní budově

Aktuality

Vadné adaptéry Tesla poškozují rychlodobíjecí stanice V uplynulých dnech na rychlodobíjecích stanicích ČEZ zaznamenal už několikátý případ…

Jaký byl Veletrh Dřevostavby a Moderní vytápění 2017? Souběh veletrhů DŘEVOSTAVBY a MODERNÍ VYTÁPĚNÍ je určen všem, kteří řeší stavbu,…

Trendy chytrého řízení budov, energetiky a měst aneb Čtvrtá průmyslová revoluce nejenom v průmyslu Přednáška Ing Jaromíra Klabana se uskuteční ve středu dne 19. 4. 2017 ve 14 hod v…

Češi chtějí bydlet lépe – návštěvnost jarních veletrhů o bydlení stoupla o čtvrtinu Výstaviště PVA EXPO PRAHA v Letňanech bylo v minulých dnech nabité k prasknutí. Téměř…

MSV 2017 zacílí na Průmysl 4.0, automatizaci, environmentální technologie, dopravu a logistiku Již potřetí se na MSV 2017 upře pozornost na nové trendy průmyslové výroby. Průmysl 4.0 s…

Současné možnosti elektromobility představí AMPER Motion 2017 Největší přehlídka elektromobility v ČR proběhne 21.- 24. 3. na brněnském výstavišti a…

Více aktualit

Seřaďovací provoz za každého počasí

Ochrana před přepětím pro automatické stavědlo na železnici
 
z německého originálu časopisu de, 3/2007, vydavatelství Hüthig & Pflaum Verlag,
upravil Ing. Josef Košťál, redakce Elektro
 
Zařízení vlakotvorby německé železnice (DB) v Köln-Grembergu představuje nejmodernější automatické stavědlo pro seřaďovací nádraží na světě. Příchozí nákladní vlaky jsou zde rozpouštěny a znovu řazeny podle stanice určení jednotlivých vozů. Tam, kde se dříve tiskla tlačítka a obsluhovaly se stavěcí páky, je obsluha realizována prostřednictvím myši a monitoru. Při vývoji tohoto projektu byly za základ vzaty rychlé propojovací svorky a kvalitní komponenty přepěťové ochrany od firmy Phoenix Contact.
 

Zařízení s výkonem sto šedesát pět vozů za hodinu

Pro bezvadné fungování celého zařízení jsou nezbytnými součástmi systému promyšlená kolejová senzorika a aktorika, jakož i výkonná a spolehlivá řídicí technika. Na prvních pěti stavebních úsecích se svážným pahrbkem pro paralelní rozpouštění a jednatřiceti směrovými kolejemi je na vjezdovém zhlaví a směrových kolejích řízeno třicet čtyři výměn, pět set šedesát čtyři dvojitých kolejnicových spínačů, třicet jedna velkých a dvě stě třicet malých kolejových brzd. Na směrových kolejích svěšuje dvacet čtyři dopravních sání seřazované vozy dohromady. Provozní údaje jsou zjišťovány měřením různých čidel a řídicí
počítač tyto údaje kontroluje ohledně věrohodnosti, resp. správnosti. Jiné řídicí počítače přijímají tyto údaje a obsluhují aktory pro automatický průběh vlakotvorby.
 

Nejdůležitější je bezpečnost

Všechny kabely z kolejí jsou vedeny v místě do svorkovnicové skříně (obr. 2) a v řídicí budově do stojanu kabelových koncovek (obr. 3) přes rychlé a snadno obsluhovatelné propojovací svorky. Tyto rychlosvorky představují při instalaci řádově tisíců drátů ze stovek kabelů montážní výhodu v podobě velké časové úspory. Díky zářezovým rychlosvorkám QTC 1,5 MT (obr. 4) z produktového programu Clipline firmy Phoenix Contact lze dráty připojovat do svorek neodizolované. Spojení vodičů je přitom snadné, bezpečné a rychlé – stačí jen jedno otočení šroubovákem. Tyto svorky umožňují kromě toho nožové dělení a zkušební snímání, což je výhodné pro vykonávání měření bez připojené řídicí techniky nebo senzoriky.
 
Od stojanu kabelových koncovek jsou k modulům přepěťové ochrany řazeny prvky Plugtrab PT pro signalizační obvody a Valvetrab pro pohon výměn. Všechny kabely vedoucí do kolejiště mají přepěťovou ochranu. Komponenty ochrany před přepětím jsou z produktového programu Trabtech firmy Phoenix Contact. Moduly lze při vykonávání povinných údržbových a servisních prací zasouvat a vysouvat, aniž by docházelo k přerušení nebo změně impedance v signálové cestě. Práce jsou tak vykonávány bez omezení provozu a drážní řídicí systémy mohou kontinuálně kontrolovat spojení k senzorice a aktorice.
 
Opatření ochrany před přepětím jsou zde prvořadá, neboť je třeba vždy počítat s úderem blesku do stavědla (to dokládají mj. zkušenosti z posledních let). Německé dráhy proto vydaly směrnice o ochraně před bleskem a přepětím. Nicméně instalované přepěťové komponenty těmto přísným bezpečnostním požadavkům vyhovují. Při pravidelných servisních pracích se kontroluje spolehlivost svodičů přepětí měřicí ústřednou Checkmaster, která zvyšuje provozuschopnost zařízení včasnou detekcí poruch. Tyto kontroly naplňují požadavek železnice na vysokou provozní pohotovost (disponibilitu) zařízení.
 
Ochrana před přepětím musí být přesně harmonizována se systémem řízení, aby bylo možné při úderu blesku do velkoplošného stavědla zajistit spolehlivé řízení provozu. Provozuschopnost drážního zařízení za každého počasí je prioritou. Výpadek řídicí techniky by měl za následek nedodržení jízdního řádu, a tím časové i finanční ztráty.
 
Obr. 1. Seřaďovací nádraží v noci (ilustrační foto)
Obr. 2. Svorkovnicová skříň
Obr. 3. Stojan kabelových koncovek v řídicí budově
Obr. 4. Rychlosvorky QTC 1,5 MT