Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 6/2018 vyšlo
tiskem 6. 6. 2018. V elektronické verzi na webu od 26. 6. 2018. 

Téma: Točivé elektrické stroje, pohony a výkonová elektronika; Elektromobilita

Hlavní článek
Energetická platforma pro systém Vehicle to Grid/Home
Smart Cities (2. část – 2. díl)

Aktuality

Novinky z oblasti elektrotechniky, energetiky a elektroniky predstavil veľtrh ELO SYS 2018 24. ročník medzinárodného veľtrhu ELO SYS sa konal v termíne 22. až 25. mája 2018 na…

Chcete zlepšit výkon průmyslové sítě a digitalizovat vaši výrobu? Přihlaste se na odborný seminář společnosti Siemens na téma Řešení z oblasti průmyslové…

Kolínský Kaufland nabízí rychlé dobití elektromobilů Vybrané lokality řetězce Kaufland po celé České republice postupně nabízejí svým…

For Arch 2018 – Jak dosáhnout chytrého a bezpečného domova Bezpečný domov je jedním z nejdůležitějších aspektů spokojeného života. Nestačí jen…

Průzkum: Češi vidí budoucnost v elektromobilech a autonomních vozech Benzinové a naftové motory jsou na ústupu. Za 30 let budou podle aktuálního průzkumu…

Skupina LAPP aktualizuje své logo Skupina LAPP, celosvětový výrobce a dodavatel kabelové technologie a kompletního…

Více aktualit

Řízené jednofázové motory pro univerzální použití

číslo 12/2005

Řízené jednofázové motory pro univerzální použití

Gustav Holub

Výsledkem snahy splnit rozdílné požadavky na jednofázové pohony pro všeobecné použití, které jsou kladeny na napájecí napětí o frekvenci sítě 50/60 Hz, na rozběhové poměry a další vlastnosti uvedených pohonů, je speciální provedení a dimenzování motorů. Obr. 1. Rovněž vyvstávají nové požadavky na specifické pohonářské úkoly. Jednoduchá konstrukční koncepce, popsaná v dalším textu, vytvořená ve spolupráci firem AEG a Danfoss, nahrazuje složitá speciální řešení a šetří uživatelům část pořizovacích a provozních nákladů.

Jde o řadu synchronních nebo asynchronních malých uzavřených motorů o výkonu od 0,75 do 2,2 kW, s výškou osy v kostře 71, 80 nebo 90 mm. Tyto motory se vyznačují zjednodušenou řídicí elektronikou, vestavěnou v rozšířené svorkovnici motoru, která nahrazuje nákladné a složité měniče frekvence nebo servoregulátory (v principu je zde upuštěno od složité a komplikované regulační části plně hodnotného měniče). Díky této zjednodušené elektronice může být zaručena kompaktní konstrukce s motorem. Není nutné předimenzování motoru, je možné zapojení na všechny jednofázové sítě, tj. 100 až 230 V, o frekvenci 50/60 Hz. U uvedených pohonů jsou zaručeny rozběhové vlastnosti stejné jako u třífázového motoru a nízká hlučnost při vysokém záběrném momentu. Zmíněné motory se dodávají se stupněm krytí od IP55 výše. Vykazují účinný odvod tepla z motoru a nástavbové elektroniky. Proud chladicího vzduchu z žebrované kostry je veden přes chladicí žebra řídicí elektroniky (viz obr.).
[FRENZEL, H.: Überall die treibende Kraf. Elektroautomation, 2005, č. 6, s. 45.]