Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 1/2018 vyšlo
tiskem 16. 1. 2018. V elektronické verzi na webu od 12. 2. 2018. 

Téma: Elektrotechnologie; Materiály pro elektrotechniku; Elektroinstalační materiál

Hlavní článek
Nová elektroizolační kapalina a možnosti jejího nasazení do praxe

Aktuality

13. mezinárodní konference Centra pasivního domu poprvé v Praze O inovativních postupech a materiálech, které jsou vhodné pro výstavu  a rekonstrukce…

Temelín dosáhl nejvyšší roční výroby Elektřinu, která by českým domácnostem vystačila na téměř 12 měsíců, vyrobila od začátku…

MONETA Money Bank se jako první firma v ČR rozhodla zcela přejít na elektromobily MONETA Money Bank se jako první společnost v České republice oficiálně rozhodla, že do…

ŠKODA AUTO bude od roku 2020 v Mladé Boleslavi vyrábět vozy s čistě elektrickým pohonem ŠKODA AUTO bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již…

Největší českou techniku povede i nadále stávající rektor Petr Štěpánek Akademický senát VUT v Brně na dnešním zasedání zvolil kandidáta na funkci rektora pro…

44. Krajský aktiv revizních techniků v Brně Moravský svaz elektrotechniků Vás zve 21. listopadu na 44. KART v Brně.

Více aktualit

Řízené jednofázové motory pro univerzální použití

číslo 12/2005

Řízené jednofázové motory pro univerzální použití

Gustav Holub

Výsledkem snahy splnit rozdílné požadavky na jednofázové pohony pro všeobecné použití, které jsou kladeny na napájecí napětí o frekvenci sítě 50/60 Hz, na rozběhové poměry a další vlastnosti uvedených pohonů, je speciální provedení a dimenzování motorů. Obr. 1. Rovněž vyvstávají nové požadavky na specifické pohonářské úkoly. Jednoduchá konstrukční koncepce, popsaná v dalším textu, vytvořená ve spolupráci firem AEG a Danfoss, nahrazuje složitá speciální řešení a šetří uživatelům část pořizovacích a provozních nákladů.

Jde o řadu synchronních nebo asynchronních malých uzavřených motorů o výkonu od 0,75 do 2,2 kW, s výškou osy v kostře 71, 80 nebo 90 mm. Tyto motory se vyznačují zjednodušenou řídicí elektronikou, vestavěnou v rozšířené svorkovnici motoru, která nahrazuje nákladné a složité měniče frekvence nebo servoregulátory (v principu je zde upuštěno od složité a komplikované regulační části plně hodnotného měniče). Díky této zjednodušené elektronice může být zaručena kompaktní konstrukce s motorem. Není nutné předimenzování motoru, je možné zapojení na všechny jednofázové sítě, tj. 100 až 230 V, o frekvenci 50/60 Hz. U uvedených pohonů jsou zaručeny rozběhové vlastnosti stejné jako u třífázového motoru a nízká hlučnost při vysokém záběrném momentu. Zmíněné motory se dodávají se stupněm krytí od IP55 výše. Vykazují účinný odvod tepla z motoru a nástavbové elektroniky. Proud chladicího vzduchu z žebrované kostry je veden přes chladicí žebra řídicí elektroniky (viz obr.).
[FRENZEL, H.: Überall die treibende Kraf. Elektroautomation, 2005, č. 6, s. 45.]