Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2016 vyšlo tiskem
7. 12. 2016. V elektronické verzi na webu od 6. 1. 2017. 

Téma: Měření, měřicí přístroje a měřicí technika; Zkušebnictví a diagnostika

Hlavní článek
Lithiové trakční akumulátory pro elektromobilitu (2. část – dokončení)

Aktuality

Svítící fasáda FEL ČVUT nabídne veřejnosti interaktivní program s názvem Creative Colours of FEL Dne 13. prosince v 16.30 hodin se v pražských Dejvicích veřejnosti představí interaktivní…

Fakulta elektrotechnická je na špici excelentního výzkumu na ČVUT Expertní panely Rady vlády pro výzkum, vývoj, inovace (RVVI) vybraly ve II. pilíři…

Švýcaři v referendu odmítli uzavřít jaderné elektrárny dříve V referendu hlasovalo 45 procent obyvatel, z toho 54,2 procent voličů řeklo návrhu na…

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. 11. 2016 den otevřených dveří Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. listopadu od 8.30 hodin Den otevřených…

Calliope mini – multifunkční deska Calliope mini poskytuje kreativní možnosti pro každého. A nezáleží na tom, zda jde o…

Ocenění v soutěži České hlavičky získal za elektromagnetický urychlovač student FEL ČVUT Student programu Elektronika a komunikace Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze Vojtěch…

Více aktualit

Rekonstrukce napájení pohonu DUO 800 ve společnosti AL INVEST Břidličná, a. s.

číslo 6/2004

elektrické pohony a výkonová elektronika

Rekonstrukce napájení pohonu DUO 800 ve společnosti AL INVEST Břidličná, a. s.

Ing. Aleš Trdý,
ABB s.r.o., divize Automation Technologies

V lednu 2004 byl úspěšně ukončen zkušební provoz válcovací trati DUO 800 společnosti AL INVEST Břidličná, a. s., po rekonstrukci pohonu válcovací a pěchovací stolice a automatizace ovládání těchto pohonů.

Unikátem řešení dodaného ABB je stejnosměrný dvanáctipulzní měnič ABB hlavního pohonu 10 kA řady DCS 600 v zapojení tzv. hard wired parallel. Jedná se o největší stejnosměrný měnič dodaný ABB do České republiky. Koncepce dodávky vyšla z oprávněného požadavku zákazníka zachovat stávající stejnosměrné motory, jejichž životnost ještě zdaleka nekončí a jejichž náhrada by představovala velkou investici. Rekonstrukce tak zahrnovala jen napájení těchto pohonů, které bylo do té doby řešeno pomocí soustrojí Ward-Leonard.

Obr. 1

Rekonstrukce se týká pohonů DUO 800 na tzv. teplé trati, která umožňuje válcování bloků šířky až 1350 mm a výšky až 260 mm. Válcovaným materiálem je hliník a jeho slitiny. Výsledným produktem jsou svitky pásů tloušťky 9 až 15 mm pro další zpracování.

Příprava projektu – výměna motoru

Ještě před zahájením projektu rekonstrukce napájení DUO 800 byl demontován starý motor hlavního pohonu DUO a dodán repasovaný motor AS6870/16 4 800 kW.

Hlavní součásti dodávky ABB

  • napájecí transformátor ABB RESIBLOC© 7,2 MW, včetně nadproudové ochrany SPAJ 140 C,

  • stejnosměrný měnič hlavního pohonu 10 kA typu DCA602B-2650-95-PD (jedná se o velký měnič sestávající ze čtyř sekcí po 2,5 kA),

  • stejnosměrný měnič pěchovačky 1,5 kA typu DCS 601B-1501-41,

  • výroba a montáž měděných pásových přípojnic od měniče k motoru hlavního pohonu,

  • řídicí systém ABB INDUSTRIAL IT řady AC800, včetně naprogramování, odladění a uvedení do provozu (řídicí systém komunikuje s měniči pomocí komunikace DDCS po optických vláknech a se vzdálenými vstupy a výstupy a s procesním panelem pomocí komunikace Profibus DP),

  • dozor nad montáží.

Obr. 2 Obr. 4 Obr. 7

Průběh rekonstrukce napájení

Všechny dodávky ABB proběhly přesně na čas, stejně jako stavební úpravy a příprava montáže ze strany zákazníka. Ještě během přípravy smlouvy o dílo byl na základě pečlivého uvážení požadavků po dohodě se zákazníkem do rozsahu dodávky začleněn řídicí systém ABB INDUSTRIAL IT. To umožnilo zvýšit komfort obsluhy a ovládání díky zavedení možnosti nastavení vybraných parametrů zařízení a díky přehledné vizualizaci běžných provozních stavů i poruch ovládaného zařízení pomocí operátorského panelu ABB typu PP235. Kromě toho zavedením řídicího systému je umožněno i snadnější navázání na řízení při dalším plánovaném rozšiřování trati.

Obr. 3

Montáž dodaného zařízení a převážnou část jeho kabeláže si dělal zákazník sám za dohledu šéfmontéra ABB.

ABB provádělo prostorově i časově náročnou montáž měděných pásových přípojnic mezi měničem a motorem hlavního pohonu. Ačkoliv montáž probíhala ve stísněných prostorách suterénu a kabelových kanálů, podařilo se její termíny oproti harmonogramu zkrátit o několik dní.

Náročné ladění takto velkých pohonů prováděli technici ABB. Bylo nutné se zákazníkem koordinovat odběry v síti i spuštění pecí pro testy prvních teplých kusů při válcování.

Díky dobré spolupráci se zákazníkem se dařilo pružně řešit určité obtíže vzniklé připojením nového řídicího systému na některé obvody stávajícího řízení, jakož i připojením nového zařízení na stávající energetickou síť zákazníka. Všechny důležité milníky projektu se dařilo plnit včas.

Během uvádění do chodu byl odladěn řídicí systém i v automatickém režimu. Ačkoliv automatické funkce nového řídicího systému nejsou zatím příliš složité, je použitím řídicího systému ABB položen dobrý základ pro koncepci řízení po plánovaném rozšíření trati.

Obr. 5

Garanční zkoušky a zkušební provoz plně prokázaly předpokládané možnosti dodaného zařízení. Tím, že měnič hlavního pohonu je při zvýšených úběrech při válcování schopen dodávat dostatečný výkon do válcovací stolice DUO 800, uvolňuje se natolik velké přetvárné teplo v krátkém době, že teplota válcovaného kusu tak téměř neklesá. To umožní ještě větší zvýšení úběrů, než by odpovídalo jen prostému zvýšení výkonu dodaného hlavnímu pohonu. Tento jev dovoluje po provedení všech dalších nezbytných opatření v budoucnu výrazné zvýšení výkonu teplé trati.

Zvýšení výkonu trati umožní válcování větších bloků a tím i delších pásů. Proto již v dubnu 2004 bylo uskutečněno tzv. malé prodloužení trati, což znamená mj. instalaci moderních měničů frekvence ABB, tentokrát pro pohony válečků nově přidané části trati. Ty samozřejmě jsou také napojeny na řídicí systém instalovaný v rámci rekonstrukce hlavního pohonu. ABB průběžně školí odborné pracovníky AL INVEST Břidličná, a. s. tak, že některé činnosti v oblasti programování měničů a vazeb na řídicí systém již realizovali sami.

Na malé prodloužení by mělo v krátké době navázat tzv. velké prodloužení teplé trati, což bude představovat další rozšíření trati, pohonů a začlenění do řídicího systému.

Obr. 6

Celou výměnu motoru, včetně demontáží, repase, transportu a konečné montáže, zajišťoval ABB Service Ostrava. Šlo o náročnou akci. Jen samotný transport tak rozměrných a hlavně těžkých komponent vyžadoval řadu mimořádných opatření (revize jeřábů, železniční tratě atd.) a především velkou dávku precizní práce všech zúčastněných.

Během prosince 2002 akce vrcholila. Byl proveden přesun repasovaného motoru do strojovny a jeho konečná montáž.

Motor byl zprovozněn několik dní před plánovaným termínem. Po krátkém zkušebním provozu byla během ledna 2003 konána závěrečná měření včetně vystavení protokolů. Celá akce se uskutečnila ve spolupráci se zákazníkem a k jeho spokojenosti.Ani tím však spolupráce společností AL INVEST Břidličná, a. s., a ABB s.r.o. nekončí. V současné době je připravována rekonstrukce pohonů a řídicího systému válcovací stolice KVARTO 1400.

ABB s. r. o.
Sokolovská 84-86
186 00 Praha 8
tel.: 234 322 320, 234 322 319, 234 322 242, 234 322 367
fax: 234 322 310
http://www.abb.com/cz