Trh, obchod, podnikání
Na co si dát pozor při změně dodavatele energie?

Recenze: Právní ochrana vynálezů a užitných vzorů

|

číslo 1/2005

Jakl, L.: Právní ochrana vynálezů a užitných vzorů. Úřad průmyslového vlastnictví, Praha 2004. 158 str., náklad 500 ks, cena 137 Kč.

Již poměrně dlouhou dobu postrádá odborná praxe „kuchařku„, jak správně vypracovat přihlášku vynálezu či užitného vzoru, aby splňovala požadavky zákona č. 527/1990 Sb. a jeho prováděcí vyhlášky (není-li možné použít placené služby některé z patentových kanceláří). Úkolu vyplnit tuto mezeru se ujal nad jiné povolaný odborník z oblasti průmyslového práva doc. Ing. Ladislav Jakl, CSc., který má bohaté zkušenosti „patentáře„ nejen z praxe, ale i jako bývalý předseda Úřadu průmyslového vlastnictví.

Publikace o 158 stranách je rozdělena do tří hlavních částí. První se zabývá problematikou podmínek patentovatelnosti vynálezů, dobou platnosti a účinky patentů. Autor se zde soustředí na přihlašování vynálezů nejen národní cestou, ale i cestou PCT, Evropského patentu a patentu Evropského společenství. Stěžejní část práce je soustředěna do kapitol 4 až 6. Zde je návod, jak dělat rešerši stavu světové techniky, definovat vynálezy směsí, látek, výrobků, způsobů apod., vypracovávat popisy, patentové nároky, anotace a patentové výkresy. Třetí část zahrnuje příklady úplných popisů vynálezů a užitných vzorů z různých oborů a titulní listy přihlašovacích formulářů.

Při zpracování publikace autor přihlížel k zásadám a praxi, které se v současné době aplikují nejen v národním českém řízení, ale i v rámci řízení o evropských patentových přihláškách a přihláškách podávaných na základě Smlouvy o patentové spolupráci. Publikace poskytuje čtenáři návod na zpracování takových podkladů, které vytvoří dobrý základ pro budoucí právní ochranu vynálezů a užitných vzorů. Autor vycházel z platných právních předpisů a zásad, které pro takovou práci vyplývají z formální logiky a logiky pojmu. Navázal na své dřívější práce, které se věnovaly zpracování podkladů pro přihlašování vynálezů.

Knihu lze doporučit nejen těm, kteří chtějí proniknout do tajů patentového práva, ale i studentům vysokých škol. Do své knihovny si ji jistě pořídí i patentoví zástupci a ostatní, kteří s problematikou patentového práva přicházejí do styku. Cena publikace je 137 Kč a lze si ji koupit přímo ve studovně knihovny patentové literatury Úřadu průmyslového vlastnictví nebo objednat na adrese Institutu průmyslově právní výchovy ÚPV.

(Převzato z časopisu AUTOMA, č. 5/2004.)